Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hokksund ungdoms- og familiesenter 2012
Forventninger og videre arbeid…...
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Oppfølgingstjenesten
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
BUSKERUD Etablering av ungdomsråd. BUSKERUD Bakgrunn / hvorfor ungdomsråd? •Over flere år kom det fram et ønske om eget opplegg for ungdom •I 2010 ble.
Omsorg for barn og permisjon
Ettervern og samarbeid
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Rusmestringsenheter: Hvorfor – For hvem – Hva – Hvordan
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Samarbeid OT/NAV/skole
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Drammen kommune Anne Bøhm
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
4 Kriminalitet.
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
Kommune og politi startet et samarbeid i 2004
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
NINA JON De trøblete unge gutta Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? En studie av dødsulykkene i trafikken 2004 og 2005.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Konfliktrådet i Sør Trøndelag
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Unge gjengangere Politirådet, , Soria Moria Av Ove Kristofersen, SaLTo-sekretariatet Sammen Lager vi et Trygt Oslo.
Side 1Nordisk konferanse om tvangsekteskap og botilbud / AKER FAMILIEKONTOR - BROBYGGERPROSJEKTET Mellom tvang og autonomi Trine Charlotte Eikrem.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Sør-Trøndelag politidistrikt TRYGGHET, LOV OG ORDEN.
Pasientforløp alkohol
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Regjeringens arbeid med samisk språk
Konfliktrådet Arena for dialog og konfliktløsing
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Unge som begår seksuelle overgrep
Handlingsplan mot tvangsekteskap Presentasjon av Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand MIL MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE EN NORD-TRØNDERSK TILNÆRMING KONFLIKTRÅDSPROSJEKTET -
Trondheimsmodellen – kommentarer fra
Forslag til en forskningsbasert følge- og sluttevaluering av prøveprosjektet med etableringen av særskilte ungdomsenheter for unge lovbrytere mellom 15.
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
UTEKONTAKTEN I ASKER Avdeling skolebarn og ungdom Barne- og familieeneheten.
Evaluering av prøveprosjektet med etableringen av særskilte ungdomsenheter for unge lovbrytere mellom 15 og 18 år Oppdrag fra JD Evaluering.
Barne- og familieenheten, avdeling ressurssenter for barn og familier
Reaksjonene Jo Stigen, UiO, 13. mars 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging Konfliktrådet i Sør-Trøndelag

Til sammen 29 ungdomskoordinatorer tilsatt i Norge Konfliktrådsloven § 3 «I hvert konfliktråd skal det være en konfliktrådsleder og en eller flere ungdomskoordinatorer» Til sammen 29 ungdomskoordinatorer tilsatt i Norge Gradvis utbygging av konfliktråd med uk 2010: 5 konfliktråd 2012: 13 konfliktråd 1. April 2014: alle konfliktråd

UNGDOMSOPPFØLGING OG UNGDOMSSTRAFF Gå tilbake til forrige side. Gå til hovedsiden i dokumentet Til saksgangen UNGDOMSOPPFØLGING OG UNGDOMSSTRAFF Tverrfaglig samarbeid rundt barn og unge Strafferettslig reaksjon som gjennomføres i konfliktrådet Overføres fra påtalemyndigheten eller domstol For ungdom mellom 15 og 18 år på gjerningstidspunkt Strafferettslige reaksjoner som fra og med 1. juli reguleres ved lov I flere kommuner har denne modellen vært praktiser i flere år Kjent under RJ

Fra Handlingsplan til lovvedtak. 2014 Historikk: Fra Handlingsplan til lovvedtak. 2014 Prosjektperiode Implementeringsperiode 2005 2008 2009 2010 2011 2013 2014 1. Juli Ungdomsoppfølging og ungdomsstraff bygger på prinsippene i FNs Barnekonvensjon Særlig artikkel 3 – som slår fast at barnets beste skal et grunnleggende hensyn i alle handlinger som berører barn - står sentralt. Men også artikkel 37 som omhandle barn og straff er sentral: fengsel skal være siste utvei etter at alle andre alternativer er prøvd ut Verdt å dvele ved veien fram til dagens konfliktrådslov : Handlingsplanen «Sammen mot barne- og ungdomskriminalitet 2005 – 2008» NOU’en Barn og straff fra 2008: Prosjekt i 4 kommuner Evaluering Prop 157 – forslag til en rekke lovendringer som legger til rette for innføring av nye straffereaksjoner Forslag til ny konfliktrådslov Handlingsplan for forebyggende kriminalitet Prop 57 – ny konfliktrådslov

Ungdomsoppfølging og ungdomsstraff   Ungdomsoppfølging og ungdomsstraff MÅLGRUPPEN Unge lovbrytere mellom 15 og 18 år på gjerningstidspunktet. Som har begått en eller flere kriminelle handlinger Sannsynlig reduksjon for nye straffbare handlinger ved oppfølging i konfliktrådet. Ungdomsstraffen: erstatter ubetinget fengsel og strenge samfunnsstraffdommer. Forutsetter at ungdommen egner seg for en reaksjon i frihet Litt mer om ungdomsoppfølging og ungdomsstraff 2 ulike reaksjoner – samme modell For at en av disse skal være aktuell, må enkelte kriterier ligge til grunn: Mellom 15 og 18 år Gjentatt og /eller alvorlig kriminalitet Må egne seg til reaksjon i frihet Må samtykke – frivillig «Det er ikke kun den straffbare handling som er det sentrale ved valg av reaksjon, men også lovbryterens behov for hjelp og støtte til å slutte med lovstridige atferd» NTNU Samfunnsforskning Førsteamanuensis Øyvind Kvello

Ungdomsoppfølging og ungdomsstraff Tredel prosess   Tredelt prosess: Ungdomsoppfølging og ungdomsstraff Ungdomsstormøte En gjenopprettende del (del I) Et «avtalemøte» (del II) Ungdomsplanen En individuelt tilpasset plan utarbeidet med utgangspunkt i ungdommens behov Gjennomføring Med støtte fra ut oppfølgingsteam som utpekes i del II i ungdomsstormøte ungdomsstormøte ungdomsplan gjennomføring

  Påtale - domstol PÅTALE OG DOMSSTOL

Tverrfaglig samarbeid Samarbeid mellom ulike forvaltningsnivå. Informasjonsdeling og kvalitetssikring Koordinering av det praktiske arbeidet Et forutsigbart og forpliktende lokalt samarbeid mellom profesjoner, etater og instanser er en nødvendig forutsetning for å lykkes i arbeidet med å snu unge lovbrytere. Tverrfaglig samarbeid TVERRFAGLIG SAMARBEID Forvaltning Påtale og domstol Koordineringsgruppen Politi Barnevernstjenesten Konfliktrådet Helse Kriminalomsorgen SLT Barn som begår straffbare handlinger setter samfunnet på prøve – handlingene de har foretatt kan oppfattes som «voksne» men de som har begått handlingene er fortsatt barn som enda er i utvikling. For å møte utfordringene forutsetter det at vi favner bredt Et forutsigbart og forpliktende lokale samarbeid mellom profesjoner og instanser er en nødvendig forutsetning for å lykke i arbeidet med å snu en ung lovbryter Samarbeid mellom ulike forvaltningsnivå Informasjonsdeling og kvalitetssikring Koordinering av det praktiske arbeidet Skole NAV Institusjoner

«Det va som om æ va i bunnen på eti bøtte. Æ klart itj å kom mæ opp. Erfaringer fram til i dag Erfaringer «Det va som om æ va i bunnen på eti bøtte. Æ klart itj å kom mæ opp. Oppfølgingsteam ga mæ stigen som gjør at æ kan klatre på toppen. På toppen er alt heilt perfekt!» Gutt 16 år, om oppfølgingsteamet sitt Siden 1. juli 2014: 21 ungdomsstraffsaker Ran Tyveri Narkotika Seksualkriminalitet Restorative justice / oppfølgingsteam for unge lovbrytere har vært praktisert siden 2006 i Trondheim 2010 – et veiskille: Konfliktrådet i Sør Trøndelag ett av 5 konfliktråde som får ansvaret for denne straffereaksjonen som en del av tiltaksporteføljen Totalt er det behandlet i underkant av 200 saker – inkludert prosjektperiode. Utprøvd på mange ulike saker, også med ungdom under 15 år- Etter 2010 ble dette en straffereaksjon - noe som innebærer at du må være fylt 15 på gjerningstidspunktet. I tillegg skulle det gjelde for de ungdommene som hadde begått «alvorlig og/eller gjentatt» kriminalitet. Det første året la vi lista lavt for å melde brudd på avtale – dette fikk vi tilbakemelding om fra statsadvokaten. Fra og med årsskifte 2012/13 og fram til i dag er brudd % på bare 7 % En liten andel ungdommer får annen hjelp