Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden Maktforskyvning - Over 99 prosent av alle matvarer i Norge handles hos en av fire paraplykjeder forbrukerportalen.no
Utviklingen i verdikjeden for mat forbrukerportalen.no
Sterk konsentrasjon Fra 2004 – 2007 økte markedskonsentrasjonen på detaljistleddet fra 2625 til 2710 på Herfindahl-Hirschman Indeksen. Er høyere i dag da Lidl og Smart Club er ute (Konkurransen i Norge 2009). Alt over 2500 er sterk konsentrasjon. forbrukerportalen.no
Misbruk av makt Markedsatferd som hemmer konkurransen og som er fordyrende. Ytelse/motytelse EMV Urimelig delisting. forbrukerportalen.no
Forbrukerne Lav kundetilfredshet (ferskvarer, frukt/grønnsaker, økologi, sunnere alternativer og allergi). Sverige dobbelt så stort vareutvalg Høyeste prisnivået (55% høyere enn EU snittet) forbrukerportalen.no
Dagligvareportal Portaler er enkle, dynamiske og brukervennlige verktøy – gjør det mulig for forbrukerne å rangere ulike tilbud etter egne parametre Forbrukerne trenger mer informasjon og større handlefrihet Merkebank – fra villedning til veiledning Forbrukerrådet har god erfaring med portaler Finansportalen.no En dagligvareportal vil sette forbrukeren i sentrum og flytte forbrukermakten forbrukerportalen.no