Innovasjon Norge FORNY-forum 21.04.04.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Advertisements

Forskning og Teknologiutvikling for Olje og Gass Virkemidler i Forskningsrådet PETROMAKS, et stort program for petroleumsforskning Norsk Offshore dag.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Innovasjon Norge Aktuelle finansieringsordninger
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Kommunereform for vekst
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Mid-Norway European Office
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Generasjonsskifte – Hva kan IN bidra med? Anders Melleby Fremmerlid
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
AN INTRODUCTION TO NATO
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Hvordan skape vinnere.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Kompetansemegling i Rogaland
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Regionale forskningsfond
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Innovasjon Norge FORNY-forum
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Regionalt samarbeid/ partnerskap
1.
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Norge FORNY-forum 21.04.04

Formål ”Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.” Legg vekt på disse ordene Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Regional næringsutvikling tilpasset regioners forutsetninger, mål og strategier vil stå sentralt. Strategien uttrykker derfor at Innovasjon Norge kontinuerlig skal gjøre prioriteringer knytta til geografi og næring for å medvirke til å ”utløse” distrikters og regioners næringsmessige muligheter. Viktige oppgaver vil være å utvikle vekstkraftige områder og vekstsentra, utløse regioners næringsmessige muligheter og potensiale for verdiskaping, samt bidra til omstilling innenfor og utvikling innenfor prioriterte bransjer og verdikjeder.

Vi gir lokale ideer globale muligheter Visjon Vi gir lokale ideer globale muligheter Innovasjon Norge er en organisasjon drevet av personers og bedrifters behov bedrifter og personer med skaperevne og pågangsmot som vil skape lønnsom næringsvirksomhet. Visjonen peker på en av hovedideene ved å slå sammen SND, Eksportrådet, Turistrådet og SVO Å koble den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs regionale og nasjonale rammebetingelser og konkurransesituasjon Med den nærhet og kunnskap vi har om norsk næringslivs viktigste globale markeder. Styrke norsk næringslivs konkurransekraft ut fra de regionale forutsetninger og fortrinn. Vi snakker om internasjonal (global) konkurransekraft. Norsk næringsliv opplever global konkurranse i sin lokale, regionale og nasjonale markeder. (jfr LIDL). Ikke bare de som er utenfor Norges landegrenser.

Forretningsidé Innovasjon Norge bidrar med, kobler og utløser kompetanse, nettverk og risikokapital. Innovasjon Norge prioriterer etablerere samt små og mellomstore bedrifter med vekstambisjoner og potensial. Innovasjon Norge skal realisere nasjonale og regionale innovasjonspolitiske mål, herunder medvirke til omstilling og fornyelse av definerte næringer og distrikter. Innovasjon Norge medvirker til og initierer innovasjon, internasjonalisering og markedsføring for å skape økt lønnsmhet i og varige konkurransefortrinn for norske bedrifter. Innovasjon Norge har distriktskontorer i alle Norges fylker og befinner seg der kundene er lokalisert. Innovasjon Norge har utenlandskontorer i 34 land – de viktigst markeder for dagens og morgendagens næringsliv. Alt på ett sted – pluss litt til. Alle virkemidlene fra de fire organisasjonene på ett sted. Og over tid vil også øvrige deler av det offentlige virkemiddelapparat finnes på samme sted. (Forskningsrådet, Designrådet, etc)

Sømløse tilbud ut fra kundenes behov Fokus Virkemidler Innovasjon Internasjonalisering Profilering Kompetansebasert finansiering Rådgivning Nettverkskobling Markedsføring Sømløst tilbud (NB Vi har IKKE 72 virkemidler – kun 4 virkemidler som vi kan sette sammen og dosere på ulik måte Sterk kundeorientering Med utgangspunkt i de behov som finnes hos bedrifter og mennesker med skaperevne og pågangsmot Fra den kreative oppfinner/gründer/entrepenør til de innovative og ekspansive bedrifter som skal ut i global konkurranse. Finansieringsløsninger utløse innovasjonsprosjekter styrke innovasjonsevne og kompetanse Styrke internasjonal konkurransekraft ved eksport og markedsintroduksjoner og ute etableringer evnen til global innovasjon Styrke samarbeidsrelasjoner mellom kunder for at de i sammen (eller clusters, næringsmiljøer, etc) skal ha en større sannsynlighet for å lykkes. Profilere og markedsføre norsk næringsliv og Norge Profilere norsk næringsliv og bygge omdømme for å styrke bedrifters markedsmessige konkurranseposisjon ute Profilere Norge som turistland overfor utenlandske reiseoperatører og turister. Profilere Norge som et investor land for utenlandsk risiko kapital og ny etableringer (Norge har fortsatt den ”billigste” høykompetansen internasjonalt sett) Som kunde har du et behov – sammen finner vi løsningen

Innovasjon Norges styrker Desentralisert og kundenær Internasjonal og markedsnær Bred kompetanse på kommersialisering, internasjonalisering, forretnings- og næringsutvikling og profilering Bredt tilbud av finansieringsordninger for risikoavlastning Nettverk til andre kompetanse-, finans- og virkemiddelaktører Nær kontakt med myndigheter nasjonalt og regionalt Nær kontakt med utenrikstjenesten

Innovasjon Norge – en aktiv samarbeidspartner Fylkeskommunene Utenriksdepartementet NHO Kommunene Norges forskningsråd SIVA Norsk Designråd Ordinært bankvesen og finansieringsinstitusjoner

Handlingskraftig og resultatfokusert Ca 4 mrd kroner til styrking av norsk næringsliv Innovasjon Norge bidrar til etablering og sikring av 7.000-8.000 arbeidsplasser pr. år Kundeundersøkelser viser at vel 90 % av Innovasjon Norges midler går til prosjekter som betraktes som viktige for bedriftenes overlevelse og lønnsomhetsutvikling 70 % av bedriftene med tilsagn i 2000 mener prosjektene i stor grad vil medføre kompetanseheving på ett eller flere fagområder

Våre kontorer

Én inngangsdør for kundene Regionale prioriteringer Foredling Forstå Beslutte Kundens prosjekt Myndighetenes føringer

En kundenær organisasjon Vadsø Tromsø Regional kunnskap om nærings- og samfunnsliv Regional differensiering i Innovasjon Norges produkter og tjenester Bodø Steinkjer Trondheim Molde Ålesund Tynset Førde All saksbehandling nær kunden Inngangsportal for avtalepartnerne: Norges forskningsråd SIVA Norsk Designråd Nært samarbeid og avtaler med: Alle fylkeskommunene Sparebankforeningen Forvalter virkemidler fra 5 departementer Hermansverk Lillehammer Hamar Tinn Bergen Drammen Oslo og Akershus Tønsberg Stavanger Skien Sarpsborg Arendal Kristiansand Distriktskontor Lokalkontor Pr. 26.08.02

En markedsnær organisasjon Belgia Brasil Canada Danmark Estland Filippinene Finland Frankrike Hellas Italia Japan Kina Korea Kroatia Latvia Litauen Malaysia Nederland Polen Portugal Russland Serbia Singapore Spania Storbritannia Sverige USA Taiwan Tsjekkia Tyrkia Tyskland Ungarn Thailand Sør Afrika - 41 kontorer i 34 land

Handlingsplan for helhetlig innovasjonspolitikk

Helhetlig innovasjonspolitikk Regjeringen la høsten 2003 fram handlingsplanen for innovasjon. Regjeringens visjon: ”Norge skal være et av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet.” Hva er HIPen ment å være fra regjeringens side? Første skritt på veien av en langsiktig oppgave med å utvikle og implementere en helhetlig innovasjonspolitikk (side 5) En helhetlig innovasjonspolitikk skal stimulere verdiskaping i hele landet som grunnlag for å nå velferdspolitiske mål (side 14) Et forsøk på koordinere og målrette innsatsen på tvers av ulike sektorpolitiske områder slik at disse virker i samme retning (side 5) Styrke samarbeidet mellom private og offentlige aktører på ulike nivåer (side 5) Disse punktene oppsummerer intensjonen med HIPen – og reflekterer en underliggende erkjennelse om at innovasjonspolititiske strategier er riktig vei å gå for å skape verdier og trygge den nasjonale velferden. Dette er i tråd med hva vi selv etterstreber, og Innovasjon Norge er derfor enig i intensjonen med HIPen. Hvilken innovasjonsforståelse er lagt til grunn? At en innovasjon først er realisert når det skapes en økonomisk verdi i et marked (side 9). At innovasjoner oppstår i samspill mellom ulike aktører (side 10) At ansvaret og drivkraften for innovasjon ligger hos personer og bedrifter i næringslivet. Myndighetene har en tilretteleggende rolle (side 9). Disse punktene reflekterer den faglige forståelsen av innovasjon slik det uttrykkes i HIPen, og er i tråd med Innovasjon Norges egen oppfatning. Visjonen Vi er enig i visjonen, fordi den er ambisiøs og setter bedriftene i sentrum – den harmonerer med inngangen – og reflekterer de verdier som ligger til grunn for Innovasjon Norges virksomhet.

Statsministeren “Innovasjon Norge er etablert som vårt fremste redskap i dette arbeidet. Regionale myndigheter, bransjer og bedrifter skal sammen analysere utfordringene vi står overfor på disse områdene, hva som skal til for å lykkes.” Kilde: NHOs årskonferanse januar 2004

Hva er innovasjon?

Innovasjon En innovasjon kan være et nytt produkt, en ny produksjonsprosess eller organisasjonsform, som er lansert i markedet eller tatt i bruk i produksjon, eller i organiseringen av denne, for å skape økonomiske verdier. Det kan også dreie seg om å finne fram til helt nye markeder. Kilde : Stortings prp 51 VIRKEMIDLER FOR ET INNOVATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

Innovasjonsprosessen Innovasjonsprosessen, eller det å innovere (fram til en innovasjon), forutsetter samspill (konkurranse og samarbeid) mellom en rekke private og offentlige aktører, og foregår i det man kaller innovasjonssystemet. Innovasjon skjer lokalt med koblinger nasjonalt og internasjonalt. Kilde : Stortings prp 51 VIRKEMIDLER FOR ET INNOVATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

Innovasjon Kreativitet er å skape noe nytt Innovasjon er å gjøre noe med det Kreativitet er å skape noe nytt

Organisering

Organisering Adm. direktør Gunn Ovesen Stab Kultur/profilering Børre Berglund Divisjon Norge Kolbjørn Almlid Tjeneste/produkt Roar Tobro Divisjon Utland Randi Hestnes Stab Finn Kr. Aamodt Adm. direktør Gunn Ovesen                                                                                                                                       Ansvarlige for å realisere og benytte disse styrkene er styret og ledelsen i Innovasjon Norge Navnene på avdelingene er foreløpige arbeidstitler.

Tjenester og Produkter Teknologi- og vekstbedrifter Geir Jacobsen Nettverksbygging og internasjonalisering Tore Lasse By Reiseliv og tjenester Marianne von Krogh Premissgiving og innovasjon Pål Rune Simonsen Ledelse Roar Tobro Marin, kreditt- og risikostyring Nils Roald Landbruk Trude Andersen Fondsforvaltning Erik Welle-Watne Entreprenørskap Katinka Greve Leiner

Styret i Innovasjon Norge Steinar Olsen, leder Styreleder for Kverneland ASA, MI Norge A/S, Technor ASA og Helse Stavanger. Bakgrunn fra Rogalandsbanken og internasjonal offshoreindustri. Driver Jemso AS.  Elin Bolann Adm. direktør i Fjord Norge AS. Hun satt i Norges Turistråds styre, og har tidligere ledet Turistrådets kontor i USA. Knut Lægreid Regionsjef for Linjegods i Nord-Norge, leder i Tromsø Høyre, bakgrunn fra NHO og med erfaring fra fiskeri og reiseliv. Gisele Marchand Adm. direktør i Statens Pensjonskasse, tidligere medlem av konsernledelsen i DnB. Styremedlem i GIEK. Kjell Storeide Adm. direktør i Stokke-gruppen. Erfaring fra Sunnmørsbanken. Var styremedlem i SND. Kjell Sundsli Direktør i Allied Technology. Var styreleder i Norges Eksportråd. Kirsten Indgjerd Værdal Arbeider for Fylkesmannen i Nord-Trøndelag og Landbruksdepartementet. Tidligere leder i Norges Bondelag, og tidligere styremedlem i Tine Norske Meierier. I tillegg har de ansatte to representanter i styret.

Satsing på entreprenørskap (Under utvikling!)

Stort potensial for entreprenørskap Ca 4 mrd kroner til styrking av norsk næringsliv 850 MNOK i risikolån til etableringer/nyskaping 85 MNOK til etablererstipend (2/3 får avslag) 17 MNOK til inkubatorstipend 22 MNOK internasjonalisering (Entr.prgr. NTC) 3000 oppfinnere (SVO), ca. 400 får aktiv hjelp Lite rådgiving uten potensial for økonomisk støtte Entreprenører som har etablert seg har fått/kan få noe mer rådgiving, blant annet fra tidligere NTC

Med etablereren i sentrum Avklaring Vekst Oppstart

Vårt mål – og strategier (under utvikling!) IN skal bidra til at Norge innen 2010 er det land i verden der relativt sett flest etablerere lykkes kommersielt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal: Øke antallet etablerere gjennom holdningsskapende og motiverende arbeid Øke etablerernes gjennomføringsevne ved tilførsel av kompetanse, nettverk og finansiering.