K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Kontostreng og annet artig…
9 prinsipper og 1 regneark:
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
10Velstand og velferd.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Formålet med produktkalkyler
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Visjoner om kommunesamarbeid
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Harald Romstad På oppfordring fra studenter
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Regional enhet for behandlingshjelpemidler (REB) Ny økonomisk struktur fra Jørund Oddvar Osen økonomirådgiver St. Olav driftsservice.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
SØKNADSKONTORET Historikk:
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Nasjonalt register for medikamentell kreftbehandling (NRMB)
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
ASSS-nettverk Sandnes 2010 Barnehager i flat struktur – intensjoner og realiteter i et effektiviseringsperspektiv.     
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Brukertilfredshet og KOSTRA
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Hobøl kommune Hva gjør Hobøl kommune for å gi tjenester etter nasjonale føringer ?
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
1 Kommunale tjenester - Hvordan få med hele bildet? Tonje Køber.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Nytt investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
”Prosjekt ISF – Hjemmebasert omsorg”
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Utskrift av presentasjonen:

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Bakgrunn: Omstillingsprosessen i Kristiansand Bakgrunn: bydelsorganisering – store forskjeller Bestiller- utførermodell fra Ansvarlig bestiller var et hovedmål og betingelse for omstillingen Bestillerenheten EBT har budsjettansvar for alle omsorgstjenestene Innsatsstyrt finansiering (ISF) for alle omsorgstjenester fra Barnehage, skole og støttetjenester fra 2004/2005

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Aktivitets- og effektivitetsavvik Gjør det mulig å splitte budsjettavvik i to: Gjør det mulig å splitte budsjettavvik i to:  Aktivitetsavvik  Effektivitetsavvik Utgifter knyttet til aktivitetsnivået er bestillers/politikernes ansvar Utgifter knyttet til aktivitetsnivået er bestillers/politikernes ansvar Utgiftsnivå gitt aktivitet er utførers ansvar Utgiftsnivå gitt aktivitet er utførers ansvar Dette gjør aktørenes roller og valgmuligheter mer tydelige Dette gjør aktørenes roller og valgmuligheter mer tydelige Bestillerenhet Kommunestyret Bruker Utførerenhet Budsjettramme -Innsatsstyrt finansiering Resultat (Aktivitetsavvik) Innsatsstyrt finansiering -Utførers netto utgifter Resultat (Effektivitetsavvik) Innsatsstyrt finansiering Effektivitetsavvik Aktivitetsavvik

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E InnsatsStyrt Finansiering (ISF) Hvorfor ? Må ha en ansvarlig bestiller Må vite hva tjenesten koster Likt tjenestetilbud til brukere ut fra vedtak Legge til rette for en rettferdig ressurs- fordeling mellom resultatenheter ut fra produksjonen i enhetene

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Innsatsstyrt finansiering Med ISF finansieres virksomhetene etter innsats eller aktivitet. Aktivitetene kan for eksempel være målt i timer, brukere eller antall besøk. Hver aktivitet må ha en pris. All aktivitet må registreres for å beregne finansieringen.

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E ABC - kalkulasjon Hovedprinsipp: Tjenesteproduksjonen splittes i aktiviteter. Aktivitetskostnaden defineres, og tjenestens forbruk av aktiviteten angir hvor mye og hvilke kostnader som skal knyttes til tjenesten. Trinn i prosessen 1. Definere aktiviteter 2. Gruppere kostnader i kostnadsgrupper 3. Fordele kostnader på aktiviteter 4. Identifisere kostnadsdrivere 5. Beregne enhetspriser Vi måtte ha jordmorhjelp til dette – Se KS-rapport fra E&Y

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kalkyle- modell Metodikk – Kalkyle- og finansieringsmodell Fjorårets regnskap Aktivitetsdata for fjoråret Forventet pris- og lønnsvekst Finansierings- modell Enhets- priser Faktisk aktivitet Fagsystem Faktiske utgifter Økonomi- system ISF

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kostnadsfordeling (kalkylemodell)

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Månedsrapporten for utfører (finasnieringsmodell)

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Bestillerenheten 600 millioner kroners omsorgsbudsjett ca serviceboliger Div. kommunale utleieboliger 45 Husbankmillioner til lån 8 millioner kroner til utbedring/ tilrettelegging 534 sykehjemsplasser 39 aldershjemplasser 22 rehabiliteringsplasser

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Bestillerrollen Rettsikkerhet for borgerne; økende krav om forutsigbarhet og likebehandling Likeverdig tilbud, uavhengig av bosted i kommunen, boligstandard og alder Fatter vedtak - og “bestiller” tjeneste utført av resultatenhetene Garanti for at tjenesten holder den kvalitet som er forutsatt

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Hva har utførerenhetene lykkes med? Større likheter mellom nivå på tjenestetilbudet i de ulike enhetene Forbedret saksutredning Endret oppgave for soneleder Fått større fokus på fag og muligheter for fagutvikling Tildeling av langtids- og korttidsplasser i sykehjem, service-/omsorgsboliger er enklere og oppleves rettferdig De som utfører praktisk bistand har fått konkretiserte oppgaver og beregnet tidsbruk

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Endringer etter ny styringsmodell – ISF for utfører Vedtak utløser finansiering Aktiviteten enheten har til enhver tid, utløser finansiering Får finansiert det som skal utføres: –Utfører tar ikke lenger støyten ved å løpe enda fortere ved økt behov og etterspørsel Ser bedre sammenheng mellom kostnader og produksjon Rettferdig ressursfordeling Mer effektiv ressursutnyttelse / samhandling sone/sykehjem Tidkrevende budsjettarbeid er borte –Utfører bruker ikke lenger tid på å ”lure” andre enheter Enhetene beholder del av evt. overskudd Incentiv til effektivisering

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E ISF som styringsverktøy for ”bestiller i stort” Oversikt over mengde (volum) – kostnad pr. tjeneste Gode prognoser pr. tjeneste Gir et helt annet styringsgrunnlag enn rammestyring

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Eksempel på månedsrapportering

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kostra tall for Kristiansand

K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Vi har rett kurs