Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Internship høsten Internship høsten 2014.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Christina Ødegård sin lærlings tid
Line Finstad, research manager Capus Executvie
CV Curriculum Vitae.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
- Hovedrolle eller birolle
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Evaluering konferanse i Bø Evaluering konferanse i Bø Komentarer IKT foredraget var utdatert Takk for en nyttig dag Takk for.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Hva avgjør studievalget?
Avdeling for sosionomutdanning
Sett inn synes eller tro.
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Sammensatte tekster ?.
Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Rettighetsstrukter ved UV. Rettigheter Alle studiekonsulenter som redigerer studiesider har følgende skriverettighet: uv-vtx-studier-skrive Dette gjelder.
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
Lesing og lesestrategier
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Åpen dag 2017 Evaluering.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Ny episode av gjennomføring og frafall
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet

Mål: Bidra til at overgangsledigheten reduseres og at flere av UiOs kandidater får relevante jobber Delmål 1: Orientering - få flere studenter til å begynne tidlig med å reflektere over hva slags kompetanser de utvikler + orientere seg mot arbeidslivet Delmål 2: Jobbsøking - bidra til at flere studenter får gode jobbsøkerferdigheter og starter å søke i god tid før de er ferdige

Tilbakemeldinger fra studentene Orienteringskurs for 2. semesters bachelorstudenter på program: Veldig bra opplegg. Jeg har fått økt innsikt i mulighetene mine. Veldig fint å ha muligheten til å stille spørsmål, for så å få konkrete svar med en gang. Bra om generalist/spesialist-kompetansen! Synes det var veldig bra med fokus på relevante jobber underveis og hvilke inngangsporter man har til dette. Veldig interessant å få tips om hva slags holdning man burde ha til ting (f.eks når det gjelder planlegging vs. tilfeldigheter) Veldig bra og veldig nødvendig. Nyttig for å bli kvitt usikkerhet + få svar på spørsmål. Takk

Fortsettelse tilbakemeldinger Jobbsøkerkurs på Karrieresenteret: ”I dag har jeg vært på kurset i jobbsøking, jeg vil takke for gode tips. Jeg kunne se hvilke feil jeg har gjort og hvordan jeg kunne rette på dem i min CV og søknad. Jeg har nå skrevet 4 søknader der jeg brukte tips fra kurset, det var morsomt å ta kunnskapen fra kurset i bruk. Jeg ble veldig engasjert og synes at du klarte å engasjere og motivere alle. Før presentasjon hadde jeg et uklart bilde i hodet og du har fått meg til å se annerledes på ting og motiverte meg til å sette i gang med jobbsøking. Et mirakel! ” Tilfredshet begge kurs (skala 1-5): 4,7

Todelt modell: 1. Orienteringstilbud på fakultet/program -5 min info i forelesning 1. år -2-timers kurs i løpet av bachelor -15 min på info-møter for mastere -Møter med arbeidsgivere 2. Jobbsøkingstilbud på Karrieresenteret -Jobbsøkerkurs, intervjukurs, CV og søknads-drop in -Møter med arbeidsgivere - Kompetanse og jobbmuligheter med akademiske utdanninger - Erfaringer, nettverk, personlige styrker og motivasjon – for å finne retning og kvalifisere seg - Researchtips - jobber og relevante erfaringer - Spørsmål om studievalg og jobbmuligheter - Planlegging og håndtering av usikkerhet -Kompetansekartlegging -Hvordan finne jobber -Ulike jobbsøkerstrategier -CV, søknad og intervju

Partenes ansvar Karrieresenteret: -utvikling og gjennomføring av orienterings- og jobbsøkingstilbud -administrasjon og tilrettelegging av jobbsøkingstilbud Fakultet + program: -tilrettelegging, administrasjon, kommunikasjon og deltakelse - orienteringstilbudene -informasjon om jobbsøkingstilbud

Hva innebærer det for fakultetet? Kursene skal så langt det lar seg gjøre legges inn i forelesningsrekker, og alltid stå på studentenes timeplaner Ta ansvar for logistikk og tilrettelegging En fra studieadministrasjonen deltar på bachelor-kursene for å kunne svare på spørsmål knyttet til studievalg

Hva innebærer det for fakultetet? Sørge for informasjon til studenter + faglig og administrativt ansatte Stille med en dedikert person (+ back-up) som er kontaktpunkt for Karrieresenteret og har ansvar for at fakultetet overholder sin del av avtalen Ønskelig at programkonsulenter er med på ”sine” studenters kurs – økt kontakt og kompetanse