Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
MAPPEVURDERING En innføring.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI 2011 Irene Beyer Log
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
OVERFØRING AV BILDER FRA MOBIL TIL PC..
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Grunnleggende tekstbehandling
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Å være student Mattias Øhra
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Utskrift av presentasjonen:

Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU

Mål for forelesningen Bli kjent med begrepene mappevurdering og digitale mapper Kunne opprette og endre digitale filer og mapper Bli kjent med filstrukturene for HiO Kunne dele filer med andre (Kunne overføre filer mellom ulike datamaskiner)

Hva er en tradisjonell mappe? "En mappe er en systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen et eller flere områder. Samlingen må omfatte studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og den må vise studentenes selvrefleksjoner" (Paulson, Paulson & Meyer 1991:60. O. Dysthe 02 Se prosjektet IKT og nye læreprosesser

Mappevurdering Mappene kan innholde dokumentasjon av læringsprosesser så vel som produkter som er resultat av disse. Sluttevaluering blir gjort på grunnlag av innholdet i mappene (mappevurdering) kombinert med andre former for vurdering, f.eks muntlig eksamen. (O.Dysthe 2002: Det nasjonale nettstedet for IKT i lærerutdanning - LUNA ).

Mappeprosessar i prosjektet "Alternative vurderingsformer i lærarutdanninga" (Dysthe 2002) Hva er digitale mapper?

Filstrukturen på HiO C:Lokal PC som du IKKE bør lagre data på H: Ditt personlige lagringsområde som student ved HiO (bare du har tilgang) K:Fellesområde for studenter. Her ligger blant annet en mappe som heter FLU.LES – her har du lesetilgang. P:Ditt personlige web-område som ALLE kan lese, men det er kun du som kan skrive til dette området (skal brukes neste år). Eksempler!

Hvordan dele filer med andre? Legge filene ut på fellesområdet K: (du har liten kontroll) Publisere filene i Fronter (du har full kontroll) Forslag til mappebruk: –Arbeidsmappe: Ditt område på H: –Presentasjonsmappe: Ditt område i Fronter – Det vil si at du lager en mappe med tilgangskontroll i Fronter Eksempler!

Eksempel på arbeidskrav Besvarelser kan legges inn i bestemte mapper i Fronter Dette gir f.eks studenter muligheter til å lese hverandres notater knyttet til arbeidskravene i forkant av en fremføring Man kan også benytte Fronter ved at man kan legge ut utkast til intern bruk mens man arbeider med notatene

Vi kan jobbe på denne måten: Opprette en arbeidsmappe i studierommet i Fronter Opprette en vurderingsmappe i innleveringsrommet i Fronter Man bør også ha en kopi av arbeidsmappa på sitt lokale H-område Hvem skal ha tilgang til mappa di? –Lærer –De som skal gi medstudentrespons

Hvor finnes filene jeg har laget utenfor Fronter? Ditt personlige område H: Min arbeidsmappe i klasserommet Min vurderingsmappe i innleveringsrommet Overfører en kopi ”ser på’” Arbeids- mappe Presentasjons- /Vurderingsmapp e Arbeids- mappe

Overføring av filer Du kan hente filer fra dine områder på HiO ved hjelp av et filoverføringsprogram For å lære mer om dette, kan du lese om dette på IT-tjenestens nettsted

Minnepinne /minnepenn Du kan lagre filer på en minnepinne for så å ta den med til HiO. Du putter minnepinnen inn i USB-porten på pc’en og åpner mappene fra dialogboksen som kommer fram på skjermen. En minnepinne kalles ”Flyttbar disk” i utforsker og får ofte bokstaven E: eller F: