Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Skuespillerkunst i dagens teater.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Roman- og novelleanalyse
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
8 Mål og strategier Påstandene:
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Goffman, Garfinkel og Giddens
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
TIDSLINJER 1.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Valgfag på Kastellet skole
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Regresjonsanalyse Korrelasjon
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Forelesning 5, ”Talerens troverdighet”
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
… Gud ikke er stor For opptak:
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
The Swan Fortellingen om den grimme (k)ælling. Intervensjonsmetode Intervensjon: måter å relatere midler, mål, subjekter og objekter (Nissen, 2003). Metode.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
DRAMA.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Effektiv undervisning
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Using nursery rhymes and songs
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
The Gains from International Trade
Framveksten av mediesamfunnet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg

Faglige agendaer i “Acting in the Cinema” Et innlegg for skuespillerens betydning relativt ifht. narrativet Ser filmskuespill i sammenheng med skuespill mer generelt Ser skuespilleres opptreden i lys av opptreden mer generelt

Teoretikere/teorier Naremore bygger på Stanislavskij versus Brecht: Naturalisme versus antinaturalisme/formalisme Goffmans dramaturgiske tenkning og hans “frame”-begrep: “forståelsesrammen” angir hva slags form for opptreden dette er

Sentrale poenger Primær ramme: “dette er en opptreden”. Publikum/scene-skillet “All theatrical performance involves a degree of ostensiveness that marks it off from quotidian behavior” (:17) (Ostension: å vise fram, å late som) Sentralt parameter: framvisende/ostensivt versus aleatorisk/hverdagslig (quotidian) Tre former for opptreden: som seg selv, spillende seg selv og spillende en karakter

Om skuespill Acting : “a special kind of performance in which the persons held up for show become agents in a narrative” (:23) Utviklet i teateret og overtatt av filmen: proscenium, mise-en-scène, “fjerde vegg”-illusjon av å være til stede Nytt i film: fraværende publikum, større vekt på representerende ifht. presenterende opptreden

Tilpasning av opptreden til teknologien Dimensjonering av uttrykk og bevegelser til kamerautsnittet Nærbilde = vekt på reaksjoner Lange skudd med kamera/opptrederbevegelse krever koordinering og kontroll på linje med dans Frontalitet og tilpasning til siktlinjer regnet fra kamera

“Ostensiveness” (grad av framvisning) “exactly the right level “ “the full spectrum” “to suggest order by means of disorderliness”

Charlie Chaplin, Modern Times (1936) Massesamfunnet, mennesket mot maskinen Fortelling: jakt på frihet & kjærlighet i et fiendtlig & urettferdig samfunn Skuespill: mellom naturalisme, pantomime og “verfremdung”

Naremore om Chaplin Kompleks Dissonant/motsetningsfull Ballettlignende Atletisk Feminin