Datakortet Hvorfor et forskningsprosjekt? Internett-kurs avdekket et stort opplæringsbehov. Annen undervisning, opplæring og sertifisering baseres på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nærmiljøet under fingrene: Om talende, taktile kart
Advertisements

Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Datakortet i helsetjenesten
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Datakortet / Norsk Test
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
 Utdanningshuset 2011 – Kai Hagali.  Kai Hagali    På dagtid student, vanskelig å nå på tlf.  Flere års.
Tor Atle Hjeltnes1 EUCIP-sertifisering •EUCIP står for European Certification of IT Professionals og er et konsept for sertifisering av IT-profesjonelle.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
1 Kompetent brukerrepresentant En som er bevisst nok til ikke å bli et gissel.
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Forside/oversikt Fag / tema
Bruk av videokonferanse i veiledning
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
NIF / IT-Avdelingen Gan-gruppen - Samarbeidhttp:// Samarbeidet med Gan Media MS SQL Gloria Kurs admSalgsløsningPrint-on-Demand.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Java sertifisering - testern tester test
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Ny Fronterinnstallasjon
Media Lunde Tollefsen (MediaLT) Et annerledes IT-firma for funksjonshemmede.
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
vil deltagerne lære blant annet:
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Datakortet og Norsk Test
Teknisk utstyr database
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Opprydding i brukermassen. Vi har for mange brukere! Ca studenter Ca ansatte Ca. xxxx tilknyttet MEN, e-postbrukere Ca.5000 aktive.
Prosjekt 20E – Våren 2002 ved HiST Geir R. Limås, søndag, 29. mars 2015 Implementering av ny elevdatabase i MS Access 2000 / Implementation of a new MS.
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
IKT for funksjonshemmede Eksempler fra MediaLTs prosjektarbeid.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Odda Barneskule Samtale med studentane – Undervisning – Samtale med studentane med hovudvekt på ”case”
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
1 Velkommen Datakortet og Norsk Test Bergen, 9. november 2015 Trondheim, 10. november 2015 Kristiansand, 11. november 2015 Oslo, 12. november 2015 Bernt.
ABC Enterprise og Cerebrum ● Hva er ABC Enterprise? ● Modularisert utvikling ● ABC kontra IMS Enterprise.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Завод за унапређивање образовања и васпитања
Seniornett Norge             Det glemte gullet – ingen har mer kapital og tid enn eldre, og de er på nett. Hvordan kan du utnytte dette til din fordel?
SIK – Pilot1 Vinterveg Statens vegvesen Vegdirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Datakortet

Hvorfor et forskningsprosjekt? Internett-kurs avdekket et stort opplæringsbehov. Annen undervisning, opplæring og sertifisering baseres på teknikker som ikke blinde kan bruke. Programmer som: Excel, Access og PowerPoint ble ikke brukt av blinde - for vanskelig! Leverandører, kompetansesentra for lite offensive?

Hovedaktiviteter Læremateriell (DAISY og andre formater) Fleksible opplæringsmodeller Fagplan og sertifisering

Læremateriell DAISY og HTML Omskriving av vanlige lærebøker og skriving av nye kompendier. Taktil grafikk Copyright og våre erfaringer

Taktil grafikk Mentale kart, viktig i visuelle brukergrensesnitt! Hvordan ser Windows ut? Taktile modeller

Fleksible opplæringsmodeller Individuell opplæring Grupper (maks 5 personer) Gruppebasert fjernundervisning Individuell fjernundervisning

Fjernundervisning Tradisjonelt opplegg Talebaserte forelesninger Oppgaver, tentamener MediaLT til disposisjon: e-post, tlf.

Sertifisering Fagplanen, ingen unntak for blinde Automatiserte tester Manuelle tester De manuelle testene er slik de automatiserte burde være.

EU-prosjekt ECDL-PD Bredere målgruppe, alle funksjonshemmede Mange tilsvarende aktiviteter som i det norske prosjektet. Våre resultater har vært viktige for prosjektarbeidet i ECDL-PD.

Noen resultater Til sommeren vil ca. 25 personer ha bestått hele datakortet. Svært liten strykprosent. PPT, Excel og Access – ikke umulig! Fagplan 4, og et varig undervisningstilbud.