Dialogkonferanse Oslo 30.11.04 Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regional transportplan Agder
Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Innledning ved BioHus konferansen
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse november, Bergen.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Dialogkonferanse – Smart Spesialisering på Østlandet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen

Dialogkonferanse Oslo, Visjonen Videreutvikle attraktive og livskraftige lokalsamfunn gjennom et aktivt og konkurransedyktig næringsliv og likeverdige tjenestetilbud i hele landet, med sikte på å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret

Dialogkonferanse Oslo, Utfordringene Den globale arbeidsdeling krever at Norge har:  regional spesialisering som nasjonal strategi  En politikk innrettet mot kompetansedrevet verdiskaping  Sterke regionale nærings- og kompetansemiljøer En helhetlig politikk for utvikling og velferd der:  den brede politikken blir vektlagt – også politisk  de statlige sektorer blir samordnet Demokratisk forankret beslutningssystem som  har legitimitet for samordning og prioritering  er en reell adressat for velgere og bedrifter Et prioriterings- og kostnadseffektivt system

Dialogkonferanse Oslo, Regional spesialisering  Identifisere fortrinn  Fokusert og helhetlig næringspolitikk Næringsgrener og klyngedannelser Større handlingsrom for egne prioriteringer Egne midler for å påvirke FoU-satsingen og UoH-satsing Se A-etat, yrkesopplæring og utdanning i sammenheng  Styrke internasjonale nettverk  Prioritering av samferdsel og infrastruktur Fjerne flaskehalser Regional sammenbinding og samordning  Fokusere på lokal vekstkraft  Etablere forpliktende partnerskap

Dialogkonferanse Oslo, De alvorligste styringsproblemer  Den fragmenterte og ukoordinerte stat  En fragmentert kommunestruktur - spesielt i de tettbygde områder  En fylkeskommune med for lite reell makt  Et Storting som i økende grad driver detaljstyring

Dialogkonferanse Oslo, Krav til styringssystemet  Staten må ha det overordnede ansvaret hensynet til nasjonal helhet og regional balanse fastlegge målsettingene for sektorpolitikken  Territoriell samordning av ”regional stat” samsvarende regioner for statlige sektorer vil bety et regionalt nivå  Makt og legitimitet på lokalt og regionalt nivå til å beslutte og prioritere ut fra helhetlige strategier  Spørsmålet er ikke om det skal være et regionalt nivå, men om det skal være folkevalgt styrt eller ikke ansvaret må plasseres ”Svarte-Per”-spillets tid må være over

Dialogkonferanse Oslo, Fremtidig regionalt forvaltningssystem 3-nivå modell ( medl.)  Fylkeskommunene erstattes med sterke folkevalgte regioner Antallet avhengig av oppgavene Har meget stor legitimitet for prioritering og samordning Er meget prioriterings- og kostnadseffektiv med få regioner  Fylkesmannsembetet rendyrkes som tilsyns- og kontrollorgan 2-nivå modell (3 medl.)  Fylkeskommunene avvikles  Fylkesmannsembetet erstattes med en ny regional struktur som f.eks. kan ledes av en politisk oppnevnt ”guvernør”

Dialogkonferanse Oslo, To separate politikkområder En regionalpolitikk for hele landet for  å gjøre landets verdiskapning størst mulig  å styrke samspillet mellom sentrum og distrikt  territoriell samordning av bl.a. statlig sektorpolitikk En distriktspolitikk som  kompenserer for geografiske veksthindringer  stimulerer lokal tiltakslyst  utnytter handlingsrommet for den smale distriktspolitikken

Dialogkonferanse Oslo, Nytt samspill i 3-nivå modellen  Regionale plandokumenter som premisser for den statlige planlegging  Statlige rammer ivaretar nasjonale hensyn og regional balanse styrer i stort og prioriterer helhet  Et nytt samhandlingsprinsipp forhandlinger og forpliktende avtaler mellom statlig og regionalt nivå, og med kommunalt nivå  Forutsigbare partnerskap mellom region, kommune, statlige og private aktører

Dialogkonferanse Oslo, Økt makt på kommunalt nivå  Må ses i sammenheng med makt og organisering på regionalt nivå  Generalistkommuner for helhetsansvar  Utvidede oppgaver innenfor bl.a. Næringsutvikling Stedsutvikling Arealbruk  Nødvendiggjør endret kommunestruktur Bør tilsvare BAS i tettbodde områder Kommunesammenslutninger bør kobles til økt makt

Dialogkonferanse Oslo, Helseutfordringen  Økt regionalt ansvar for helheten i helsetilbudet (13) ”Sørge for”-ansvaret? Samordning av primær- og spesialisthelsetjenesten? Medvirke i strukturtilpasningen  Tilbakeføre spesialisthelsetjenesten (2)  Helhetsansvaret representerer et betydelig regionalt handlingsrom som ikke er godt nok ivaretatt bør ha demokratisk nærhet

Dialogkonferanse Oslo, Fra landbrukspolitikk til bygdeutvikling  Internasjonale avtaler gir nye rammebetingelser for norsk landbruk  Landbruksoverføringene kan differensieres til Volumproduksjon ”Grønn boks” Bygdeutvikling  Bygdeutvikling – et regionalt ansvar Landbruksbasert (5) Næringsnøytral (10)

Dialogkonferanse Oslo, En planlov for trivsel og økt verdiskapning  Vern gjennom fornuftig bruk som forvaltningsprinsipp  En planlov som åpner for regional differensiering, slik at Forutsetninger for vekst og verdiskapning blir vektlagt forvaltningsmyndighet legges til underliggende nivåer Oslofjordens krav ikke styrer resten av landet

Dialogkonferanse Oslo, Hva blir vanskeligst?  Endre Stortingets arbeidsform? Kan en sterk Oslo-region være drivkraften? Vil sterke byregioner som alternativ til folkevalgte regioner kunne forsterke Stortingets ”klientfokus”?  Forpliktende avtaler med statlig nivå? Kan partnerskap få et reelt innhold? Kan kommunalt nivå ”beskyttes” mot Stortingsvedtak med manglende inndekning?  Territoriell samordning av statlig sektor? Vil være nødvendig i både en 2- og 3-nivåmodell! Bør starte uavhengig av beslutning om folkevalgt regionalt nivå, men er det vilje til det? En viktig premiss også for inndeling av folkevalgte regioner