Datakortet
Hvorfor et forskningsprosjekt? Internett-kurs avdekket et stort opplæringsbehov. Annen undervisning, opplæring og sertifisering baseres på teknikker som ikke blinde kan bruke. Programmer som: Excel, Access og PowerPoint ble ikke brukt av blinde - for vanskelig! Leverandører, kompetansesentra for lite offensive?
Hovedaktiviteter Læremateriell (DAISY og andre formater) Fleksible opplæringsmodeller Fagplan og sertifisering
Læremateriell DAISY og HTML Omskriving av vanlige lærebøker og skriving av nye kompendier. Taktil grafikk Copyright og våre erfaringer
Taktil grafikk Mentale kart, viktig i visuelle brukergrensesnitt! Hvordan ser Windows ut? Taktile modeller
Fleksible opplæringsmodeller Individuell opplæring Grupper (maks 5 personer) Gruppebasert fjernundervisning Individuell fjernundervisning
Fjernundervisning Tradisjonelt opplegg Talebaserte forelesninger Oppgaver, tentamener MediaLT til disposisjon: e-post, tlf.
Sertifisering Fagplanen, ingen unntak for blinde Automatiserte tester Manuelle tester De manuelle testene er slik de automatiserte burde være.
EU-prosjekt ECDL-PD Bredere målgruppe, alle funksjonshemmede Mange tilsvarende aktiviteter som i det norske prosjektet. Våre resultater har vært viktige for prosjektarbeidet i ECDL-PD.
Noen resultater Til sommeren vil ca. 25 personer ha bestått hele datakortet. Svært liten strykprosent. PPT, Excel og Access – ikke umulig! Fagplan 4, og et varig undervisningstilbud.