Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Epilepsi Den vanligste nevrologiske sykdommen 1% av befolkningen Samlebetegnelse Anfallene kan arte seg svært forskjellig fra korte bevissthetstap til krampeanfall med lengre perioder med bevissthet
Årsak Mange årsaker til slike funksjonsforstyrrelser, men alle sykdommer, skader og misdannelser som rammer hjernebarken gir økt risiko
Hvordan oppdage epilepsi? Perioder med forvirring «rar» atferd-repeterende, formålsløs vandring, plukking Fjernhet, stirring, mister tråden faglig og sosialt Sliten selv med normale soverutiner Variable presatsjoner og variable dager
Anfallstyper Deles grovt i to grupper: generalisert og partielle anfall Generalisert: Anfall over hele hjernen Partielt: et bestemt område
Hvordan arter anfallet seg? Generaliserte anfall Absencer-kortvarige episoder med bevissthetstap Generaliserte tonisk-kloniske (GTK)- mister bevissthet, faller, stivner først i kropp for deretter å få krampe i armer og ben. Barnet trenger å bli skjermet under og etter anfallet
Vær rolig! Anfallet gir ikke smerte, går stort sett over etter 2-3 minutt Barnet må ligge bekvemt, beskytt hode mot støt Stikk ikke noe mellom tennene eller gi drikke La barnet være i fred til anfallet går over, men vær til stedet og observer Etter anfallet sørg for frie luftveier
Andre tilfeller Myoklone anfall: kortvarig rykninger. Varer et par sekunder, personen er bevisst Atoniske anfall: mister plutselig all kraft i kroppen, faller sammen. Skader kan forekomme men anfallene er kortvarige. Barnet trenger ofte beskyttelse og tilrettelegging
Partielle anfall Enkle partielle anfall (EPA) stedet i hjernen bestemmer hvilket utfall det får- barnet kan følge med på det som skjer Komplekse partielle anfall (KPA) også disse varierer strekt- personen stopper å snakke, blir fraværende,tyggebevegelser m.m repiterer bevegelser eller går hvileløs rundt. Trenger hvile i etterkant, kan også forekomme hukommelsesproblem
OBS! Anfall som varer over en viss tid, skal etter avtale, stoppes med akuttmedisin Barn med epilepsi i skole og barnehage SKAL ha en «stående ordre» som beskriver førstehjelp og evt akuttmedisin
Ring 113- når.. Barnet har anfall uten pauser Bevisstløs lengre enn han pleier Er mer forvirret enn vanlig etter et anfal Slår seg kraftig Har høy kropps-temperatur eller feber etter anfallet Aldri har hatt anfall før
Tilleggsutfordringer Lærevansker Lese-skrive-matematikkvansker Språk-kommunikasjonsvansker Variasjoner i dagsform Lavt tempo Dårlig impuskontroll/utagering Sosiale problemer i form av umoden og manglende forståelse for regler i lek og sosialt M.M