Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Vurdering for læring.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Strategiarbeid i praksis
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Barns læring, voksnes ansvar!
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Essay er en skriftlig sjanger.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Kongsberg norsksenter
Foto: Geir Hageskal Foto: Helén Eliassen Fadder for deltaker i praksis Kvalifiseringssenter for innvandrere
Fritid med Bistand.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Drop-In metoden i skolen
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Liv M. Lassen og Nils Breilid
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
NY VRI Nina og Ingvild.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Internasjopnalisering
Skole- hjem samarbeid.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Om sysselsetting blant innvandrere
Integrering gjennom landbruket
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
NAV mulighetenes marked
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vil du bli språkhjelper?
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE

Bakgrunn for prosjekt  Mange voksne deltaker i introduksjonsprogram som har kompetanse og arbeidserfaringer som næringslivet trenger. På den andre siden er språket en utfordring for arbeidsdeltakelse.

Tenker nytt  Det er behov for tiltak som bygger på nyere måter å forstå både språk og læring på, og som gjør det mulig å knytte arbeidsliv og språkopplæring sammen.

Hensikt med ny tanke  Utvikle ny praksis som sikrer deltaker bedre vilkår i opplæring og muligheter til å komme raskere i varig arbeid som er i tråd med deres yrkesinteresser og kompetanse.  Prøve ut nye samarbeidsmetoder med flere enheter i kommune og privat næringsliv

Hvordan?  Språkpraksis/praksis kombinert med norskopplæring som er tilpasset til arbeidsplass.  I samarbeid med arbeidsplasser har norsklærere ansvar for å støtte deltakerens læring i fagnorsk og arbeidsnorsk(Havstein).  Et tett samarbeid mellom programrådgivere, lærere og faddere på praksisplass skal bidra med å forsterke deltakerens fremgang i norsk (Rica).

Hvordan?  På praksis får alle praktikanter en fadder som følger dem opp under praksis. I samarbeid med fadderne lærer de oppgaver som de skal gjøre for at deltakerne får mulighet for å praktisere både arbeidsoppgavene og språket (Havstein/Rica).

Hensikten er å styrke deltakeren med arbeidslivsretta oppfølging og opplæring i allianse med arbeidslivet Et tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv i norskopplæringa i introduksjonsprogrammet kan fylle flere funksjoner:

Det gir deltakeren som vil ut i arbeidslivet etter endt introduksjonsprogram en større og mer realistisk læringsarena

Det åpner for tidlig læring for å oppfylle kravene som stilles til yrkesutøvere innenfor forskjellige områder av arbeidslivet – også kompetansekravene

En utvidet språkpraksis basert på et mer offensivt og tilrettelagt opplegg, øker sjansen til å finne jobb

Deltakeren får lære norsk i naturlige omgivelser i arbeidslivet

SUKSESSFAKTORER  Positiv smitteeffekt til 3mnd-praksis på CHOICE  Positiv effekt ved at fadderne er skolert gjennom et fadderkurs  Omplassering ved feilvalg  Opplevelse av mestring  Språk- og handlingskompetanse hånd i hånd (Asher)  Jobb-motivasjon og yrkesorientering  Minus – sidene er få og justerbare

Ønsket effektmål  Etablering av et permanent tilbud  Raskere integrering og nettverksbygging  Deltakeren lærer seg norsk samtidig som han/hun kommer seg ut i arbeidslivet

Takk for oss