Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Posisjonering om natten
AD/HD konferansen mai 2006 Anne Marie Willesen sosionom
Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Unni Henriksen Hygienesykepleier Helgelandssykehuset HF
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Veiledning av elever / lærlinger
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom

IKT Orkide Ledelse og Skole
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
”Når vi bestemmer selv”
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Velferdsteknologi og ergoterapi
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Helseoppfølging i overgangen fra barn til voksen
Avdeling for sosionomutdanning
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av faghefter:
Håndtering av utfordrende atferd.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Dramafaglig prosjektarbeid
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Anita Halle Dalskau Molde voksenopplæringssenter
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon Leif Olav Ringeli Habiliteringstjenesten i Oppland Hafjellseminaret, 24. mai 2012 Tradisjonelt mer snakk om ift områder som utfordrende atferd og direkte opplæring Behov ift basale pleiefunksjoner, spesielt for en målgruppe som har mange problemer/behov Viktigst er de grunnleggende behov, som gjelder mange situasjoner gjennom alle dager. Grunnlag for ”alt” annet, men lett oversett.

Forenlig praksis Hva er det? Hvorfor? Forutsigbarhet og trygghet Manglende evne til selv å instruere/korrigere Utvikling/læring Hvordan? Opplæring Fagadministrasjon Veiledning Innstilling/holdning Forenlig praksis – ikke å være identisk, men ha like krav, forventninger, reaksjoner Hva er rett/feil, bra nok vs perfekt, hjelp vs alene, sammen med vs istedenfor Hvorfor? Manglende ferdigheter innen kommunikasjon og kognisjon Kan ikke alltid si hva som er bra/ikke bra, smerter, gleder, ønsker, med mer Forutsigbarhet – trygghet – respekt Intimsoner ”tråkkes” inn i Motoriske vansker, spastisitet, behov for korrekt posisjonering Ubehag/smerter kan være forbundet med ulike stell Kognitive vansker – kan behøve lengre tid, behov for tydelighet Hvordan? Opplæring Fagadministrasjon Veiledning

Utfordringen Psykisk utviklingshemming CP Spastisitet Språkvansker ------ Tilpassing av rullestol, hjelpemidler Kommunikasjon Ernæring, tilrettelegging av måltider Seksualitet Motorisk utvikling/-stimulering Målvalg i skole – framtidig jobb/aktivitet Aktivisering i fritid Pleie og omsorg

Tverrfaglig samarbeid Hvem gjør hva – når? Kartlegging Prioritering Samarbeid Stell, pleie Måltider Bruk av-/plassering i ulike hjelpemidler Forflytning Motorisk behandling/forebygging Pedagogiske utfordringer Hvile, søvn Meningsfylt innhold i hverdagen Selvbestemmelse/ mulighet til påvirkning

Fremdrift ”Bred” kartlegging (ferdigheter, bistandsbehov) Hvordan gjør NN seg forstått – hvordan tolker miljøet? Generell observasjon av heldøgnstilbudet Video Registreringer Utarbeidelse av rutiner (beskrivelser) Veiledning

Kommunikasjon Status: Personalet snakker Bilder Grafiske symboler Konkreter Valg ved å rette blikk mot Valg ved å ta mot/på Tolkning av lyder, mimikk

Kommunikasjon, kartlegging/utprøving Registrering av ”valg” gjort med ulike metoder Tilrettelegge med kontraster Endre plassering Bryterstyring

Kommunikasjon, kartlegging av miljø Intervju Spørreskjema Video Observasjoner

Fagadministrasjon Felles tid (møter) for å samkjøre seg.

Fagadministrasjon - bildebeskrivelser Mine kommunikasjonsuttrykk Ja/nei, ubehag/velbehag Riktig posisjonering Riktige innstillinger Hva jeg liker / ikke liker Handlingskjeder Hvordan kommunisere Dag-/ukeplaner Viktige rutiner – sjekklister Kardeks, medisinhåndtering, nøkkelhåndtering…

Bilder Hvilke informasjon/instruks Hvor lenge Hvilken side først

Bilder Bilder sammen med evt. beskrivelser av Rekkefølger/kjeder Instruksjoner (muntlig, bilder, konkreter…) Kan henge på vegg, ligge i hyller ved siden av, henge på rullestol, ståstativ, stellebenk…

Måltid Forberedelse til måltidet (”pedagogisk”) Tilbereding av maten Innhold, konsistens, temperatur Posisjonering NN sin posisjonering ved bord Assistentens plassering Mengde mat Tempo Medisiner Tørke bort søl Når avslutte?

Hvile Hvor (seng, matte, ..) Forflytningen fra stol til hvilested Forebygging av spasmer Med/uten skinner, korsett...? Posisjonering Stillingsendring Når/hvordan avslutte?

Video Instruksjonsvideo (bruksanvisning) Evaluering av daglig praksis i møter (spesifikt og generelt) Kan lage ”bruksanvisninger” for/om pasienten Se på den daglige praksisen og diskutere teknikker – veilede hverandre. Erfaringer tilsier at det er mange ”AHA”-opplevelser når en ser video.