Populasjon og utvalg (sample)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hva er psykisk utviklingshemming?
Fra ide til problemstilling
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Rapport av markedsundersøkelse
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Brukermedvirkning og pasientmakt
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
Grunnleggende spørsmål om naturfag
STATISTISK GENERALISERING
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
I dag: litt om kommunikasjon
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Helsinkideklarasjonen
Personvernombudet for forskning PREMIERING AV INFORMANTER Tabu eller normalitet Om regelverk og praksis Bergen, 27. februar 2009 Vigdis Namtvedt Kvalheim.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Diskrete stokastiske variable
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Eksperimentell metode - I
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Hovedoppgaveforberedende seminar
Mål for sentraltendens:
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Siste forelesning er i morgen!
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Forskningsdesign: eksperiment
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Kapittel 3 Produsere data
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Populasjon og utvalg (sample) Populasjon: alle enhetene i universet vi definerer, f eks: Alle over 18 år i Norge (3,5 mill) Alle kvinner over 18 år (1,8 mill) Alle som tar PSY1010 (ca 300) Utvalg: avgrenset del av populasjonen 200 personer over 18 år 200 kvinner over 18 år 50 PSY1010 studenter Mål med mange undersøkelser: å generalisere fra utvalg til populasjon. Generalisering avhenger av hvor representativt utvalget er for populasjonen Evnen til å generalisere fra utvalg til populasjon bidrar til å øke undersøkelsens eksterne validitet

Hovedtyper utvalg og generaliserbarhet Sannsynlighetsutvalg God generaliserbarhet/ øker ekstern validitet 1.Randomisert utvalg Tilfeldig trekning, alle i populasjonen har lik mulighet 2. Systematisk utvalg Utplukking etter en angitt nøkkel F eks hver 50. person over 18 år 3. Stratifisert randomisert utvalg Tilfeldig trekning innen subgrupper av populasjonen 4. Klusterutvalg Velger ut hele grupper tilfeldig, f eks skoleklasser, alle pasienter ved en poliklinikk Ikke sannsynlighetsutvalg Dårlig generaliserbarhet/ reduserer ekstern validitet 1. Bekvemmelighetsutvalg (Convenience sampling) f eks studenter på forelesning, stoppe folk på gata, frivillige deltagere 2. Kvoteutvalg (Quota sampling) Rekrutterer personer, men sørger for at de matcher populasjoner etter visse kriterier, f eks kjønns- og aldersfordeling 3. ”Subject pool” Trekker fra gruppe som tidligere har sagt seg villige til å delta i undersøkelser

Vern av personer som deltar i forsknings-prosjekt - etiske retningslinjer i Norge Utarbeidet av de nasjonale forskningsetiske komité: Respekt for menneskeverdet Krav om å unngå skade og smerte Krav om samtykke (frivillig, kan trekke seg underveis) Krav om konfidensialitet og forsvarlig lagring av identifiserbare personopplysninger Barn (under 16 år) har særlige krav på beskyttelse Krav om å informere (minstekrav: gi full informasjon etterpå) Krav om å tilbakeføre resultatene til de som deltar Respekt for privatliv (spes. intime spørsmål) og hensyn til andres verdier (f eks religion) Også pålagt ved lov Alle forsøk der man kan identifisere enkeltpersoner etterpå må i prinsippet godkjennes av datatilsynet

Bruk av forsøksdyr Alle forsøk med dyr skal godkjennes av Utvalg for forsøk med dyr (FDU), men ansvar kan delegeres lokalt Godkjenning basert på prinsippet om at: Alternativer til bruk av forsøksdyr skal være vurdert (replacement), Antall dyr i forsøket skal være grundig vurdert og redusert i størst mulig grad (reduction), Forsøket skal utføres slik at dyrene påføres minst mulig ubehag/smerte (refinement). Alle forsøk med dyr skal godkjennes av FDU, men utvalget har adgang til å delegere godkjenning av visse typer forsøk (untatt smertevoldende forsøk unntatt) til ansvarshavende ved registrerte forsøksdyravdelinger.

Kilde: Forsøksdyrutvalget, Årsrapport 2002

Bruk av forsøksdyr Fordeler: Ikke mulig å bruke mennesker (f eks effekt av påført skade på hjernen) Kontroll over miljøpåvirkning Kontroll over genetikk/biologiske karakteristika Ulempe: ikke alltid overførbart til mennesker Mest populære i psykologisk forskning: Rotter, mus og duer (f eks læring, hukommelse, påførte hjerneskader) Sjimpanser og aper (f eks tilknytning m.m.) Hunder og katter (f eks læring, hukommelse) Fisk (læring)

Frivillige deltagere Amerikanske studie (Rosenthal og Rosnow, 1975): Frivillige deltagere har med høy sannsynlighet: Mer utdanning og er fra høyere sosiale lag av befolkningen Større behov for å føle seg anerkjent (den viktigste feilkilde?) Mer tilbøyelige for å gi etter for ”demand characteristics” Mer utadvendt/sosial Viser også en tendens til å (mao ikke fullt så klare funn): Søke mer spenning (sosiale opplevelser) Være mer ”ukonvensjonelle” og mindre konforme, dvs. mer åpne for nye ting Er mindre autoritære

Reaktivitet/ ”Demand characteristics” Reaktivitet: Deltagerne påvirkes ofte av å bli observert, oppfører seg annerledes enn de ellers ville ha gjort. Demand characterisitcs: antagelser om hva som er studiets hensikt/ønsket atferd kan påvirke forsøkspersonene Experimentor bias –eksperimentator skaper forventning om ønsket atferd Holdning til å bli undersøkt Faking good/bad (det første størst problem med frivillige deltagere) NB! Alt dette kan påvirke reliabilitet, målingsvaliditet, intern og ekstern validitet

Noen mottiltak mot reaktivitet/demand char. Single-blind design Eksperimentator vet ikke hvem som er i kontroll/eksperimentgruppe Double-blind design (single blind + deception) Deltagerne gis i tillegg ikke info om prosjektets hensikt Automatisering Alle deltagere for identisk intrusk m.m. med f eks samme video Kontroll for ”impression management” ”Jeg har aldri såret noen” ”Jeg har aldri løyet om noe”

Deception/bedrag Vanligste form for ”bedrag”: Ikke informere om prosjektets hensikt på forhånd Gi villedende informasjon Placebo-grupper Skjult observasjon ( f eks enveis-speil) Flere andre former, men gjennomgås ikke nå Ulemper Kan skape nytt problem med ”demand characteristics” Psykiske skadevirkninger Føler seg lurt, negativ innstilling til å delta senere

Hvordan gjøre det godt igjen etter bedrag? Debriefing – fortelle forsøkspersonene etterpå om eksperimentets egentlige hensikt. Krav om dette i Norge Viktig å være grundig i en slik tilbakemelding Også la forsøkspersonen selv få utrykke sine syn på dette Ulempe: kan informere andre deltagere om at bedrag skjer På forhånd innhente godkjenning om feilinformering Men problem med ytterligere seleksjon og reaktivitet Rollespill? Alternativ til bedrag Rollespill: Zimbardo

Er collegestudenten bedre enn sitt rykte? Er yngre, mer utdannet og intelligent, høyere sosial klasse, visse etniske grupper underrepresentert Dermed: ikke representative for populasjonen, truer den eksterne validitet Pro collegestudenten: Mange studier gir like resultat hvis en mer ”normal” populasjon benyttes Enkelte av de prosesser er såpass fundamentale at det ikke gjør noe om man benytter en studentpopulasjon (syn, hjerneaktivering, m.m.) Dessuten ikke alltid interessert i å generalisere til populasjonen, mer interessert i å teste hypoteser