Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Høgskolen i Oslo og Akershus – våren 2013 Dosent Ivar Bredesen
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hvordan skrive en god utredning?
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Aksjonsforskning.
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Masterskolen -V08 seminar Arild Jansen, AFIN Litt om forskningsmetoder innen informatikk Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk og informasjonssystemer.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen 1 Litt om forskningsmetoder innen informatikk Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk og informasjonssystemer.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
1 Om forskningsmetoder innen informatikk og informasjonssystemer Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk- og informasjonssystem (IS)-forskning/informasjonsvitenskap.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Design som metode i forvaltningsinformatisk forskning
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Forskningsmetoder i psykologi
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Litt om forskningsmetoder innen informatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
Informatiske forskningsmetoder Design som forskningsmetode
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode og empiri (data)

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Hva en masterfagsoppgave kan (bør?) inneholde (men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ) -Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn.. -Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem -Forskningsspørsmål [og eventuelt noen hypoteser] -Beskrivelse av metodisk tilnærming – undersøkelsesopplegg -Empiri – innsamling av data -Analyse og drøfting -Konklusjoner Men denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver !

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Masteroppgaven - et forskningsprosjektet – De 3 hovedelementene Fenomenet  Temaet  Forskningsspørsmålene Teoretisk basis  Begreper  Teorier:  Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi)

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Hva er teori – noen eksempler Matematisk -naturvitenskapelig teori -Eks i informatikk: Krypteringsalgoritmer, kommunikasjonssystemer programmeringsteori/metoder for bevis av programmer korrekthet, databaseteori, modelleringsteknikker,… -Disse er basert på matematisk/logiske teori. Informasjonsvitenskap (Information systems) -Empirisk baserte ”teorier” for metoder innen systemutvikling, implementasjon/innføring av IS, ”teori for informasjonsinfrastrukturer, prinsipper for brukergrensesnitt, Disse bygger ofte på en kombinasjon av informatikk & samfunnsvitenskap, f eks gjennom å knytte organisasjonsteori til innføring, tilpasning og bruk av bestemte typer IKT-systemer Teorier tar alltid utgangspunkt i et bestemt perspektiv, og det finnes ofte alternative (konkurrerende teorier /modeller )

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Forskning på informasjonssystemer IS: collection of people, machines, data and methods organized to accomplish specific functions and to solve specific problems (Beekman, 2001). Dette er en definisjon, eller en hensiktsmessig avgrensning IS are social systems whose behaviour is heavily influence by goals, values and beliefs of individuals and groups, as well as the performance of the technology... The behaviour of an IS is not deterministic and does not fit into any formal algorithmic representation (Beekman 2001) Dette er en påstand (hypotese), som er bekreftet av mange empiriske studier (og framstår som ”teori”)

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Forholdet mellom teori og metode Teorien og de avledete problemstillinger (ev. hypoteser) skaper premisser for den metodisk tilnærmingen –F eks. vil ønske om teste ut hypoteser ofte lede til valg av kvantitativ metode Men et teoretisk utgangspunkt kan tillate ulike metodiske tilnærminger, eventuelt en kombinasjon av flere metoder Imidlertid vil dere ofte gjøre tilpasninger av metodebruken ut i fra tids- og resursmessige (praktiske) hensyn. Dette er ok, så lenge dere redegjør for dette og peker på mulige ulemper/svakheter.

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Informatikk - et spesielt fagfelt Informatikk er tverrfaglig og design-orientert. Derfor er mange ulike perspektiver relevante. I praksis befinner informatikk forskning seg alltid innenfor trekanten: forandring forståelseprediksjon Design, kritiske metoder, aksjonsforskning Fortolkende metoder, f eks. hermeneutiske “ Vitenskapelige” Metoder, positivistisk

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Typer av IS forskning Positivistisk (arven fra naturvitenskapen og økonomene): –Formelle, entydige forskningsspørsmål (påstander, hypoteser) –hypotesetesting for å bekrefte eller avkrefte påstandene –Kvantifiserbare variable –Utvalget som studeres er et representativt utvalg Interpretative (fortolkende): –Tar utgangspunkt i at vår kunnskap om virkeligheten er framkommet ved sosiale konstruksjoner … –Forsøker å forstå fenomener ut fra den mening vi tillegger dem –Dominerende i sosialantropologi & etnografi, også i mye brukt i sosiologi Design – endringsorientert –Prøver ut noe nytt – antakelser om virkning –Stiller krav forskerens ærlighet i forhold til intensjon, ”etikk, mm Kritisk tradisjon –Være kritisk, i opposisjon til rådende forhold, søke å avdekke f eks. diskriminerende, fremmendgjørende forhold, –Ta stilling til verdier og holdeninger, ta den svakes side –Ofte en basis i aksjonsforskning

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Eksperimenter Laboratorieksperiment –Eksperimenter i kontrollerte omgivelser: F eks. programmering/, systemutviklingsmetode, teste ut brukergrensesnitt,…. Felt eksperiment –Eksperiment i en organisatorisk kontekst, prøve i det virkelig liv –Eks. prøve ut brukervennlighet, innsynrutine, …. Fenomen Endrer på de uavhengige variablene Observerer/måler resultatet ab f (a, b) Forskeren manipulerer noen variable og observerer/måler resultatene uavhengige variable: kontrolleres av forskeren avhengige variable: det som måles

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Bevissthet i forhold til hva slags teknologi/teknisk løsning en studerer Syn (perspektiv) på teknologi /løsninger Rolle/funksjon Eks. på fokus VerktøyHjelpemiddelEndre arbeidsrutiner, arbeidsinnhold AutomatErstatte menneskelig prosesser Nye prosesser InformasjonskildeInformere menneskelige beslutninger Beslutningsprosesser Medium/KommunikasjonUnderstøtte menneskelig samhandling Samhandlingsformer InfrastrukturBasis for teknologiske systemer Standardisering KontrollteknologiOvervåking /styringStyringsformer og virkninger

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Virkninger av nye tekniske løsninger er ikke lineære (forutsigbare) En lineær modell for teknologisk utvikling Ny teknologi Eksempler : E-post Tilsiktede effekter Utilsiktede, uønskede effekter Spam, virus, … Tilsiktede effekter: effektivisere kommunikasjon Utilsiktede positive effekter Eks: overføre bilder, musikk, Ny teknologi Resultater

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Eksempler på noen hovedfags/masteroppgaver