Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Hvordan klare seg i eget hjem ?
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
AVLASTNING Melhus
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Prosjekt Mestring Motto: Livskvalitet gjennom deltakelse og mestring Grunntanken er; at alt skal være en opplevelse, fra å kjenne på stillheten og roen.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Møre & Romsdal fylkeslag  Treffsted siste torsdag hver måned på Oasen Kreative Senter  Ellers etter ønsker fra medlemmene  Setter i gang selvhjelpsgrupper.
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Fritid med bistand gir muligheter
Prosjekt for Elin Støre Barbro Juul Terje Hallem
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
1 UNG i Europa EUs program for ikke-formell læring Hva kan Dere bruke UNG i Europa til?
Barnas INN og Kolstad fotball
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
GIL IDRETTSSFO - En investering i framtida -
Lyshovden Oppveksttun!
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Fritid med Bistand.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Hva er Borgerstyrt personlig assistanse? Borgerstyrt personlig assistanse (BPA) er en alternativ organisering av praktisk og personlig assistanse for.
Støttekontakt til personer med demens
Kjære forelder/ foresatt
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Miljøkoordinator vgs Sogn og Fjordane fylkeskommune.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Plan for kvalitet Kvalitetsplanens fokusområder Sosial kompetanse, gode relasjoner, omsorg og medvirkning Sunn livsstil og helse Friluftsliv og barn i.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Sola Kari Helene Rosenlund
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Å få barn Skal – skal ikke ????
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Utskrift av presentasjonen:

Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter Positiv fritid Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter

Hvorfor er aktivitet viktig Gjennom aktivitet utvikler vi oss selv, påvirker og påvirkes av våre egne omgivelser.

Aktivitet og deltagelse Norsk ungdom med Down syndrom er aktive og sosiale ungdommer som deltar i mange og ulike fritidsaktiviteter. Enten innen det organiserte fritidstilbudet eller det er aktiviteter de organiserer selv i tilknytning til hjemmet eller familien Med støtte fra foreldre Støttekontakter eller assistenter er lite brukt.

Aktiviteter Idretts- og kulturaktiviteter Svømming Riding Fotball Langrenn Bowling Teater og musikk

Tilrettelegging skaper vennskap

Aktiv og alene Hjemme er mange ungdommer aktive og ofte ute Oftere aktivitet i hjemmet enn organisert aktivitet Lite preget av samvær med venner ”Det kommer aldri venner på døra hjemme hos oss”

Støttekontakt Støttekontakt er betegnelsen på en person som gir andre assistanse, støtte og oppfølging på fritiden. Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.Kommunens ansvar for helse- og omsorgstjenester: ”kommunen skal blant annet tilby følgende: b. personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt,”

Brobygger

Hvordan søke? Søkes til kommunen du bor i Fortelle litt om hvorfor du ønsker tjenesten Si noe om hvilke aktiviteter du ønsker at barnet/ungdommen skal delta i

Familieaktiviteter og fritid Foreldre og familie sentrale i den sosiale fritiden i hjemmemiljøet Foreldre er viktige rollemodeller i barns oppvekst, og barn arver ofte foreldrenes livsstil.

Avlastning Kommunal ordning, Lov om helse og omsorgstjenester Opprettholde gode familieforhold Bevare ditt sosiale nettverk Opprettholde muligheten til å gi barnet ditt tilfredsstillende omsorg.

Individuelle løsninger