Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret 16.2 2005 D.L.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
9 prinsipper og 1 regneark:
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
1 Eksternt finansiert virksomhet Solstrand 16. februar 2005 – Kristen Haugland.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
DET LEVENDE UNIVERSITET
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Faglig ledelse – er gårsdagens utfordringer like aktuelle? MN Solstrandseminar, 2008 D.L. Aksnes.
Budsjettet for 2007 Kjell Bernstrøm Frihetsgrader og bindinger i budsjettet.
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
V ÅRT STUDIETILBUD. M ATEMATISKE OG NATURVITENSKAPELIGE FAG P SYKOLOGISKE FAG OG PEDAGOGIKK M EDISIN, FARMASI, ERNÆRING OG TANNHELSEFAG L EKTORUTDANNINGER.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Det personlige møtet: Skolebesøksordningen ved MN-fak.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Forskning og innovasjon
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Budsjettfordelingmodell IMB
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L. Aksnes, dekanus

Innhold Betydning av eksternt finansiert forskning for MN- fakultetet Relasjoner mellom institutter og UNIFOB AS-avdelinger Utfordringer –Kompleks ressursflyt og beslutningsstruktur –Bør UNIFOB AS utvikles i en mer komplementær retning? –Spissing-Satsing-Bredde-Faglig fornyelse

Betydning av den eksterne finansieringen Driftsmidler og utstyr for eksperimentell og feltbasert fysisk, kjemisk, biologisk og geovitenskapelig forskning er helt avhengig av ekstern finansiering. Gir mulighet for hurtigere faglig fornyelse (f.eks. genomforskning, bioinformatikk, nanovitenskap) Gir mulighet for særskilte forskningssatsinger (f.eks. klima, petroleum) Ca 80% av forskerutdanningen er finansiert gjennom eksternt finansierte prosjekter.  Naturvitenskapelig forskning og utdanning krever ekstern finansiering.

Institutter ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdelinger tilknyttet Mat. Nat. Avdeling for naturvitenskap Bjerknes-senteret Centre for Integrated Petroleum Research Sars-senteret Senter for beregningsvitenskap

Begrunnelser for UNIFOB Defensiv –Unngå uønskede rekrutteringsmekanismer ved UiB –Organisere forskningsaktiviteter som ligger utenfor UiBs ”kjerneaktivitet” Offensiv –Effektivt apparat for prosjektinnhenting og oppfølging –Profesjonalitet i forhold til finansieringskilder Pragmatisk –Muliggjør ulike måter å organisere forskning

Institutter ved MN Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdeling Senter for beregningsvitenskap

Institutter ved MN Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdeling Centre for Integrated Petroleum Research (SFF)

Institutter ved MN Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdeling Sars-senteret

Institutter ved MN Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdeling Bjerknessenteret (SFF)

Institutter ved MN Geofysisk institutt Institutt for biologi Institutt for fysikk og teknologi Institutt for geovitenskap Institutt for informatikk Kjemisk Institutt Matematisk Institutt Molekylærbiologisk institutt UNIFOB-avdeling Avdeling for naturvitenskap

Utfordring: Kompleks ressursflyt og uklar beslutningsstruktur Unifob-avd. Unifob-sentralt Fakultet Institutt-1 Institutt-2 UiB-sentralt Avdelingsråd

Utfordring: Kompleks ressursflyt og uklar beslutningsstruktur Uavklarte ”detaljer” forblir uavklarte - tar uforholdsmessig mye tid på ulike ledernivå Fare for at faglig samvirke hemmes – konflikter fremmes

Utfordring: Bør UNIFOB AS “kjerneområde” utvides? Offentlige kilder UiB-MNUnifob Næringsliv -Offentlig finansiert grunnleggende forskning i fokus både ved UiB og i Unifob -Felles suksesskriterier - rapporteringsproblematikk

Utfordring: Trenger vi mer komplementaritet? Offentlige kilder UiB-MNUnifob AS Næringsliv

En for sammenfallende virksomhet i UNIFOB og UiB forskning kan lede til at Forskningsfornyelsen foregår i UNIFOB, mens den stagnerer i UiB-instituttene Disiplinene svekkes i den interne konkurransen  undervisningen svekkes

Forskningssatsinger versus ”bredde” Å ivareta bredde betyr ikke konservering av fag! Å ivareta bredde krever kontinuerlig faglig fornyelse Tematiske forskningssatsinger erstatter ikke evnen til faglig fornyelse

Publisering – andel av verdensproduksjonen i fagfeltet ( ) NIFU

Nanovitenskap – faglig fornyelse versus satsing kilometer 1meter milli mikro nano … Målestokk Fysikk Kjemi Biologi

Prioritet: Å bedre UiBs evne til faglig fornyelse basert på eksternt finansiert forskning Etablere en komplett vitenskapelig karrierevei (”tenure track”) som ikke betinger bruk av UNIFOB AS som arbeidsgiver for forskere. Å skaffe til veie forskningsfinansiering må betraktes som en del av forskningsarbeidet ved UiB Å bedre UiBs evne til forskningsetableringer med bidrag fra flere disipliner

Prioritet: Rapporteringsproblematikk – må løses! –UiBs egenandeler inn i UNIFOB AS må gi avkastning for UiB –Dagens modell krever at UNIFOB AS suksess kan bare måles gjennom UiB sin suksess

Prioritet: Å utvikle UNIFOB AS videre som en komplementær forskningsinstitusjon Øke evnen til å hente inn ikke-offentlige forskningsmidler Næringstematikk versus vitenskapelig tematikk Utvikle alternative suksesskriterier