Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
UU og Fylkesmannens rolle
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Informasjonsplikt og uttalerett
Kapittel 14 Simulering.
Brit Kyrkjebø, antikvar
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Naturvernets utvikling
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Naturmangfoldloven Prioriterte arter og utvalgte naturtyper 1
Ny forvaltningsmodell for verneområder
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Planbestemmelser.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grønne planer – nasjonale føringer
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Fylkeskommunens oppgaver innenfor viltforvaltningen
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Forvaltning av norske verneområder Ingunn.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Skogsamling Selbu 1. Naturmangfoldloven og landbruket 2. Skog og klima 3. Landbruksmeldinga Avd.dir Ivar Ekanger, LMD - Skogsamling, Selbu,
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Utskrift av presentasjonen:

Naturmangfoldloven En praktisk innføring Avdelingsdirektør Torbjørn Lange Gardermoen, 1. februar 2010 Foto: Statskraft

2 Naturmangfoldloven En lov bestående av 10 kapitler og 77 paragrafer samt 15 endringer i andre lover Kapittel I Formål og virkeområde Kapittel II Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk Kapittel III Artsforvaltning Kapittel IV Fremmede organismer Kapittel V Områdevern Kapittel VI Utvalgte naturtyper Kapittel VII Tilgang til genetisk materiale Kapittel VIII Myndigheter etter loven, tilsyn Kapittel IX Håndheving og sanksjoner Kapittel X Avsluttende bestemmelser

3 Lovens hovedgrep verneområder, prioriterte arter - naturmangfoldloven utvalgte naturtyper, forvaltningsprinsippet for arter, økologiske funksjonsområder – naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven og sektorlover Lovens grunnmur: formål, forvaltningsmål, kunnskapskrav og rettslige prinsipper– naturmangfoldloven, plan- og bygningsloven og sektorlover Kilde: Miljøverndepartementet

4 Naturmangfoldlovens grunnmur Hva består grunnmuren av? Formål Forvaltnings mål Prinsipper Aktsom- hetsplikt

5 Grunnmurens betydning Grunnmuren utvides Vedtak bygger på felles grunnmur naturmangfoldloven sektorlov eller pbl beslutning

6 Lovens formål ”Lovens formål er at naturen med dens biologiske, landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden, også som grunnlag for samisk kultur.” Foto: © Asbjørn Børset

7 Forvaltningsmål Mangfoldet av natur- typer ivaretas innenfor deres naturlige utbredelsesområde Artene ivaretas og skal forekomme i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder Foto: Kin Abel Foto: Jon Bekken Foto: Marianne Gjørv

8 Målenes betydning Målene har betydning når natur berøres Målbestemmelsen skal tillegges vekt ved beslutninger etter naturmangfoldloven Målbestemmelsen skal tillegges vekt ved beslutninger etter andre lover Absolutt ramme: Den samlede forvaltningen av natur må gjøre det mulig å nå målene

9 Miljørettslige prinsipper Legges til grunn som retningslinjer Ved utøving av offentlig myndighet Herunder når et forvaltningsorgan tildeler tilskudd Og ved forvaltning av fast eiendom Vurderingen skal fremgå av beslutningene til miljømyndighetene, kommunene og sektormyndighetene

10 Samlet belastning Foto: Marianne Gjørv Vurderingen av den første påvirkningen av et økosystem Vurdering av nye påvirkninger på et allerede påvirket økosystem Foto: Kristin Thorsrud Teien

11 Prinsippet om kostnadsdekning Foto: Tore Røraas Prinsippet om at kostnadene ved miljøforringelse skal bæres av tiltakshaver

12 Føre-var-prinsippet Foto: Solveig Gjørv Røraas Ved behandling av søknader Av eget tiltak

13 Kunnskapsgrunnlaget Vitenskapelig kunnskap Erfaringskunnskap

14 Bruk av forvaltningsmål og miljøprinsipper 2020

15 Foto: Øyvind Andreassen Organisasjoner kan følge med og delta i prosesser som leder opp til vedtak etter sektorlover, plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven Organisasjonene kan ”passe på” at miljømyndighetene, kommunene og sektorene synliggjør prinsippene i egne vedtak Organisasjonene kan ”vokte” miljømyndighetenes, kommunenes og sektorenes vedtak Organisasjonene kan påklage vedtak Organisasjonenes medvirkning

Naturmangfoldloven Prioriterte arter Foto: Halvard Strøm, Norsk polarinstitutt

17 Avløser ”fredning” Gjeldende fredninger står ved lag inntil de blir opphevet Moderniserer arts- beskyttelsen ved å se arter og leveområder i sammen- heng – økologiske funksjonsområder Dynamisk aktive tiltak ikke statiske funksjonsområder avprioritering Prioriterte arter Foto: Ove Bergersen/NN/Samfoto

18 Prioritering Kriterier for prioritering: Dårlig bestandsstatus eller – utvikling Ansvarsart Internasjonale forpliktelser Eventuelt andre kriterier Sinoberbille. Foto Stefan Olberg

19 Vurderingsplikten Foto: Espen Farstad, NJFF En plikt til å vurdere tiltak når dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier viser at en art er truet Organisasjonene kan fremme slike krav

20 Saksbehandling Samarbeid i forkant av høring – organisasjonenes rolle Bred offentlig høring - organisasjoner er høringsinstans Vedtak av Kongen i statsråd Foto: Alfred Ørjebu, SNO

21 Konsekvenser av prioritering som følger av forskriften Foto: Marianne Gjørv For prioriterte arter kan det fastsettes forbud mot enhver form for uttak og skade Økologiske funksjonsområder - av mindre omfang - ikke medføre vesentlig vanskeliggjøring Krav om å klarlegge følgene av inngrep i funksjonsområder Krav om klarlegging av alternative funksjonsområder Regler om skjøtselstiltak Stor salamander Foto:Sigve Reiso, Naturarkivet For prioriterte arter kan det fastsettes forbud mot enhver form for uttak og skade Økologiske funksjonsområder - av mindre omfang - ikke medføre vesentlig vanskeliggjøring Krav om å klarlegge følgene av inngrep i funksjonsområder Regler om skjøtselstiltak – organisasjonenes rolle

22 Plikt til å lage handlingsplan Bruk av offentlige tilskuddsordninger Kan utløse krav om områdevern fra grunneier Plikt til å vurdere om prioritering er nok Hjemmel for dispensasjon Fjellnøkleblom Foto: Marianne Gjørv Konsekvenser av prioritering som følger av loven

23 Miljømyndigheten har forvaltningsansvaret Følge opp handlingsplaner –organisasjonenes rolle Tilskuddsordning: 10 mill kroner -organisasjoners rolle Forvaltningsansvar og oppfølging Elvesandjeger

24 Utvalgte naturtyper Felles regler for forvaltning av natur utenfor verneområder Konkretisere naturtyper det er spesielt viktig å ta vare på Sektoransvar og sektormulighet Slåttemark

25 Utvelgingen Kriterier for utvelging: Truet naturtype Inneholder prioriterte arter Ansvarsnaturtype Internasjonale forpliktelser Kommunene kan også velge ut ”sine” naturtyper Foto: Kristin T. Teien

26 Vurderingsplikt Foto: Marianne Gjørv En plikt til å vurdere tiltak når dokumentasjon etter vitenskapelige kriterier viser at en naturtype er truet Organisasjonene kan fremme slike krav

27 Økende kompleksitet REGION LANDSKAP (5) LANDSKAPSDEL (12) NATURSYSTEM (68) LIVSMEDIUM (32) Fotos: Arild Lindgaard Norsk natur er mangfoldig!

28 Kunnskap er grunnlag for veien videre n Rødliste for naturtyper Naturtypebase basert på NiN

29 Saksbehandling Samarbeid i forkant av høring – organisasjonenes rolle Bred offentlig høring - organisasjoner er høringsinstans Vedtak av Kongen i statsråd Fisketomt vann Foto: Lars Løfaldli

30 Utvelgingens betydning Kommuner og sektormyndigheter skal ta særskilt hensyn til naturtypen som sådan ved alle typer vedtak Klarlegging av konsekvenser før det tillates inngrep Ev. etablering/restaurering av en annen forekomst Bruken kan avklares ved arealplan etter plan- og bygningsloven Ålegraseng Foto: Øystein Paulsen, HI Organisasjonenes rolle

31 Handlingsplaner Der aktiv skjøtsel eller andre typer tiltak er en forutsetning for ivaretakelse av naturtypen Organisasjonenes rolle Rikmyr

32 Tilskuddsordning Utvalgte naturtyper – 10 mill kroner Organisasjonenes rolle

33 Reguleringsplan - vei Veibygging gir tre mulige utfall Artsrikt beite Foto: Tor Erik Branderud

34 Skog- og jordbrukstiltak Meldeplikt Tilbakemelding fra kommunen før tiltaket utføres Eksisterende næringsvirksomhet skal ikke opphøre Innenfor rammene av skogbrukslova og jordlova Organisasjonenes rolle Kalkskog Foto: Samfoto

35 Miljømyndigheten har ansvar for å følge utviklingen – organisasjonenes rolle Hva skjer hvis utviklingen ikke er som ønsket? Miljøovervåking Foto: Sylvi Ofstad

36 De neste årene – forvaltning av arter og naturtyper Foto: Asbjørn Børset Mange naturtyper vil bli utvalgt Mange arter vil bli prioritert Forvaltning av truede naturtyper og arter Organisasjonenes rolle

Foto: Marianne Gjørv Områdevern Foto Foto: Elisabet Haveraaen Naturmangfoldloven Områdevern

38 Mål for områdevern Lovbestemte mål Naturverdier Målets betydning for vernet Foto: Tore Larsen

39 Nasjonalparker Større naturområder uten tyngre naturinngrep Kravet om statsgrunn oppheves Sikre en uforstyrret opplevelse av naturen I nasjonalparker er ferdsel til fots tillatt Foto: Toner Solhaug

40 Landskapsvern- områder Helheten i landskapet Pågående virksomhet Forholdet til reguleringsplaner Innerdalstårnet i Trollheimen, landskapsvernområde Foto: Marianne Gjørv

41 Naturreservater Områdets funksjon for biologisk og geologisk mangfold Kravet om urørt natur utgår Bruk og aktive gjenopprettingstiltak Foto:Asbjørn Børset

42 Biotopvernområder Bestemmelsen avløser naturvernloven, viltloven og lakse- og innlandsfiskloven Bestemte arter Foto: Erik Johan Blomdal

43 Marine verneområder Rene marine verneområder Tilpasset forholdene i sjø Vern på tvers av sektorer Foto: Tore Larsen

44 Saksbehandling - naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven Foto: Steinar Wikan Tidlig kontakt med kommuner og fylkeskommuner Representanter for lokalbefolkningen Samarbeid med organisasjoner

45 Samordnet oppstart av verneplanarbeid og planlegging etter plan- og bygningsloven Kilde: NIVA

46 Høring Berørte organisasjoner skal ha saken på høring Ved grensen til Trollheimen

47 Forvaltningsplaner Foto Statens naturoppsyn Organisasjonenes rolle

48 Tiltak ved igangsatt vern Automatiske konsekvenser av igangsatt vern – organisasjonenes rolle Vedtaksavhengige virkemidler – organisasjonenes rolle Foto: Kristin Thorsrud Teien

49 Lokalt ønske om nasjonalpark Foto: Bjørn Larsen Organisasjonenes rolle

50 Forvaltningsmyndighet Foto: Marianne Gjørv Kongen Kommunene Særskilt oppnevnt organ

51 Lokal forvaltning av verneområder Nasjonalparkstyret fatter vedtak om forvaltningen av verneområdet Fylkesmannen og organisasjoner mv. kan påklage styrets vedtak Direktoratet for naturforvaltning forbereder klagesaken Miljøverndepartementet er klagemyndighet Foto: Bård Løken

52 Skjøtsel Foto: Marianne Gjørv Tillatt skjøtsel Ikke tillatt skjøtsel Særskilt hjemmel Organisasjonenes rolle Foto: Marianne Gjørv

53 Dispensasjon - hovedregel To hovedvilkår, kumulative: Ikke strider mot vernvedtakets formål Ikke kan påvirke verne- verdiene nevneverdig To hovedvilkår, kumulative: Ikke strider mot vernvedtakets formål Ikke kan påvirke verne- verdiene nevneverdig Foto: NVE

54 Dispensasjon av sikkerhetshensyn eller vesentlige samfunnsinteresser Unntaket må være nødvendig Verneområdets betydning for det samlede nettverket av verneområder Muligheten for å etablere eller utvikle et tilsvarende verneområde et annet sted Rimelige kostnader kan pålegges Dispensasjonsvedtak kan påklages av bl.a. organisasjoner Foto: NVE

55 Dispensasjon - forholdet til eldre vernevedtak Ny dispensasjonsbestemmelse går foran generelle dispensasjonsbestemmelser i eldre vernevedtak Spesialbestemmelser i eldre vernevedtak går foran ny dispensasjonsbestemmelse i ny naturmangfoldlov Foto: NVE