Epilepsi hos barnehage-og skolebarn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Advertisements

Norsk Epilepsiforbund kunnskap, mestring og livskvalitet
Epilepsi ved alvorlig/dyp psykisk utviklingshemming
Team Jæren Treningssamling
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Norsk Epilepsiforbund
Råd til barn og foreldre
Reflekser og epilepsi.
Idrettsskader - Førstehjelp
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Norsk Epilepsiforbund kunnskap, mestring og livskvalitet
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
”Drypp” – et forvarsel Over halvparten av personer som får slag opplever et ”forvarsel” kort tid i forveien. Det kan komme timer til dager før et større.
Flokkmøte, tirs. 07. Februar 2012
FØRSTEHJELP VED BRANNSKADE
HLR Voksne 8 år >.
Reflekser og Epilepsi ! Hva er en refleks? Eksempler på reflekser.
Mangfold og fellesskap
Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Fest og foredrag for hjertehelse
Ulf Wike Ljungblad Barnelege
Ulf Wike Ljungblad Overlege Barnesenteret SiV Tønsberg
Ulf Wike Ljungblad Overlege Barnesenteret SiV Tønsberg
Navn på foredragsholdere Lokalforeningens navn telefonnummer E-post
3 Les bedre.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Informasjon og budskap i NEF. Hvordan presentere epilepsi? Epilepsi er en svært ”vid” diagnose – Samlebetegnelse for en rekke forskjellige årsaker – Alle.
Utgraving Av Skredtatt
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Flyktninghelsetjenesten Febr. 2012
Du er skikkelig sliten og frustrert……
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
Foredrag / informasjonsarbeid Hvem, hva, hvordan?
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Bulimi Nervosa og Selvskading
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Behandling! Hva du skal gjøre Få personen ut av kulden. Hvis det ikke er mulig å gå inn, beskytt da personen mot vind, tildekk personens hode og isoler.
* Bakgrunn * Mild hypotermi * Moderat hypotermi * Alvorlig hypotermi * Bakgrunn/omstendigheter * Førstehjelp * Forebyggende tiltak Av: Steinar Asp Ormåsen.
Livreddende førstehjelp. 113 – medisinsk nødsentral Når et annet menneske trenger profesjonell medisinsk behandling Huskeregel når du ringer: HVEM – HVA.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Gjenoppliving Hjerte-Lunge-Redning HLR Basal HLR BHLR Avansert HLR AHLR.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Innføring i akuttmedisinske problemstillinger og førstehjelp Sven Erik Gisvold Overlege / Professor Anestesi & Intensivavd. St Olavs Hospital.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
Gjenoppliving Hjerte-Lunge-Redning HLR Basal HLR BHLR Avansert HLR AHLR Sven Erik Gisvold Professor/overlege Anestesiavdelingen/Akuttklinikken, St Olav.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Velkommen – presentasjon av deg selv
Anfallsklassifikasjon
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
For noen er følelsen av å være annerledes vanskelig å leve med
Kap. 2 - Tekst Vi skal gå gjennom hovedtrekkene i hvordan anfall klassifiseres. Det vil gjøre det lettere for deg å gjøre gode observasjoner. innhold innhold.
Omstillingsvansker hos nyfødte
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Helsesøstertilbud på skolen Diabetes Epilepsi
Klar til å yte førstehjelp Klar til å stabilisere situasjonen
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Livreddende førstehjelp
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Epilepsi hos barnehage-og skolebarn

Epilepsi Den vanligste nevrologiske sykdommen 1% av befolkningen Samlebetegnelse Anfallene kan arte seg svært forskjellig fra korte bevissthetstap til krampeanfall med lengre perioder med bevissthet

Årsak Mange årsaker til slike funksjonsforstyrrelser, men alle sykdommer, skader og misdannelser som rammer hjernebarken gir økt risiko

Hvordan oppdage epilepsi? Perioder med forvirring «rar» atferd-repeterende, formålsløs vandring, plukking Fjernhet, stirring, mister tråden faglig og sosialt Sliten selv med normale soverutiner Variable presatsjoner og variable dager

Anfallstyper Deles grovt i to grupper: generalisert og partielle anfall Generalisert: Anfall over hele hjernen Partielt: et bestemt område

Hvordan arter anfallet seg? Generaliserte anfall Absencer-kortvarige episoder med bevissthetstap Generaliserte tonisk-kloniske (GTK)- mister bevissthet, faller, stivner først i kropp for deretter å få krampe i armer og ben. Barnet trenger å bli skjermet under og etter anfallet

Vær rolig! Anfallet gir ikke smerte, går stort sett over etter 2-3 minutt Barnet må ligge bekvemt, beskytt hode mot støt Stikk ikke noe mellom tennene eller gi drikke La barnet være i fred til anfallet går over, men vær til stedet og observer Etter anfallet sørg for frie luftveier

Andre tilfeller Myoklone anfall: kortvarig rykninger. Varer et par sekunder, personen er bevisst Atoniske anfall: mister plutselig all kraft i kroppen, faller sammen. Skader kan forekomme men anfallene er kortvarige. Barnet trenger ofte beskyttelse og tilrettelegging

Partielle anfall Enkle partielle anfall (EPA) stedet i hjernen bestemmer hvilket utfall det får- barnet kan følge med på det som skjer Komplekse partielle anfall (KPA) også disse varierer strekt- personen stopper å snakke, blir fraværende,tyggebevegelser m.m repiterer bevegelser eller går hvileløs rundt. Trenger hvile i etterkant, kan også forekomme hukommelsesproblem

OBS! Anfall som varer over en viss tid, skal etter avtale, stoppes med akuttmedisin Barn med epilepsi i skole og barnehage SKAL ha en «stående ordre» som beskriver førstehjelp og evt akuttmedisin

Ring 113- når.. Barnet har anfall uten pauser Bevisstløs lengre enn han pleier Er mer forvirret enn vanlig etter et anfal Slår seg kraftig Har høy kropps-temperatur eller feber etter anfallet Aldri har hatt anfall før

Tilleggsutfordringer Lærevansker Lese-skrive-matematikkvansker Språk-kommunikasjonsvansker Variasjoner i dagsform Lavt tempo Dårlig impuskontroll/utagering Sosiale problemer i form av umoden og manglende forståelse for regler i lek og sosialt M.M