Kurs for vergene i Hedmark fylke Hanne Kristin Bratlie og Maj C

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
VERGE ETTER 1. JULI INFORMASJON TIL VERGER
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Ny vergemålslov og forskrift Fagdag for fylkesmannen 5
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Orientering FSF Ringerike/Hole
Status og utfordringer i vergemålsreformen pr. oktober 2012
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
Forstandere i trossamfunn
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Pressekonferanse.
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Ny vergemålslov.
Vergemålsreformen – ny lov om vergemål
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kurs i vergemålsloven Daglig leder Inge Storås;
Barn som pårørende –lovendring
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Finansforvaltningen.
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
KURS FOR VERGER I TANA FYLKESMANNEN I FINNMARK
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Velkommen til informasjonsmøte
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
This presentation is solely for the use of Lindorff Group and companies associated with Lindorff Group. No part of it may be circulated, quoted or reproduced.
Hjelpevergens funksjon Knut Engedal. Opprettelse av hjelpeverge - Vergemålsloven av 22 april 1927 paragraf 90 A-F n Opprettelsen kan skje dersom personen.
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Informasjon om Vergemålsreformen PsykIT, 24. september 2013 Lars Gustavsen fagsjef - vergemål Fylkesmannen i Vestfold.
Når en person dør trenger vi regler som bestemmer hvordan avdødes eiendeler skal fordeles, og hvordan forpliktelsene skal dekkes Sentrale loven innen.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING ENSLIGE MINDREÅRIGE UTFORDRINGER Oktober 2015 – Fagansvarlig Nils Aadnesen.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Grunnkurs vergemål Hamar, Hanne Kristin Bratlie og Maj C
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Vergemål og alternativ til vergemål
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ivaretakelse av ulike rettslige og økonomiske interesser for personer med demens / annen sykdom Ingunn Sunde, seniorrådgiver, Fylkesmannen i Telemark.
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for vergene i Hedmark fylke Hanne Kristin Bratlie og Maj C Kurs for vergene i Hedmark fylke Hanne Kristin Bratlie og Maj C. Stenersen Lund

Presentasjon Av fylkesmannens medarbeidere Innhenting av navn, adresser, telefonnummer og e-post

Bernhard Caspari Hanne Kristin Bratlie Ingebjørg Gaukerud Lars Petter Murbræck Marit Kolstad Maj Christin Stenersen Lund Øyvind Risbakken Randi Almås Welhaven Josefine Haugen Jordet Nina Martinsen Berit Midthus Ingunn Olsen Berit Strand Larsen Yngve Haugrud

Hva er målet for møtet? Gi informasjon som kan være nyttig i arbeidet som verge Fylkesmannens opplæringsplikt Legge til rette for god kontakt og dialog Få tilbakemelding på hva dere er opptatt av hva fungerer? hva bør fungere bedre? hva ønsker dere av Fylkesmannen framover?

Agenda Fylkesmannens erfaringer første år som vergemålsmyndighet Vergemålsreformen; bakgrunn, regelverk og organisering Opprettelse av vergemål Krav til å bli verge – vergens mandat og rolle Begjæringsrett og meldeplikt Taushetsplikt Forvaltning av finansielle eiendeler Regnskapsplikt Godtgjøring og utgiftsdekning til verger Praktisk informasjon

Fylkesmannens erfaringer første år som vergemålsmyndighet Antall vergemål Antall saker til behandling Prioritering av saker og saksbehandlingstid (se egen foil) IKT-verktøyet Ressurser og organisering Budsjett og saksbehandlere «kommuneorganisering» og spesialisering av saker Telefonvaktordning Antallet faste verger i fylket og tilgangen på verger Informasjonsmøter, kurs og opplæring Vår foreløpige evaluering – arbeidet videre

Prioritering av saker Oppnevning av setteverger v/dommeravhør Utbetalinger fra kapitalkonto til vergekonto Oppnevning av verge i ordinære saker, bytte av verge Oppnevninger av representanter og verger enslige mindreårige asylsøkere og enslige mindreårige flyktninger Søknad om godtgjøring og utgiftsdekning Søknad om salg av eiendom/kjøp av eiendom mv. Registrere søknader fra verger Klagesaker Søknader om arveforskudd

Hamar Nord-Odal Åsnes Stor-Elvdal Os Rendalen Grue Elverum Våle Tynset Hanne Kristin Bratlie Hamar Nord-Odal Ingebjørg Gaukerud Åsnes Stor-Elvdal Os Rendalen Grue Lars Petter Murbræck Elverum Våle Tynset Tolga Marit Kolstad Ringsaker Randi Almås Welhaven Stange Trysil Engerdal Sør-Odal Maj Christin Stenersen Lund Eidskog Alvdal Folldal Josefine Haugen Jordet Kongsvinger Løten Åmot

Vergemålsreformen Regelverksreform - Lov om umyndiggjøring (1898) og Lov om vergemål (1927) er opphevet og erstattet av Lov om vergemål (2010) med tilhørende forskrift . Organisatorisk reform – overformynderiene i kommunene er avviklet og Fylkesmannen er blitt lokal vergemålsmyndighet. Statens Sivilrettsforvaltning blir sentral vergemålsmyndighet og landsomfattende klageinstans/ tilsynsmyndighet. Kvalitetsreform – profesjonalisering av vergemålsområdet, flere profesjonelle (faste) verger, ca. 175 faste stillinger hos fylkesmennene på landsbasis. Holdningsreform – større vekt på selvbestemmelse. Endre holdninger fra «å beslutte på vegne av andre» til å «støtte andre i sine beslutninger»

Ny vergemålslov og nytt kapittel i utlendingsloven Lov og forskrift trådte i kraft 1. juli 2013 Utlendingsloven, nytt kapittel 11 A om representant for enslige mindreårige asylsøkere Formål - sikre at interessene til mindreårige og voksne som ikke kan handle på egenhånd blir ivaretatt. Dette skal skje med respekt for den enkelte persons verdighet og integritet Loven tar sikte på å styrke rettssikkerhet, likebehandling og kvalitet i vergemålsforvaltningen

Kort om organisering Fylkesmannen - Lokal vergemålsmyndighet – første linje (overformynderiet er opphørt) Statens sivilrettsforvaltning – vergemålsavdelingen (Hamar) - Sentral vergemålsmyndighet - Behandler klager og fører tilsyn - IKT, bank, kompetanse/opplæring mv.

Loven Hvert vergemål tilpasses det den vergetrengende har behov for Minste middels prinsipp – man skal ikke gjøre større inngrep overfor personer enn nødvendig

Hva regulerer loven? Ny vergemålslov regulerer tre ordninger for bistand og støtte: Nærstående gis en legalfullmakt til å representere familiemedlemmer (i bestemte tilfeller) (nytt) Fremtidsfullmakt – opprettes av personen selv for fremtiden – når man ikke er i stand til å ivareta egne interesser (nytt) Vergemål For barn under 18 år For voksne Mer selvråderett for den enkelte, avlaste og derved frigjøre tid i vergemålsmyndigheten til de tunge sakene

I korte trekk – hva er nytt, hva er endret Begrepet hjelpeverge forsvunnet, kun «verge» Individtilpasset vergemål Umyndiggjøring erstattet av individtilpasset vergemål med hel eller delvis fratakelse av rettslig handleevne Godtgjøring etter faste satser

Ulike typer vergemål Vergemål for voksne uten fratakelse av rettslig handleevne (ordinært vergemål) Vergemål for voksne med fratakelse av rettslig handleevne (økonomiske og/eller personlige forhold) 3. Vergemål for mindreårige og enslige, mindreårige flyktninger

Nøkkeltall om vergemål Om lag 49.000 vergemål (ca. 1 % av befolkningen) etter 1. juli 2013 2/3 voksne 1/3 barn For Hedmark – ca. 2500 vergemål og ca. 1800 verger 13 mrd. kroner - tilhørende personer med vergemål - forvaltes av vergemålsmyndighetene (Hedmark 640 mill. kr)

Fylkesmannens oppgaver Fylkesmannen rekrutterer, oppnevner og fører tilsyn med vergene Fylkesmannen har ikke i oppgave å opptre på vegne av personen med vergemål. Det er det vergen som skal gjøre Fylkesmannen skal gi nødvendig opplæring, råd, veiledning og bistand til vergene Det er vergen som skal ta initiativ til disposisjoner

Opprettelse av vergemål for voksne Det må foreligge en medisinsk diagnose 3 grunnvilkår knyttet til personens medisinske tilstand Sinnslidelse – herunder demens, psykisk utviklingshemming, rusmisbruk, alvorlig spilleavhengighet, alvorlig svekket helbred Ikke i stand til å ivareta sine interesser Konkret behov og årsakssammenheng

Krav til å kunne bli oppnevnt som verge Krav til vergene Krav til å kunne bli oppnevnt som verge Må ikke selv være under vergemål Må samtykke til oppnevningen Må være egnet Hovedregel: Må legge fram utvidet politiattest og foreta kredittsjekk Unntak for nærstående (ektefelle/samboer, barn, barnebarn, foreldre, søsken)

Samtykkekompetanse Vergemål opprettes – eget ønske og/eller etter samtykke Personen kan avslutte vergemålet Samtykke til opprettelse av vergemålet: vergens mandat, hvem som skal være verge Samtykkekompetanse innebærer: - evne til å forstå informasjon, resonnere og avveie alternativene (Ikke et krav om objektive, rasjonelle valg, men må kunne utrykke et valg) Personer som er utviklingshemmet og/eller med svært svekket helbred har ikke alltid samtykkekompetanse – vergemål kan likevel opprettes

Vergens mandat og oppdrag Vergemålsloven Ved ordinært vergemål kan personen selv foreta disposisjoner og råde over sine midler Vedtaket om vergemål skal uttrykkelig ta stilling til omfanget av vergemålet Vergemålet: kan omfatte økonomiske og personlige forhold skal begrenses i omfang og i tid skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig

Vergens oppgaver i ordinært vergemål Vergen skal yte beslutningsstøtte: Ivareta personens behov for støtte og hjelp på egne premisser uten å frata vedkommende sin selvbestemmelsesrett Ivaretakelse av økonomiske interesser Håndtere løpende inntekter og utgifter Forvaltning av fast eiendom (utleie eller salg) Bistand ved gjeldsproblemer o.l. Ivaretakelse av personlige interesser Søknader om trygdeytelser, andre type stønader, og eventuelle klager Sørge for at vedkommende får støttekontakt – ikke være. Sørge for at vedkommende kommer til tannlegen – ikke kjøre. Sørge for - ikke gi

Absolutte grenser for vergemålet Et vergemål skal aldri omfatte særlig personlige disposisjoner som: Å stemme ved valg Å inngå ekteskap Å erkjenne farskap Å samtykke til organdonasjon Å opprette eller tilbakekalle testament Å samtykke til tvang eller andre særlige personlige forhold

Begjæringsrett Personer med begjæringsrett: - personen selv - ektefelle/samboer, foreldre, nærmeste livsarving, søsken behandlende lege/tilsynslege ved helseinstitusjon der personen er innlagt eller bor vergen, ved behov for endring

Begjæring - begrunnelsesplikt Begjæring om vergemål skal inneholde: Beskrivelse av tilstanden Vurdering av på hvilke områder det er behov for bistand I sin vurdering skal fylkesmannen bl.a. legge til grunn: Erklæring fra lege eller annen sakkyndig er personen ute av stand til å ivareta egne interesser? forstår personen hva et samtykke til vergemål innebærer? Uttalelse fra pårørende Uttalelse fra institusjon e.l. Samtykkeerklæring (der dette er påkrevd) Samtale mellom saksbehandler og personen det gjelder

Meldeplikt Meldeplikt for institusjoner og andre «Må det antas at det er behov for vergemål for en person som er innlagt i institusjon, skal institusjonen melde fra til fylkesmannen. Meldeplikten gjelder også ansvarlig for kommunens sosialtjeneste og kommunens helse- og omsorgstjeneste utenfor institusjon. Meldingen skal begrunnes.»

Nærmere om meldeplikten Hvem skal tenke meldeplikt? De som jobber der en person er innlagt De som jobber i bolig med heldøgns omsorg og pleie Ansvarlige for kommunens helse- og sosialtjeneste utenfor institusjon

Meldeplikten fortsetter Melding om behov for vergemål skal begrunnes og inneholde: beskrivelse av tilstanden til personen som antas har et behov for vergemål vurdering av på hvilke områder personen har behov for bistand fra verge vurdering av hvorvidt det er behov for fratakelse av rettslig handleevne Meldingen skal om mulig inneholde forslag til en eller flere personer som anses egnet til å være verge Meldeplikten gjelder tilsvarende ved behov for endring av eksisterende vergemål

Taushetsplikt Vergemålsloven – vergens taushetsplikt opplysninger om personlige forhold «forretningshemmeligheter» Unntatt fra taushetsplikt: At en person er under vergemål At vedkommende er verge Rammene for vergeoppdraget

Fylkesmannens samtykke Større beslutninger og disposisjoner krever samtykke fra Fylkesmannen Disposisjoner over fast eiendom Livsforsikringer og livrente mv. Disposisjoner over løsøre av større verdi, usedvanlig karakter eller spesiell interesse Utlån av midler Gjeldsstiftelse Større gaver Arveforskudd Avkall på arv Uttak fra kapitalkonto Her er det ingen vesentlige endringer fra tidligere Det er vergen som skal ta initiativ til alle disposisjoner

Opphør av vervet som verge Vergen kan kreve opphør av vergeoppdraget – rimelig varsel Fylkesmannen skal oppnevne en ny verge Fylkesmannen kan frata en oppnevnt verge vervet dersom: til beste for vergetrengende Fylkesmannen skal frata en oppnevnt verge vervet dersom: hensynet til den som er satt under vergemål, gjør dette nødvendig

Opphevelse eller endring av vergemålet Et vedtak om vergemål skal oppheves eller endres hvis vilkårene for vergemålet ikke lenger er til stede eller forholdene tilsier det Dersom den som er satt under vergemål etter eget samtykke, trekker samtykket tilbake, skal vergemålet oppheves

Bank og forvaltning av midler

Opprettelse av konti Vergene skal velge bank for alle aktuelle konti Dersom fylkesmannen skal forvalte midler opprettes det en kapitalkonto som fylkesmannen disponerer Sentral ordning (for tiden 46 norske banker) Fylkesmannen skal som hovedregel forvalte midler over 2 G Mindreårige med formue Voksne som samtykker til at Fylkesmannen skal forvalte formue(nytt) Voksne uten samtykkekompetanse Voksne som er fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området

Forvaltning etter ny lov Person med verge Kapitalkonto Vergekonto Brukskonto Fylkesmannen disponerer Finansielle eiendeler >2G Bankavtaler via SRF Verge velger bank Løpende oppdatering (betingelser) Bruk krever godkjenning fra FM SRF utfører tilsyn med FM Vergen disponerer Inntil 2G (hovedregel) Verge og PMV velger bank Disponeres av vergen Inntekter/faste utgifter Årlig vergeregnskap FM utfører tilsyn Personen med vergemål disponerer Til personens frie benyttelse Begrenset månedsbeløp Småutgifter Ikke regnskap

Vergene skal velge bank Vergen og den vergetrengende, skal velge bank Kapitalkonto (46 banker) Vergekonto Brukskonto For kapitalkonto Vær opptatt av gode betingelser! Ved behov – en ”fjerde konto” for sykehjem/bofellesskap Sykehjemmet/bofellesskapet fører regnskap Vergen er med på å kontrollere – holde oversikt og er ansvarlig

Vergens regnskapsplikt Vergene påtar seg å forvalte økonomien for en annen – viktig å dokumentere at dette er gjort riktig Regnskapsplikten overholdes gjennom å levere: Kontoutskrift fra vergekonto pr. 31.12. Kontoutskrift som viser inngående beløp og hva som er tatt ut/belastet – ”det løpende regnskapet” Selvangivelse til personen = økonomisk status pr. 31.12 Fullstendighetserklæring Ta vare på bilag og øvrig dokumentasjon fra vergekonto i 3 år Kontantbilag tas vare på og kontantuttak må forklares Ved tilsyn fra Fylkesmannannen kan det kreves at bilagene fremlegges for kontroll. Frist for avlevering av regnskap er satt til 30.4.

Forholdet til bofelleskap og deres regnskap Fra ulik til lik praksis Vergen skal motta alle inntektene for den vergetrengende inn på vergekontoen, betale regninger etc., deretter overføre «lommepenger» til boligens brukskonto Vergen skal på fullstendighetserklæringen bekrefte at han eller hun har gjennomgått, kontrollert og godkjent bofelleskapets brukskonto sammen med den som er ansvarlig for denne kontoen. (Ta vare på kontoutskrifter over bofelleskapets brukskonto)

Godtgjøring og utgiftsdekning

Utgiftsdekning og vergegodtgjøring Som verge har man krav på dekning av utgifter knyttet til oppdraget (ikke støttekontakt, vaktmester, håndverker, o.l.) Det fastsettes et årlig fast beløp kr 1000 (SRF) Dersom vergen har utgifter som i vesentlig grad overstiger den fastsatte utgiftsdekningen, kan man søke Fylkesmannen om dekning Alle verger må søke Fylkesmannen om vergegodtgjøring (løpende og ikke løpende vedtak) Avtalene med kommunene er ikke overført

Vergegodtgjøring Nærstående 0* Nei (Ja) Ja (Nei) Alminnelige 2.000 Type Verge Personlige forhold Økonomiske Pers./ Øk. Timesats v/særlige Næringsdrivende*** Oppgave plikt over 4.000 kr Nærstående 0* Nei (Ja) Ja (Nei) Alminnelige 2.000 3.500 4.000 200** Faste 4.500 7.500 10.000 400** Advokat (off.salær) 965 * Kun godtgjøring hvis særlige grunner tilsier det, bl.a. vektlegges omfang og varighet ** Det kan avtales godtgjøring på timebasis ved særlige grunner etter avtale m/FM

Hvem dekker godtgjøring og utgifter? Dekkes i hovedregelen av den som har verge selv. Unntak: dekkes av fylkesmannen når inntekt og formue er under visse fastsatte grenser jf vergemålsforskriftens § 19. Dvs: Har brutto inntekt under minstepensjon OG under kr 50.000 i formue (bank).

Alternativ til faste satser Det kan avtales at oppdraget skal godtgjøres på timebasis, særlig i startfasen av et oppdrag, eller ved begrensede oppdrag eller ved omfattende oppdrag. Vergen må da: Dokumentere at fast sats ikke gir rimelig dekning Dokumentere timeforbruk for vergearbeidet Fylkesmannen kan sette en grense for timeforbruket i perioden

Mer informasjon vergemal.no

Begjæringsskjema og meldeskjema Skjema til benyttelse ved melding finnes på www.vergemal.no www.altinn.no (Fortiden anbefaler vi å sende søknader, dokumentasjon, søknad om vergegodtgjørelse, etc., per post) Papirutgave kan sendes direkte til Fylkesmannen

Spørsmål ?