Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene
Et autoritært belte Dagens regimer: autoritære, ikke-valgte Utbredt korrupsjon Svak legitimitet Lukket elite med formål å holde seg ved makta Styrer ved kombinasjon av kientelisme og rå makt
Et patriarkalsk belte Arab Human Development Report: ”lack of empowerment of women” Familielovgivning preget av tradisjonell Sharia-oppfatning: kjønnsforskjeller bl.a. i arverett og rett til skilsmisse Lav yrkesdeltakelse blant kvinner Svært få kvinner i ledende posisjoner
For demokrati i Midtøsten Islamistene påvirker politikken i demokratisk retning: Mobilisering til deltakelse Kamp for frie valg og maktrotasjon Innvending: Shari’a vs. demokratiet
En demokratisk Shari’a-stat? §2 i dagens egyptiske grunnlov: Shari’a viktigste kilde til lovgivning Hvem bestemmer når Gud skal bestemme? Folket, Gud eller Guds utvalgte eksperter? Lik rett for kvinner og menn? Lik rett for muslimer og ikke-muslimer?
Kilder til Shari’a 1. Koranen 2. Sunna (Hadith) 3. Analogi (Qiyas) 4. Konsensus (Ijma’) Ijtihad
Kodifisering Sharia som lov Tradisjonelt Koran/Sunna faqih domsslutning Islamisme Koran/Sunna lovverk domsslutning
Sharia Lovverk Folket Ulama Imam, president (utøvende makt) Majlis al-shura (parlament) Hvem styrer når Gud skal styre?
Ytringsfrihet med unntak Islamistene ønsker større politisk ytringsfrihet, men ikke spørsmål ved religiøse dogmer For fri kritikk av politiske myndigheter For fri organisasjonsdannelse Krav om ”respekt for Koranen og Profeten”
Kvinnene: mødre og velgere Islamistenes holdning til kvinners posisjon i samfunnet er preget av patriarkalske oppfatninger Den gode (og velutdannede) mor (Nesten) fulle politiske rettigheter Behovet for anstendighet og beskyttelse Mannen som familiens overhode Men også: en ny islamsk kvinnerolle i emning