Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturen som lekeplass for barnehagen
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
Rolighetsmoen barnehage
TIDLIG INNSATS Førskolealderen er ”de magiske årene” når det gjelder evne og kapasitet for læring av språk. Ingen annen tidsperiode gir så gode biologiske.
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Åskollen skole Drammen
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Livskvalitet og antistoffsvikt
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fysisk aktivitet.
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B Gapatrostengjengen Gapatrostengjengen.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
HOPP AKTIVITET OPPGAVE LAGET AV MONA OG MARIANNE BASSENGBAKKEN BARNEHAGE Vi valgte å lage en hinderløype hvor vi bruker muskelsanser, ved å henge og.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til SFO Velkommenr.
Voldsforebyggende opplæring
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
SØLVBERGET MAKERSPACE
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Digital lekeplass – nye muligheter

1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere Smartus i barnehagens daglige rutiner? 5 Smartus – mange muligheter! Disposisjon

Elementer i SmartUs 1 stk. iStation Sentral Enhet

Elementer i SmartUs 1 stk iGrid start felt

Elementer i SmartUs 9 stk iPost informationstolper

Elementer i SmartUs iCard spillkort

Hva er Smartus? En lekeplass for barn og voksne. En lekeplass som kombinerer fysisk aktivitet og intellektuell aktivitet. En lekeplass som stimulerer læring gjennom lek og fysisk aktivitet. En lekeplass som pedagoger kan være med å utforme

Smartus – i Nederland

Det finnes totalt syv originale spill. Tre spill er laget for igrid. SmartUs spillene

Meny

iPost

SmartUs Spillutvikling: Play creator eller Link it tool

Erfaringer Det finnes totalt fire Smartuser i Norge. Minst 2-4 personer må være trygge på Smartus. Ha et ønske om å bruke den. Kan invitere andre bhg. Lage aktuelle spill som barna er opptatt av. Barn fra fire-fem år mestrer å bruke Smartus uten hjelp fra voksne. De liker det!

Hvordan implementere Smartus? Pedagogene kan få ansvar for gjennomføringen. Legge til rette for besøk fra andre bhg. Ha digitalt utstyr lett tilgjengelig for pedagoger og barn (foto og pc). Oppfordre til bruk av smartus for personalet (konkurranser, plandager, bursdager med mer)

Mulighetene Smartus gir: Motorisk utvikling. Bevegelse. Koordinasjon Problemløsning. Spill Spillutvikling Jobbing med digitale verktøy som pc, foto og kort.

Mulighetene Utvikle ferdigheter og kunnskap innefor flere felter. Pedagogene kan sitte sitt preg på spillene og leken. Ubegrensede muligheter Spill innefor hvilket som helst tema. Pedagoger kan sette sitt preg på spill og lek.

Takk for meg!