Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon Leif Olav Ringeli Habiliteringstjenesten i Oppland Hafjellseminaret, 24. mai 2012 Tradisjonelt mer snakk om ift områder som utfordrende atferd og direkte opplæring Behov ift basale pleiefunksjoner, spesielt for en målgruppe som har mange problemer/behov Viktigst er de grunnleggende behov, som gjelder mange situasjoner gjennom alle dager. Grunnlag for ”alt” annet, men lett oversett.
Forenlig praksis Hva er det? Hvorfor? Forutsigbarhet og trygghet Manglende evne til selv å instruere/korrigere Utvikling/læring Hvordan? Opplæring Fagadministrasjon Veiledning Innstilling/holdning Forenlig praksis – ikke å være identisk, men ha like krav, forventninger, reaksjoner Hva er rett/feil, bra nok vs perfekt, hjelp vs alene, sammen med vs istedenfor Hvorfor? Manglende ferdigheter innen kommunikasjon og kognisjon Kan ikke alltid si hva som er bra/ikke bra, smerter, gleder, ønsker, med mer Forutsigbarhet – trygghet – respekt Intimsoner ”tråkkes” inn i Motoriske vansker, spastisitet, behov for korrekt posisjonering Ubehag/smerter kan være forbundet med ulike stell Kognitive vansker – kan behøve lengre tid, behov for tydelighet Hvordan? Opplæring Fagadministrasjon Veiledning
Utfordringen Psykisk utviklingshemming CP Spastisitet Språkvansker ------ Tilpassing av rullestol, hjelpemidler Kommunikasjon Ernæring, tilrettelegging av måltider Seksualitet Motorisk utvikling/-stimulering Målvalg i skole – framtidig jobb/aktivitet Aktivisering i fritid Pleie og omsorg
Tverrfaglig samarbeid Hvem gjør hva – når? Kartlegging Prioritering Samarbeid Stell, pleie Måltider Bruk av-/plassering i ulike hjelpemidler Forflytning Motorisk behandling/forebygging Pedagogiske utfordringer Hvile, søvn Meningsfylt innhold i hverdagen Selvbestemmelse/ mulighet til påvirkning
Fremdrift ”Bred” kartlegging (ferdigheter, bistandsbehov) Hvordan gjør NN seg forstått – hvordan tolker miljøet? Generell observasjon av heldøgnstilbudet Video Registreringer Utarbeidelse av rutiner (beskrivelser) Veiledning
Kommunikasjon Status: Personalet snakker Bilder Grafiske symboler Konkreter Valg ved å rette blikk mot Valg ved å ta mot/på Tolkning av lyder, mimikk
Kommunikasjon, kartlegging/utprøving Registrering av ”valg” gjort med ulike metoder Tilrettelegge med kontraster Endre plassering Bryterstyring
Kommunikasjon, kartlegging av miljø Intervju Spørreskjema Video Observasjoner
Fagadministrasjon Felles tid (møter) for å samkjøre seg.
Fagadministrasjon - bildebeskrivelser Mine kommunikasjonsuttrykk Ja/nei, ubehag/velbehag Riktig posisjonering Riktige innstillinger Hva jeg liker / ikke liker Handlingskjeder Hvordan kommunisere Dag-/ukeplaner Viktige rutiner – sjekklister Kardeks, medisinhåndtering, nøkkelhåndtering…
Bilder Hvilke informasjon/instruks Hvor lenge Hvilken side først
Bilder Bilder sammen med evt. beskrivelser av Rekkefølger/kjeder Instruksjoner (muntlig, bilder, konkreter…) Kan henge på vegg, ligge i hyller ved siden av, henge på rullestol, ståstativ, stellebenk…
Måltid Forberedelse til måltidet (”pedagogisk”) Tilbereding av maten Innhold, konsistens, temperatur Posisjonering NN sin posisjonering ved bord Assistentens plassering Mengde mat Tempo Medisiner Tørke bort søl Når avslutte?
Hvile Hvor (seng, matte, ..) Forflytningen fra stol til hvilested Forebygging av spasmer Med/uten skinner, korsett...? Posisjonering Stillingsendring Når/hvordan avslutte?
Video Instruksjonsvideo (bruksanvisning) Evaluering av daglig praksis i møter (spesifikt og generelt) Kan lage ”bruksanvisninger” for/om pasienten Se på den daglige praksisen og diskutere teknikker – veilede hverandre. Erfaringer tilsier at det er mange ”AHA”-opplevelser når en ser video.