Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap. 32 - 35 se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende, 15.01.04.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Advertisements

Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
Salgsteknikker & Sosial media
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Opprette Gmail-konto Lærer/ledsager 3i Opprette Gmail-konto
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Arbeidsløs.
Selge et produkt eller en tjeneste
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Datavarehus i skatteetaten -
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Sammensatte tekster.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Lydkort. De første PC’ene  Liten høyttaler på hovedkortet  Lagde ”beep” med forskjellige frekvenser  Nok til å spille veldig enkel musikk, men det.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Selge et produkt eller en tjeneste
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,

Vi skal se på Brytningsteknologier Virtuelle firma Semantisk Web

Brytningsteknologier Ny teknologi, mange fordeler, men med mindre kapasitet enn teknologien som benyttes i dag F.eks.: PC som konkurrent til minimaskinen, PC hadde mange fordeler men mindre kapasitet Eksisterende firma kan ikke bruke denne, siden kapasiteten er lavere, for å tilfredsstille dagens og morgendagens behov til sine kunder F.eks.: Kundene til Norsk Data og DEC (minimaskinfabrikanter) etterspurte større kapasitet. I tillegg var disse firmaene innstilt på å selge dyre maskiner. Nye firma bruker teknologien i nye markeder PC til små bedrifter, i hjemmet Etter hvert utvikles den nye teknologien slik at den kan overta de tradisjonelle gamle markedene PC blir like kraftige som minimaskiner, men har mange andre fordeler (billige, små, krever lite energi, stort utvalg av programvare…) De gamle bedriftene mister fotfestet… Norsk Data og DEC går konkurs

Andre eksempler Stormaskin → minimaskin Store disker → mindre disker → enda mindre disker Kabelstyrte gravemaskiner → hydrauliske maskiner Analog → digitale kamera Briller → kontaktlinser → laseroperasjoner Er Internet/Web en slik teknologi?

Internett/Web som brytningsteknologi For noen: Leksikonprodusenter CD/DVD-forhandlere Videoutleie Biblioteker Noe kan oppleve dette som en brytningsteknologi for deler av virksomheten: Reisebyråansatte Bankansatte Telefonselskaper Forlag og bokhandlere For andre: Fullt mulig å tilby både fysisk og internett-tjeneste De som kommer først har ikke alltid fordel (Google kom sist av søkemotorene)

Virtuelle firma Et salgsfirma kan i prinsippet være kun en Web-side: Ordremottak automatisk Automatiske betalingstjenester Virtuelt produkt, eller produktet kan leveres fra andre ”Firmaet” kan opprettes kun for et prosjekt: Filmproduksjon Produksjon av en stor bygning

Problemer Tillit Lojalitet fra ansatte og kunder Åpne deler, personlige relasjoner

Miniøving Kan vi tenke oss et virtuelt universitet? Nettundervisning eller tradisjonell undervisning Med: Innleid bygninger og utstyr (for tradisjonell løsning) Innleide lærerkrefter (bruk av standardløsninger for kurs) Innleid adm. personale Kun ansatt ledelse

Nye muligheter undervisning Film Lyd Animasjon Simulering Interaksjon Dynamikk Kommunikasjon (chat, video,…) Virtuelle verdener

Erfaring fra tidligere Bruk av CD i undervisning (begrenset verdi) Språklaboratorium (begrenset verdi) Bruk av film i undervisning (begrenset verdi) I dag har vi nye plattformer som Second Life Men læring er (nesten) slik læring alltid har vært

Case: Second Life Virtuell verden Du kan kjøpe din egen ”øy” Mange norske institusjoner har gjort det Her kan du bevege deg fra område til område Møte andre, chatte og ha samtaler Delta på forelesninger

Semantisk Web På HTML Web er alt åpent, med lav formaliseringsgrad Vanskeliggjør søking og prosessering av disse data Med et ”meningsWeb” vil en rette på dette Med XML kan en klassifisere alt

Eksempler Om flyselskapene beskriver sine databaser i XML kan vi søke etter flybilletter i alle databasene med ett søk Vi kan finne billigste forsikring, billigste mobilleverandør, strømleverandør, etc. om alle disse data ligger ute i XML Trenger vi en tannlege kan vi finne ut hvem som har ledig time

Begrensninger Men dette vil bare ta hensyn til formalisert informasjon, hva med mer åpne deler? Er alle relevante data tilgjengelig (f.eks. for å beregne kostnader)? Hva om SAS tilbyr mat og ikke Norwegian, hva om SAS er oftere presis? Hvordan vil et semantisk Web berøre konkurransesituasjonen? Er firmaene interessert i dette?

Semantisk Web bare for lukkede deler? Open communication Closed communication closed channel

Etterord Når vi skal lage prognoser over utviklingen av en teknologi glemmer vi ofte detaljene Det er ofte detaljene som avgjør hvordan en tjeneste blir mottatt F.eks. streaming av video: Gir dette samme kvalitet som om vi skulle se filmen på en Bluray disk, eller har vi hakking, stopp, dårlig bildekvalitet…?