Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
2
Anfallsklassifikasjon
1 Fokale anfall Fokale anfall med svekket bevissthet Fokale anfall med bevart bevissthet 2 Generaliserte anfall Absenser Toniske anfall Kloniske anfall Tonisk-kloniske anfall (GTK) Myoklone anfall Atoniske anfall innhold
3
Partielle anfall Kap. 2 - Partielle anfall
enkle partielle anfall (EPA) komplekse partielle anfall (KPA) innhold innhold
4
Kap. 2 - KPA Hva er dette? innhold
5
Kap. 2 - KPA Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold
6
Kap. 2 - KPA Mange med KPA har gjentatte formålsløse bevegelser, såkalte automatismer. De kan for eksempel plukke på tøyet sitt, smatte, svelge, tygge, lage grimaser, eller repetere det de har holdt på med. Andre vandrer planløst rundt, fomler og flytter på ting. Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold
7
Kap. 2 - KPA Anfallene er forskjellige fra person til person, men hos den enkelte ofte likt fra gang til gang Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold
8
Kap. 2 – KPA forts. Et KPA varer som oftest 1–2 minutter, men hos noen utviklingshemmede er det en tendens til lengre varighet innhold
9
Hva kan andre gjøre når man har KPA?
innhold
10
Anfallsklassifikasjon
Generaliserte anfallsformer absenser toniske anfall kloniske anfall tonisk-kloniske anfall (GTK) myoklone anfall atoniske anfall innhold
11
Anfallsklassifikasjon
Generaliserte anfallsformer ved generaliserte anfall er hele hjernen involvert fra begynnelsen av anfallet man mister bevisstheten og husker ikke noe etter anfallet innhold
12
Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK)
Kap. 2 - Tekst (GTK) Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Generalisert Tonisk Klonisk Hele hjernen Tilstivning Kramper innhold innhold
13
Hva skal gjøres ved et GTK-anfall?
innhold
14
Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier
Kap. 2 – Tiltak GTK Beskytt hodet, barnet har ingen smerter. Anfallet går som regel over i løpet av ett til to minutter Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier innhold
15
Opptre behersket og forsøke å roe omgivelsene
innhold
16
Ta alltid tiden ved et GTK- anfall innhold
17
Noen anfall lar seg ikke klassifisere i
PNES Noen anfall lar seg ikke klassifisere i partielle anfall ELLER generaliserte anfall innhold
18
Kap. 2 - Behandlingsskjema
Alle anfall kan komme i serier serieanfall er gjentatte anfall der barnet kommer til seg selv mellom anfallene det kan være aktuelt å stanse serieanfall med medisiner innhold
19
Anfallsklassifikasjon
1 Partielle anfall Enkle partielle anfall (EPA) Komplekse partielle anfall (KPA) 2 Generaliserte anfall Absenser Toniske anfall Kloniske anfall Tonisk-kloniske anfall (GTK) Myoklone anfall Atoniske anfall 3 Uklassifiserbare anfall innhold
20
Partielle anfall Kap. 2 - Partielle anfall
enkle partielle anfall (EPA) komplekse partielle anfall (KPA) innhold innhold
21
Anfallsklassifikasjon
Generaliserte anfallsformer absenser toniske anfall kloniske anfall tonisk-kloniske anfall (GTK) myoklone anfall atoniske anfall innhold
22
Anfallsklassifikasjon
Generaliserte anfallsformer ved generaliserte anfall er hele hjernen involvert fra begynnelsen av anfallet man mister bevisstheten og husker ikke noe etter anfallet innhold
23
Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK)
Kap. 2 - Tekst (GTK) Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Generalisert Tonisk Klonisk Hele hjernen Tilstivning Kramper innhold innhold
24
Hva skal gjøres ved et GTK-anfall?
innhold
25
Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier
Kap. 2 – Tiltak GTK Beskytt hodet, barnet har ingen smerter. Anfallet går som regel over i løpet av ett til to minutter Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier innhold
26
Opptre behersket og forsøke å roe omgivelsene
innhold
27
Ta alltid tiden ved et GTK- anfall innhold
28
Noen anfall lar seg ikke klassifisere i
PNES Noen anfall lar seg ikke klassifisere i partielle anfall ELLER generaliserte anfall innhold
29
Kap. 4 - Tilstander som kan ligne på anfall
Barn med epilepsi kan ha symptomer og væremåter som kan forveksles med anfall innhold
30
Kap 4 - Sirkler innhold
31
Hva er viktig å få med når jeg skal fortelle om anfallene mine
Anfallsobservasjon Hva er viktig å få med når jeg skal fortelle om anfallene mine
32
PNES De fleste av oss har opplevd å få hodepine under stress eller vondt i magen før eksamen. På samme måte kan kroppen reagere med epilepsilignende anfall
33
Kap 1 - Anfallsobservasjon
Observasjon av anfall kan deles i tre faser: innhold
34
Kap. 2 - Anfallsdokumentasjon
Hvordan skal anfall dokumenteres? det er vesentlig å bli enige om den mest hensiktsmessige måten å føre anfallskalender på innhold
35
Kap. 2 - Anfallsdokumentasjon
Hvordan skal anfall dokumenteres? en god kalender avspeiler både anfallstyper, opp- og nedtrapping av medisiner og akutt anfallsbehandling i en egen rubrikk for kommentarer noteres stikkord om dagsform og trivsel innhold
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.