S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 FORNY Forum Trondheim 2. november 2004 HVA ER SANNSYNLIGE KJENNETEGN PÅ FoU-MILJØ SOM GIR OPPHAV TIL NYE KOMMERSIELLE IDEER?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
HiBu Innovasjon.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Sørlandet kunnskapspark
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Scenarieprosess august 2005
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Fremragende forskning og politikk Det Norske Videnskaps-Akademi, 30. oktober 2006 Statssekretær Per Botolf Maurseth.
Hvorfor satse på forskning i Norge i stedet for i utlandet? Utfordringer og muligheter for forskningsmiljøer, næringsliv og myndigheter Dir. Jan Fikkan,
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
NTNU Innovation Village
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Infrastrukturtiltak Campus Kjeller AS Metoder og prosesser er utviklet i samarbeid med Jan Biti og Nils-Otto Ørjasæter FORNY Forum Tromsø 21. april 2004.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor,
Forskningsmelding, virkemidler, innovasjon og kommersialisering FORNY forum Knut B. Haanæs Divisjon for innovasjon Norges forskningsråd Bergen, 14/
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
”Innovasjonsmodell Rogaland”
FORNY - Forum Stavanger 30.9 – Ola Børke Programkoordinator.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 NTNU ENTREPRENØRSKOLE TO-ÅRIG MASTERSTUDIUM I ENTREPRENØRSKAP –MÅL: Utvikle gode prosjektledere/entreprenører for nyskapningsaktivitet.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Mandat og rammeverk for evalueringen
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
Hvorfor regionale møter?
Næringsliv og offentlig forvaltning
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utskrift av presentasjonen:

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 FORNY Forum Trondheim 2. november 2004 HVA ER SANNSYNLIGE KJENNETEGN PÅ FoU-MILJØ SOM GIR OPPHAV TIL NYE KOMMERSIELLE IDEER? av Sigmund J. Waagø Professor/Dr.Ing.

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 2 Hightech spin-off’s i Norge (Kilder: STEP + NEC) 130 – 150 /år Overlevelsesrate på ca 50% etter 5 år Lavere enn i de andre nordiske land Prosentandel fra UoH/FoU: ca 30% 45 – 50 /år Veksttakt: ca. 2 ansatte pr/år Ca. 10 etter 5 år Hver årsklasse: ca 750 sysselsatte om 5 år, hvorav ca 250 fra UoH/FoU spinn-offs

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 3 Ambisjoner? Øke antallet(3x) Øke veksttakten(3x) Hva slags forutsetninger kreves? »Forskning »Utdanning »Tilgang på kompetent kapital »Tilgang på kompetente pilotkunder »Tilgang på motiverte og kompetente entreprenører ca 7000 sysselsatte/år

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 4 Argumenter for å øke hightech spin-off’s Eksportorientert – erstatning for eksport bortfall Arbeidsplasser for høyt utdannet personell Vi ser den samme strategien i andre høyt industrialiserte land Todelinger i verdensøkonomien; »FoU-Kommersialiseringsland »Produksjonsland Så lenge det varer!

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 5 Nyskaping og spin-off’s relatert til eksisterende industri Middels Liten Stor Liten Middels Stor Operasjonell nærhet Strategisk betydning Spin-offs m/eierandel Rene spin- offs Spin-offs m/eierandel Burgelman-matrisa Utvikling av intern virksomhet Markedsandel Størrelse

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 6 Intraprenørskap og spin-off i eksisterende industri er konjunkturbetinget Trender Konsentrasjon og utvikling av kjerneteknologi og sikring av markedsandeler Outsourcing og reduksjon av antall ansatte Motvilje mot å støtte spin-offs i oppgangstider, svært positiv i nedgangstider Konklusjon: Behov for å undersøke hvordan eksisterende næringsliv kan bli en bedre inkubator for nyskaping

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 7 Idéproduksjon og kommersialisering Idéproduksjon Kommersialiserings- prosesser Faggrupper og enkeltpersoner motivert for nyskaping Lisensiering Bedriftsetablering Suksess? Ideer Patenter Motiverte personer

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 8 HVILKE FAGGRUPPER ER INVOLVERT I NYSKAPING? HVA MOTIVERER TIL INVOLVERING I NYSKAPING?

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 9 Hovedorientering? Formidling og nyskaping vs. Internasjonal forskningsaktivitet FoU-inst. Spin-offs Eksist. næringsliv Off. forvaltning Utenlandske forskningsmiljøer Nasjonale Universiteter Spin-offs Eksisterende industri Patenter Patenter Forsk.samarb. Patenter Personell Personell Forsk.samarb. Personell Personell Forsk.samarb. Forsk. samarb. Artikler Seminar/Konferanse Opphold Orientering?

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 10 HVA ER SITUASJONEN I SENTRA FOR FREMRAGENDE FORSKNING? ER DET MULIG Å KOMBINERE FREMRAGENDE FORSKNING MED SUKSESSFULL NÆRINGSRETTET NYSKAPING?

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 11 Sentra for fremragende forskning (Til sammen 518 personer i 10 av 13 sentra) Involvering i næringsrettet virksomhet: 1.Patentering2 SFF 2.Lisensiering innland/utland1 SFF 3.Involvering i bedriftsetablering2 SFF 4.Forskningssamarbeid med bedrifter4 SFF 5.Eksisterer det plan eller ideer for hvordan forskningen i Senteret kan ha konkret næringsrettet relevans med tidskonstant på 5 – 10 år Planer for kommersialisering4 SFF Bare for bedriftssamarbeid5 SFF

12 Sentra for fremragende forskning

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 13 Noen hypoteser om kjennetegn Faggrupper, personer involvert i nyskapning kjennetegnes ved en eller flere forhold: Langvarig forskningssamarbeid med eksisterende næringsliv, eller næringsrettet forskningsinstitutt Personell rekruttert fra næringsliv eller forskningsinstitutt innen næringsrettet forskning Ansatte har kortere eller lengre opphold/hospitering i industri og næringsliv

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 14 Hva kan forsterke interessen for nyskaping i fagmiljøene? Hypoteser A.Budsjettildeling hvor nyskaping belønnes etter nøkler som for undervisning og forskning B.Involvering i nyskaping verdsettes ved stillingsansettelse og forfremmelse C.Bedre tilrettelegging for nyskaping på faggruppenivå: –Bruk av laboratorier og kontorlokaler –Bruk av sabbatår for nyskaping, frikjøp fra undervisning –Bruk av inntil 20% av normal arbeidstid til nyskapning er akseptert –Faggruppeledelsen driver aktiv tilrettelegging for interesserte –Nyskaping blir ansett som en akademisk stueren aktivitet

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 15 Hva kan forsterke interessen for nyskaping i fagmiljøene? Hypoteser D.Bedre tilrettelegging på universitetsnivå: –TTO’ene/KE’ene yter god service ved patentering og kommersialisering –Opplevelse av fair inntektsdeling –Klare og vedtatte regler på universitetsnivå vedrørende bruk av ressurser til nyskaping –Klare kjøreregler for enkeltpersoners rettigheter og relasjoner mellom kolleger og mellom vitenskapelig ansatte og studenter/dr.kandidater

S.Waagø 2. nov. 2004, ML 16 Faremoment Ideer blir for tidlig trukket ut i kommersialiseringsprosessen, jfr. USA vs. Norge Forsøk på umyndiggjøring av fagmiljøer og forskere i kommersialiseringsprosessen

17 Markedsutvikling av bedr. Hvilken kommersialiseringsvei maksimerer verdiskaping i Norge Univ./FoU Inst. Spin-off, utvikling til første salg Bedr. Utland Bedr. Innland Oppkjøp Innland Oppkjøp Utland Oppkjøp Nasjonalt Ekspander mot verdensmarkedet Produkt verdensmarked Lisens