Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Advertisements

Senter for seniorpolitikks 40-årsjubileum
Stordriftsfordeler – til fordel for hvem? KS-Bedrift Scandic Oslo Airport 17. feb.2011 Terje Kili Fagdirektør, offentlige tjenester.
Stemmer det at ”kultur lønner seg”? Knut Vareide.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.
Det norske øko-markedet
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
25. april 2006 •1•1 Privatisering og liberalisering set ud fra en konkurrence-økonomisk synsvinkel Nils-Henrik M. von der Fehr Universitetet i Oslo Dansk.
Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser Partner Harald Alfsen Inventura.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Motivasjonsgrupper Diabeteskonferansen 2010
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Den økonomiske situasjon
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Temadag: Økologi til folket, 13. oktober 2004 Økologisk mat: Fra flaskehalser til nye åpninger? Eivind Jacobsen Statens institutt for forbruksforskning.
Næringsmakt og statsmakt Fredrik Engelstad - Institutt for samfunnsforskning.
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
3 Jeg og mitt.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
SINTEF-seminar 8.november 2006
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
IKEA for de mange mennesker
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
IPCCs klimamodeller, statistikk og prognoser Lars Holden.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs gjengs leie-statistikk for 3. kvartal 2007
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Sparing eller forbruksvekst – Ja takk begge deler Lars E Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Seminar, Bergen Bent Sofus Tranøy Høyskolen i Hedmark & Markedshøyskolen.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
Forbrukerpolitiske utfordringer Forbrukerpolitisk Forum Kjell Erik Øie Statssekretær
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Forbrukermakt.com Gruppe 29E Kim Bolle & Håvard Axelsen ”Forbrukermakt.com - en forbrukerportal basert på PHP, MYSQL jQuery og HTML5”
Database for MOBI Felles løsning for nHS og Kompetansemegling Kompetansemeglere og prosjektledere i Kompetansemegling tilgang Statistikk hentes ut regionalt.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
TEAMBUILDING.
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Matglede for barn og unge i Trøndelag
Forbruker- og Finanstrender 2019
Utskrift av presentasjonen:

Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden Maktforskyvning - Over 99 prosent av alle matvarer i Norge handles hos en av fire paraplykjeder forbrukerportalen.no

Utviklingen i verdikjeden for mat forbrukerportalen.no

Sterk konsentrasjon Fra 2004 – 2007 økte markedskonsentrasjonen på detaljistleddet fra 2625 til 2710 på Herfindahl-Hirschman Indeksen. Er høyere i dag da Lidl og Smart Club er ute (Konkurransen i Norge 2009). Alt over 2500 er sterk konsentrasjon. forbrukerportalen.no

Misbruk av makt Markedsatferd som hemmer konkurransen og som er fordyrende. Ytelse/motytelse EMV Urimelig delisting. forbrukerportalen.no

Forbrukerne Lav kundetilfredshet (ferskvarer, frukt/grønnsaker, økologi, sunnere alternativer og allergi). Sverige dobbelt så stort vareutvalg Høyeste prisnivået (55% høyere enn EU snittet) forbrukerportalen.no

Dagligvareportal Portaler er enkle, dynamiske og brukervennlige verktøy – gjør det mulig for forbrukerne å rangere ulike tilbud etter egne parametre Forbrukerne trenger mer informasjon og større handlefrihet Merkebank – fra villedning til veiledning Forbrukerrådet har god erfaring med portaler Finansportalen.no En dagligvareportal vil sette forbrukeren i sentrum og flytte forbrukermakten forbrukerportalen.no