3 Marius Stub.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Forvaltningens omgjøringsrett
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
HABILITET I ET NØTTESKALL
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett Av Marius Stub. Innledende bemerkninger Kort om min bakgrunn Kort om min bakgrunn Om dette kurset og dets formål Om dette kurset.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Kurs i forvaltningsrett
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
5 Marius Stub.
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
GJENNOMGANG AV FAKOPPGAVE FORVALTNINGSRETT
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

3 Marius Stub

Inhabilitet Hva vil det si å være inhabil? Er man inhabil, foreligger det omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til ens upartiskhet Det er ikke noe suspekt i det å være inhabil – galt blir det først dersom den inhabile deltar i saksbehandlingen Hvorfor har vi regler om inhabilitet? sikre riktige avgjørelser styrke folks tillit til forvaltningen hensynet til tjenestemannen selv

Oppgave 8 A) Var Peder Ås inhabil? Gjelder habilitetsreglene for Ås? § 10: «offentlige tjenestemenn» Ås arbeider som saksbehandler i fylkeskommunen Konklusjon: Habilitetsreglene gjelder for ham Har han gjort noe som en inhabil i tilfelle er avskåret fra å gjøre? Ås har tilrettelagt grunnlaget for avgjørelsen Konklusjon: Ja

Oppgave 8 Var Ås inhabil? § 6 første ledd: De absolutte inhabilitetsgrunnene Bokstav b: «i slekt … med en part» Er driftssjefen part? Nei, det er Fylkesbåtane AS som er part i saken Bokstav e: «har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for, et selskap som er part i saken» Ås er ikke ansatt i selskapet Ås er heller ikke medlem av styret Delkonklusjon: Ås er ikke inhabil etter § 6 første ledd

Oppgave 8 § 6 annet ledd: Den skjønnsmessige regel «andre særegne forhold» Ås er i slekt med en som arbeider hos parten Har det noen betydning at dette tilknytningsforholdet faller utenfor rammen av § 6 første ledd? «egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet» Vil avgjørelsen i saken gi Ås en «særlig fordel … for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til»? Det springende punkt: Vil en utenforstående miste tilliten til det vedtaket som er truffet? Konklusjon: Ås var inhabil

Oppgave 8 B) Var Lars Holm inhabil? Gjelder habilitetsreglene for Holm? § 10: «offentlige tjenestemenn» Holm er fylkesordfører Konklusjon: Habilitetsreglene gjelder for ham Har han gjort noe som en inhabil i tilfelle er avskåret fra å gjøre? Avgitt innstilling og tilrettelagt grunnlaget Konklusjon: Ja

Oppgave 8 Var Holm inhabil? § 6 første ledd: De absolutte inhabilitetsgrunnene Bokstav e: «medlem av styret … for, et selskap som er part i saken» Holm er styreformann Men: Bokstav e gjør unntak for selskap som «helt ut eies av stat eller kommune, et samvirkeforetak, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken» Selskapet eies fullt ut av fylkeskommunen Delkonklusjon:

Oppgave 8 C) Er vedtaket ugyldig? Når det er tale om saksbehandlingsfeil, faller vurderingen i to trinn: (1) Er vedtaket gyldig på tross av feilen etter forvaltningsloven § 41? Vedtaket er gyldig dersom feilen ikke kan ha virket inn (2) Hvis nei, er vedtaket ugyldig etter de ulovfestede reglene om ugyldighet ved saksbehandlingsfeil? Vedtaket er ugyldig dersom det er en «ikke fjerntliggende mulighet» for feilen kan ha virket inn

Oppgave 8 Forholdet mellom § 41 og reglene om ugyldighet 100 % Erstatning 50 % Kan bli ugyldig ”ikke fjerntliggende mulighet” Gyldig § 41 Gyldig 0 %

Oppgave 8 Er vedtaket gyldig etter forvaltningsloven § 41? «likevel gyldig når det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold» Skill mellom ulike typer av feil Brudd på reglene i kapittel II-IV («før») Brudd på reglene i kapittel V («under») Brudd på reglene i kapittel VI («etter») Reglene om habilitet står i kapittel II, og stiller krav til saksforberedelsen. Det skal lite til. Konklusjon: Ikke gyldig etter § 41

Oppgave 8 Er vedtaket ugyldig? Dette spørsmålet løses ikke av § 41, men av de ulovfestede reglene om ugyldighet Vilkår: Det må være en «ikke fjerntliggende mulighet» for at feilen har virket inn på vedtaket, jf. Rt. 2009 s. 661 I tillegg vil det ha betydning om ugyldighet er til gunst eller skade for parten, om parten selv er å bebreide osv. Her: Feilen kan lett tenkes å ha virket inn, og ugyldighet er til gunst for det konkurrerende fergeselskapet Konklusjon: Ugyldig

Oppgave 10 Ulike grunnlag for innsyn Forvaltningslovens regler om partsinnsyn §§ 18-21 To sentrale trekk: Disse reglene kan bare påberopes av sakens parter, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav e Reglene gir adgang til innsyn i dokumenter som inneholder taushetsbelagte opplysninger, jf. § 13 b første ledd nr. 1 Offentleglovas generelle regler om innsyn Disse reglene kan påberopes av alle, også parter

Oppgave 10 A) Utredningen fra Marte Kirkerud Kan hotellet kreve innsyn etter forvaltningslovens regler om partsinnsyn? Forvaltningsloven § 18 første ledd første punktum «En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19» Er hotellet part? Forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav e «retter seg mot» «ellers direkte gjelder»

Oppgave 10 Kan hotellet kreve innsyn etter reglene i offentleglova? Hovedregelen følger av offentleglova § 3 annet punktum «Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.»

Oppgave 10 Er hotellet blant dem som kan kreve innsyn etter loven? «alle kan kreve innsyn» Både fysiske og juridiske personer Loven krever ingen spesiell begrunnelse Konklusjon: Ja

Oppgave 10 Kan hotellet kreve innsyn i utredningen? Offentleglova § 3 første punktum «Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov.» Vurderingen faller i to trinn Er utredningen et saksdokument? Gir loven plikt eller adgang til å unnta dokumentet fra innsyn? Taushetsbelagte opplysninger må unntas Interne dokumenter (eventuelt deler av dem) kan unntas dersom forvaltningen finner grunn til det, men se § 11 om merinnsyn («meroffentlighetsprinsippet»)

Oppgave 10 Er dokumentet er saksdokument? Første underspørsmål: Er utredningen et dokument? Dokumentbegrepet er definert i § 4 første ledd Utredningen er utvilsomt et dokument Andre underspørsmål: Er utredningen er saksdokument? Saksdokumentbegrepet er definert i § 4 annet ledd Utredningen har kommet inn til organet, og hører til den aktuelle avgjørelsesprosessen Konklusjon: Dokumentet er et saksdokument

Oppgave 10 Gir loven adgang til å unnta dokumentet fra innsyn? Utredningen inneholder ikke taushetsbelagte opplysninger, og kan dermed ikke unntas etter § 13 Hva med unntaket for interne dokumenter? Utarbeidet av organet selv, jf. § 14 første ledd? Utarbeidet av underordnet organ, jf. § 15 første ledd? Utarbeidet av andre, jf. § 15 annet ledd? Konklusjon: Dokumentet kan neppe unntas

Oppgave 10 B) Uttalelsen fra rådmannen i Storesand Innsyn må kreves etter reglene i offentleglova Uttalelsen er utvilsomt et saksdokument Spørsmålet blir dermed hvorvidt det er adgang til å unnta dokumentet fra innsyn Dokumentet er ikke taushetsbelagt Hva med unntaket for interne dokumenter? Utarbeidet av andre, jf. § 15 annet ledd Konklusjon: Dokumentet kan neppe unntas

Oppgave 10 C) Brevet fra Else Lien Spørsmålet blir hvorvidt det er adgang til å unnta dokumentet fra innsyn Rommer brevet taushetsbelagte opplysninger, jf. offentleglova § 13? Det avgjørende er om brevet inneholder opplysninger om «noens personlige forhold», jf. forvaltningsloven § 13 første ledd Hvordan skal loven forstås? Gjelder brevet personlige forhold?

Oppgave 10 D) Uttalelsene fra politiet og sosialtjenesten Spørsmålet blir hvorvidt det er adgang til å unnta dokumentet fra innsyn Rommer brevet taushetsbelagte opplysninger, jf. offentleglova § 13? Utgjør uttalelsene interne saksdokumenter? § 15 første ledd § 15 annet ledd

Oppgave 10 E) Innstillingen fra Lars Holm Spørsmålet blir hvorvidt det er adgang til å unnta dokumentet fra innsyn Er innstillingen et internt saksdokument? § 14