SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling 20.- 21.01.15 Espen Lynne Amundsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Prosjekt rekruttering fagarbeidere: hvor kommer vi fra
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
Organisering av PTF Vg1RM
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Lokal opplæring og rekruttering
VEIEN TIL FAGBREV ER BROLAGT MED TÅLMODIGHET METTE K. HAUGEN, FAGFORBUNDET ”Vaktmesterens rolle i fremtiden” 23. – 24. nov, 2010.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Regionrådet for Hamarregionen Lærlinger – Utfordringer og muligheter i Hamarregionen 27. mai 2014 Avdelingssjef for Fag og yrkesopplæring Turid Borud.
B&OI orientering 50 år 2014 Hvor i all verden??. B&OI orientering sitt første o-kart.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Skolekonkurranse VG2 Bilfaget lette kjøretøy
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. oktober 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Skole-NM SKOLE-NM 2017 Skole-NM 2017 arrangeres i uke 17 – april 2017 Steder: Oppland (2 skoler, 12 fag) Sør-Trøndelag (4 skoler, 12 fag)
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Bli med på Yrkesfagenes år 2018
Are Solli og Kristian Ilner
Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skolekonkurranser Lars Lindland.
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen

NOEN FAKTA OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er eid av: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, KS, YS, Utdanningsforbundet, Virke, Spekter, opplæringskontor og fylkeskommuner. Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæringen gjennom konkurranser i bedrifter og skoler, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 300 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og flere tusen har deltatt i lokale og nasjonale uttakskonkurranser.

OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM) Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM) Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som metode i vid. skole

SKOLEKONKURRANSER SOM METODE – HVORFOR?

ERFARINGER FRA FLERE FAG OG BRANSJER GJENNOM MANGE ÅR En vinn-vinn situasjon : Elever er nervøse for å delta i begynnelsen De flinke elevene drar de andre med seg Mer motiverte elever og lærere, høyere fagnivå Stolthet over faget sitt, gode ambassadører Positivt med dommere fra bedrift/ bransjen, gir tettere samarbeid skole/næringsliv Lettere for elevene å få læreplass Lokal mediedekning – fokus på skolen - elev Positiv omdømmebygging i nærmiljøet Økt søkning til programfagene – bedre søkere

FORPROSJEKT SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE SAMARBEIDSPARTER Akershus fylkeskommune Nordland fylkeskommune Oppland fylkeskommune Oslo kommune, Utdanningsetaten Opplæringskontor og bransjer

HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Klarere ansvarsforhold mellom fylkeskommunen, skolene, oppl.kontorer og bransjer (hvem, hvor, hvorledes, når, etc.) Økt samarbeid mellom skoler og næringsliv Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Nettportal med verktøykasse: oppgaver (oppgavebank), konkurranseregler, prosedyrer, bedømmingsveiledning, skjemaer, fotos, videosnutter, etc.

FREMDRIFTSPLAN Forprosjekt i fire fylker (Nordland, Oppland, Oslo og Akershus) Skolekonkurranser våren Utvidelse til et hovedprosjekt med flere fylker og fag. Flere fylkeskonkurranser og regionskonkurranser våren Nasjonalt SkoleNM for mange fag våren En bærekraftig, pedagogisk metode som blir etterspurt av hele skole-Norge

PLANLEGGINGSMØTE FOR FYLKENE, SKOLER, OPPL.KONTOR, BRANSJER - TOTALT CA. 80 DELTAKERE

KLART EG KAN!