Jobber du etter riktig metode med dine innkjøp?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Forum for miljøteknologi
BankID i Vital Forsikring ASA
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
E-handel.
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Prosesser på reiseområdet – slik gjør vi det
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Samdata 2012 Somatikk.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Sør- Trøndelag Idrettskrets Idrettskretsting 2016 Presentasjon av regnskap 2014 – 2015 Statsautorisert revisor Svein Aasved KPMG.
K P M G A D V I S O R Y Rapportering og virksomhetsstyring.
Forenkling med komplikasjoner Revisjonsplikt, unntak og “”tilhørende “ regler 20. mars 2013 Elisabet Ekberg.
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Kraljic matrise.
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Utskrift av presentasjonen:

Jobber du etter riktig metode med dine innkjøp? Norwegian Business Travel Association – 24 mai 2011 Frank Mikkelsen

Hvor går trendene innen innkjøp? Agenda Kort om KPMG Hvor går trendene innen innkjøp? Hva gjør vi hos våre klienter for å bistå med å bedre innkjøpene? Bruker du riktige modeller og fremgangsmåte i forbindelse med innkjøp av reisetjenester?

Kort om KPMG KPMG – Klynveld, Peat, Marwick & Goerdeler KPMG globalt : Internasjonalt nettverk med lokal forankring 140 000 ansatte i 150 land Leverer tjenester innen rådgivning, revisjon samt skatt og avgift Innkjøp er nasjonalt og internasjonalt satsningsområde KPMG i Norge: 900+ ansatte fordelt på 25 kontorer Vekst på 20% i FY 2009 Vekstmål: fra 130 til 200 erfarne rådgivere innen 2013

Kort om KPMG

Hvor går trendene innen innkjøp? Agenda Kort om KPMG Hvor går trendene innen innkjøp? Hva gjør vi hos våre klienter for å bistå med å bedre innkjøpene? Bruker du riktige modeller og fremgangsmåte i forbindelse med innkjøp av reisetjenester?

Funn fra KPMGs globale innkjøpsundersøkelse i 2008/2009 Barrierer som gap i oppfatning hindrer Innkjøp en strategisk posisjon Økende grad av sentralisering og kontroll over selskapets innkjøp. Økt kategoristyring og globale kategoristrategier Økt fokus på å styre ikke-strategiske innkjøp Opptak og bruk av teknologi uteblir Global Procurement Survey 590 selskaper 70% over $500m USD 34% Vest-Europa 23% USA

Verktøy - funn fra KPMGs globale innkjøpsundersøkelse i 2008/2009 Bra, men forklar hva reverse auction og lignende er da det er mange i salen som har innkjøpsansvar for reiser men ikke nødvendigvis kjenner de internasjonale termene. Selgerene fra leverandørene kjenner heller ikke til de.. Dette gjelder spesielt for reverse auction. Jeg vet at siemens har en slide på det også, men det får gå (da sitter det bedre)

Procurement Functional Excellence Benchmark - 2011 Skal fremskaffe meningsfull informasjon om beste praksis innkjøp. Hvordan gjør din virksomhets innkjøpsorganisasjon det i forhold til andre i samme bransje eller på tvers av bransjer? Hvordan hva kjennetegner beste praksis innkjøp? 26 ulike bransjer 1 500 organisasjoner 8 000 innkjøpsledere Ferdig i juli/august Presenteres på Den Strategiske Innkjøpskonferansen 29 september 2011 www.kpmg.no (kurs og seminarer)

Utviklingen innen anskaffelser i offentlig sektor i Norge 400 MRD Strategi og styring Strategier Strategier Virksomhets- styring Scanning av faktura Spend- analyse E-sourcing Closed-Loop Prosesser og verktøy E-sourcing KGV Ehandel 1 Procure-to-pay Ehandel 2 Procure-to-pay E-faktura Organisering, kompetanse og kapasitet Sertifisering av innkjøpere Kunnskap portal Anskaffelser.no Sentralisering – kategori-modeller Rammer og regelverk Opprettelse av KOFA Nye EU-dir + sanksjoner Nytt EU-dir håndhevelse CSR Forenkling av reglene 2000 2003 2007 2010 2013

Kort om KPMG Hvor går trendene innen innkjøp? Hva gjør vi hos våre klienter for å bistå med å bedre innkjøpene? Bruker du riktige modeller og fremgangsmåte i forbindelse med innkjøp av reisetjenester?

Modell for gjennomføring av innkjøpsprosjekter Hvilke gevinster kan forbedringen gi? Hva vil vi gjøre med det? Hvem kan dekke vårt behov? Hva kan gjøres og til hvilke kostnader Sett i gang, rull ut! Forprosjekt Interne analyser Analyse av markedet Kategori- strategi Forespørsel og forhandling Kontrakt Realisere Styre og forbedre Hvordan forbedrer vi resultatene? Hvordan er forbruket vårt strukturert? Hva er mulig å få gjort? Hvordan skal vi gjøre det? Hvordan måler vi resultatene? Prosessen sikrer at anskaffelser får strategisk fokus fremfor et taktisk fokus!

Forprosjekt For å få en oversikt over og prioritere mulighetene gjennomføres: Modenhetsanalyse Forbruksanalyser Kartlegging av forpliktelser Kartlegging av prosesser Kartlegging av verktøy (teknologi) Kartlegging av organisering av innkjøp Kompetansekartlegging Forprosjekt ”Myke” verdier ”Harde” tall Skaffe oversikt

Forprosjekt - modenhetsanalyse 7 viktig dimensjoner for en helhetlig innkjøpsfunksjon Strategi Styring Prosesser Verktøy Organisering Kompetanse og kapasitet Interne/eksterne regler og retningslinjer Til ledende praksis Fra tradisjonell praksis

Forprosjekt - modenhetsanalyse Kjennetegnes ved: Klare og oppdaterte målsettinger Innkjøpsstrategier som understøtter virksomhetens mål og strategier God styring av innkjøp Enkle, effektive og sikre prosesser Gode elektronske verktøy som understøtter prosesser, skaper sporbarhet og genererer styringsinformasjon av høy kvalitet En hensiktsmessig organisering i forhold til type anskaffelser og arbeidsprosesser Riktig kompetanse og kapasitet Overholdelse av eksterne og interne regler og retningslinjer Ledende praksis

Forprosjekt - modehetsanalyse Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Strategi Mål Spørsmålsbank med inntil 150 spørsmål/påstander med graderte svaralternativer En modenhetsanalyse vil omfatte 50-60 tilpassede spørsmål/påstander som stilles til personer med ulike roller i virksomheten knyttet til innkjøp. Strategier Innovasjon Styring Virksomhetsstyring Kategoristyring Internkontroll Prosesser Strategiske innkjøpsprosesser Taktiske innkjøpsprosesser Operative innkjøpsprosesser Effektivisering Verktøy Støtte til styringsinformasjon Verktøy for strategiske innkjøpsprosesser Verktøy for taktiske innkjøpsprosesser Verktøy for operative innkjøpsprosesser Organisering Organisering av innkjøp Roller og ansvar Kompetanse og kapasitet Behovsstyring og rekruttering Karriereutvikling Kompetansebygging Eksterne og interne rammer og retningslinjer Forberedelse, gjennomføring og avslutning av konkurranser Interne rammer og retningslinjer for gjennomføring av konkurranser Miljø, etikk og samfunnsansvar

Kategorisering av anskaffelser vha. innkjøpsmatrisen Høy Forsyningsrisiko/kompleksistet i leverandørmarkedet Økonomisk betydning Lav Ikke-strategiske kategorier Strategiske kategorier Flaskehals kategorier Tungvekt kategorier Model: Kraljic

Potensielle besparelser Enkelhet ved implementering Identifisering av muligheter for besparelser – prioritering - realisering Potensielle besparelser Prioritets- Screening Mulige Bølger av kategorier for implementering Høy Bølge 1 M Bølge 1 7 KATs Bølge 2 L Bølge 2 6 KATs Bølge 3 K I D J O H N Bølge 3 4 KATs Q C P G S E F Lav B A T Enkelhet ved implementering Droppe? Lav Høy Størrelsene på sirklene reflekterer det totale forbruk i kategorien

Kort om KPMG Hvor går trendene innen innkjøp? Hva gjør vi hos våre klienter for å bistå med å bedre innkjøpene? Bruker du riktige modeller og fremgangsmåte i forbindelse med innkjøp av reisetjenester?

Modell for gjennomføring av innkjøpsprosjekter Forprosjekt Interne analyser Analyse av markedet Kategori- strategi Forespørsel og forhandling Kontrakt Realisere Styre og forbedre

Spend-analyse dashboard ved bruk av QlikView

Innkjøpsmatrisen og strategier Høy Forsyningsrisiko/kompleksistet i leverandørmarkedet Økonomisk betydning Lav Ikke-strategiske kategorier Strategiske kategorier Flaskehals kategorier Tungvekt kategorier Kostnadsnivå Betydning - kundeverdi Betydning – produkt- differensiering Betydning – styrings- teknologi Betydning av feil Reise- tjenester Forenkle og samle Konkurranseintensitet Antall muligheter for å redusere kostnadene Bindinger og restriksjoner Kjøpermakt

Skap fortrinn gjennom partnerskap Innkjøpsmatrisen og strategier Posisjonering av kategorier Strategi for å redusere kostnader Utnytt innkjøpsmakt Skap fortrinn gjennom partnerskap Konsolidere forbruk Forsynings- kjede optimering Standard tilnærming Kategori gevinster Kategori gevinster Kostnads- reduksjoner Outsourcing Rasjonalisere etterpørsel Supplier Relationship Management

Innkjøpsmatrisen og bruk av elektroniske verktøy EDI – relasjons- spesifikke løsninger E-sourcing/ auksjoner Høy Forsyningsrisiko/kompleksistet i leverandørmarkedet Økonomisk betydning Lav Ikke-strategiske kategorier Strategiske kategorier Flaskehals kategorier Tungvekt kategorier Virksomhetens innkjøpsside (intranett) + Spend-analyse e-Sourcing Kontraktsstyring E-handels- butikker E-handels- løsninger (P2P) Model: Kraljic

Spørsmål ?

Kontakt meg gjerne for spørsmål: Frank Mikkelsen Senior Manager KPMG Advisory +47 40 63 92 54 frank.mikkelsen@kpmg.no