Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE
Bakgrunn for prosjekt Mange voksne deltaker i introduksjonsprogram som har kompetanse og arbeidserfaringer som næringslivet trenger. På den andre siden er språket en utfordring for arbeidsdeltakelse.
Tenker nytt Det er behov for tiltak som bygger på nyere måter å forstå både språk og læring på, og som gjør det mulig å knytte arbeidsliv og språkopplæring sammen.
Hensikt med ny tanke Utvikle ny praksis som sikrer deltaker bedre vilkår i opplæring og muligheter til å komme raskere i varig arbeid som er i tråd med deres yrkesinteresser og kompetanse. Prøve ut nye samarbeidsmetoder med flere enheter i kommune og privat næringsliv
Hvordan? Språkpraksis/praksis kombinert med norskopplæring som er tilpasset til arbeidsplass. I samarbeid med arbeidsplasser har norsklærere ansvar for å støtte deltakerens læring i fagnorsk og arbeidsnorsk(Havstein). Et tett samarbeid mellom programrådgivere, lærere og faddere på praksisplass skal bidra med å forsterke deltakerens fremgang i norsk (Rica).
Hvordan? På praksis får alle praktikanter en fadder som følger dem opp under praksis. I samarbeid med fadderne lærer de oppgaver som de skal gjøre for at deltakerne får mulighet for å praktisere både arbeidsoppgavene og språket (Havstein/Rica).
Hensikten er å styrke deltakeren med arbeidslivsretta oppfølging og opplæring i allianse med arbeidslivet Et tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv i norskopplæringa i introduksjonsprogrammet kan fylle flere funksjoner:
Det gir deltakeren som vil ut i arbeidslivet etter endt introduksjonsprogram en større og mer realistisk læringsarena
Det åpner for tidlig læring for å oppfylle kravene som stilles til yrkesutøvere innenfor forskjellige områder av arbeidslivet – også kompetansekravene
En utvidet språkpraksis basert på et mer offensivt og tilrettelagt opplegg, øker sjansen til å finne jobb
Deltakeren får lære norsk i naturlige omgivelser i arbeidslivet
SUKSESSFAKTORER Positiv smitteeffekt til 3mnd-praksis på CHOICE Positiv effekt ved at fadderne er skolert gjennom et fadderkurs Omplassering ved feilvalg Opplevelse av mestring Språk- og handlingskompetanse hånd i hånd (Asher) Jobb-motivasjon og yrkesorientering Minus – sidene er få og justerbare
Ønsket effektmål Etablering av et permanent tilbud Raskere integrering og nettverksbygging Deltakeren lærer seg norsk samtidig som han/hun kommer seg ut i arbeidslivet
Takk for oss