Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Sommersesongen 2011 Norges Turistbarometer Prognose for utenlands ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Litt mer om PRIMTALL.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
• Tiltakende arbeidsløshet • Kraftig nedgang i ordrereserver • Søkertallene til Vg1 Bygg- og anleggsteknikk har gått ned • Regjeringens tiltakspakke og.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Lofoten, medlemsmøte John-Steve Linløkken Markedsstrategisk Leder 11. Oktober 2012.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Star Tour Ferievaner September 2009
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1 kvartal 2013.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Hva sier tallene oss?.
©TNS 2014 Ferieplaner høsten ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner høsten Reisemål og ferieform8 3 Hva med sommeren som var?13.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Lågaste forventingar sidan finanskrisa Næringsbarometeret for Sogn og Fjordane Januar 2015.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Margrethe Helgebostad
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Det globale makrobildet høsten 2017
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Margrethe Helgebostad
NAVs bedriftsundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer

Større optimisme enn på lenge. Med sommerrusen inn i vintersesongen. Tror på en god vintersesong med en svak norsk kronekurs Ekspertpanelet sammensatt av norsk og utenlandsk reiselivsnæring har langt høyere forventninger ved inngangen til årets vintersesong, enn de på lenge har hatt før en vinter. Etter tidenes beste sommersesong, med en økning fra utlandet* på ti prosent, ser næringen lyst på vinteren. Litt under halvparten av dem som deltok i Innovasjon Norges Turistbarometer tror at årets vinter blir bedre enn fjorårets og 41 prosent tror at sesongen blir tilnærmet likt. I lys av optimismen må det legges til at kun 36 prosent av dem som deltok i undersøkelsen faktisk hadde en omsetningsøkning/trafikkøkning vintersesongen 2014 som er den de blir bedt om å sammenligne med her. Optimismen er jevn fordelt mellom ulike tilbydere. Både de som tilbyr tradisjonelle skiferier, og de som tilbyr Nord-Norge med Nordlys, ser lyst på vintersesongen. * Kommersielle gjestedøgn

3 Ved inngangen til vintersesongen tror 45 prosent av dem som deltok i undersøkelsen at årets vinter blir bedre enn i fjor, mens 41 prosent venter en tilnærmet lik sesong. Kun 14 prosent tror på en nedgang i vinter. Forholdet mellom forventet trafikk og reel trafikk Sommersesongen ble mye bedre enn ventet for dem som deltok i undersøkelsen Kilde: Norges Turistbarometer

Bedre forventninger enn på lenge Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer

Større sprik blant de utenlandske respondensene De utenlandske respondentene som består av turoperatører og transportører er noe mer delt i forventningene, enn det norsk reiselivsnæring er. 44 prosent tror at årets sesong blir bedre enn fjorårets, mens 20 prosent tror at årets sesong blir dårligere. Norsk næring er langt mer positiv. Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer

Forventninger per ferietype Spørsmål: What are your expectations for the traffic to Norway this coming winter season compared to last winter season? Kilde: Norges Turistbarometer

Forventing per land Etter en nedgang fra Danmark på 18 prosent i fjor vinter, er det positivt at 64 prosent av respondentene fra Danmark har tro på en økning i vinter. Danmark er det største og viktigste utenlandsmarked, med en andel på 22 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i fjor vinter. Etter en god økning fra Sverige de siste vintersesongen og en økning på 6 prosent i fjor, er forventingen forholdvis moderat. 40 prosent tror at årets vinter blir lik som i fjor, mens 60 prosent tror på en nedgang. Sett i lys av en økning på 7 prosent fra Storbritannia i fjor vinter, er prognosene gode. 66 prosent tror på et bedre volum eller det samme som i fjor. Optimisme også fra Sør-Europa. Kilde: Norges Turistbarometer

Forventinger per bransje Kilde.: Norges Turistbarometer

Tilbakeblikk på vintersesongen 2014 Antall norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn i vintersesongen Totalt og fordelt på landsdel

Norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn vinter Nord-Norge + 19 % fra utlandet, mens Østlandet (– 5 %) og Fjord Norge (– 3 %) hadde færre utenlandske gjestedøgn sammenlignet med vintersesongen 2013 Vintersesongen =desember-april. Kilde: SSB Endring vinter Totalt: -4 % Norge: -5 % Utlandet: 0 %

Andel utenlandske gjestedøgn Kilde: SSB

Til tross for nedgangen, representerte dansker og svensker 42 prosent av alle utenlandske gjestedøgn vinteren På en tredjeplass er briter med en andel på 12 prosent. Kilde: SSB

13 Bakgrunn og metode Et elektronisk spørreskjema ble sendt ut og var tilgjengelig i perioden 7. november – 9. desember deltok i undersøkelsen. Hensikten med Turistbarometeret er å gi en oversikt over forventet trafikkutvikling fordelt på markeder og bransjer. De som deltar i undersøkelsen har i løpet av de siste 12 måneder vært med i Innovasjon Norges kampanjer og aktiviteter, med unntak av de norske incoming operatørene. Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Disse representerer turoperatører, incoming-operatører, overnattingsbedrifter, transportører, cruise, aktivitets- og attraksjonsbedrifter, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt Innovasjon Norges markedssjefer i de respektive markeder. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Dette er den 24. gang Norges Turistbarometeret gjennomføres.