Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole
Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Tanker om brukermedvirkning
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Foreløpige resultater
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
1 Østfold fylkeskommune likestilling og mangfold.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Resultatledelse Resultatledelse.
Drammen kommunale barnehager
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Styringsprinsipper Styringssystem
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Larvik – der det gode liv lever!
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
Samdata 2012 Somatikk.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
NESODDEN – EN MODELL? Nesodden bibliotek. STATISTIKK Antall ansatte: 6 (uendret) Budsjett: Uendret Utlån: +70% Besøk: + 90%
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Tilbakemeldinger hjemmelseker Hva vi gjorde vi sist/forrige samling Tilbakemelding styringskort – mange tjenester Om årshjul, hjemmelekse til Ålesund Mal.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Komité for teknikk, kultur og fritid
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
”Fjellfolk-kommunen”
Utskrift av presentasjonen:

Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen

Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Middels stort folkebibliotek – innbyggere – årsverk – 38 ansatte – Bibliotekarer, merkantile, dataingeniør, renholdere og vaktmester Interkommunalt bibliotek med eget styre Berømt bibliotekbygning fra 1992

Nøkkeltall utlån / pr årsverk / 8.9 pr innb besøk / 6.3 pr innb oppslag på nettsider enheter, nullvekst nødvendig 1.6 mill mediebudsjett, 17 mill totalt Unikt målekart 2002

Visjon For alle døgnet rundt Fysisk og virtuelt bibliotek utvikles parallellt Bibliotek = MIKS

Arenaer for deltakelse Styremøter 4 ggr årlig Avdelingsledermøter månedlig Personalmøter månedlig Avdelingsmøter Medbestemmelse Arbeidsmiljøutvalg Tverrfaglige grupper (ad hoc) Medarbeidersamtaler – lederavtaler

BRUKERE – eget fokusområde i BMS Felles indikatorer for hele kommunen – Tilfredshet medvirkning, informasjon, service, kvalitet – Responstid henvendelser – Kjennskap til tjenestene Målemetode = spørreundersøkelse Gir status på bestemte områder Grønt, gult og rødt – hvor skal vi ha fokus? Utgangspunkt for mer systematisk forbedringsarbeid

Hva gjorde vi? Resultatregistrering – verneombud, virksomhetsleder Presentasjon av resultater på alle arenaer– virksomhetsleder og verneombud Foreslå / enes om prosess, fokus, tidsfrister, ansvarsfordeling, tiltak, tilbakemelding Konsekvens for virksomhetsplan, lederavtale Rapportering i årsmelding, lederevaluering

Brukerundersøkelsen 2004 Alle kommentarer på spørreskjemaer registrert Vi fokuserer på: – Kvalitet på samlinger – voksen- og barneavd – Brukermedvirkning – virksomhetsleder – Åpningstider – alle arenaer – virksomhetsleder Informasjon til brukere og responstid velges ikke

Avslutningsvis Brukernes tilbakemeldinger må tas alvorlig Større bevissthet i personalet, mer løsningsorienterte Oppfølging tar tid! Tilbakemelding til brukerne ikke god nok Erfaring gir læring, bedre spørsmål og rutiner BMS er en temperaturmåler – resultatledelse er spennende!