1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse 2003 13.-14. november, Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Advertisements

NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Innledning ved BioHus konferansen
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Skoleverket som virkemiddel i distriktspolitikken Statsråd Erna Solberg, Folkets Hus, 11 mars 2004.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
1 Næringsutvikling i Norge Næringshagenes rolle i distriktene nå og i fremtiden. Statssekretær Frank Jenssen. Næringshagekonferansen, Hell 4.nov 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Disposisjon Verdigrunnlag Regional analyse
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utviklingsprogram for byregioner
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse november, Bergen

2 Samfunnsutfordringer Positiv regional utvikling betinger økt verdiskapning, økt konkurransekraft for næringslivet og vekstkraftige regioner Utfordringer i Norge generelt, men spesielt i distriktene er store fordi det er her store og viktige deler av av konkurranseutsatt og eksportrettet næringsliv er lokalisert. Lønnsutviklingen i Norge er høyere enn våre konkurrentland. Stigende arbeidsledighet. Befolkningen sentraliseres, men den innenlandske flyttingen avtar i styrke.

3 Samfunnsutfordringer mot 2010 Innbyggerne vil i økende grad forvente individuelt tilpassede velferdsløsninger – ”A4” løsningene er på retur Mangel på kompetanse og arbeidskraft vil for mange være en større utfordring enn mangel på penger Behovet for mer arbeidskraft vil gi økt arbeidsinnvandring – godt integreringsarbeidet vil bli viktigere og mer nødvendig Sterke sentralistiske krefter vil tømme kommunene for stadig flere oppgaver gjennom statliggjøring Privat verdiskapende virksomhet fortrenges av en raskt voksende offentlig sektor – grunnlaget for velferd forvitrer

4 I 2010 vil Norge mangle personer for å dekke behovet for arbeidskraft Anslått behov for arbeidskraft Sysselsatt e Anslått vekst i arbeidsstyrke n Tall i 1000 personer Kilder: SSB - Holdenutvalget Vår største utfordring er arbeidskraft

5 Og utfordringene blir bare større Demografisk utvikling – Eksempel for Ola Nordmann: Ola Nordmann er født i 1946 og får sønnen Finn i I utgangen av 2010 tar Ola ut pensjon. Han har under 15 år igjen å leve, og forsørges av 4 personer mellom 20 og 66 år. Rundt år 2040 går sønnen Finn over i pensjonistenes rekker. Finn forsørges av 2 personer i yrkesaktiv alder, og har trolig nærmere 20 år igjen å leve. Antall personer over 65 år øker fra i dag til ca. 1,3 millioner i 2040.

6 Trekk ved dagens kommunestruktur (1)

7 Trekk ved dagens kommunestruktur (2) Svakheter: Mange småkommuner Uhensiktsmessige kommuneavgrensinger Flerkommunale by-områder der grensene deler opp større tettsteder og integrerte områder

8 Økonomisk støtte til prosessen Inndelingstilskudd – år (gradvis nedtrapping) prosent kompensasjon for nødvendige engangskostnader som følger av sammenslutningsprosessen Fritak fra statlige avgiftskrav Samferdselsprosjekt (toppfin.) Bredbånd

9 Interkommunalt samarbeid Mange steder en god strategi for å se ut over egne grenser Motivasjon Mer forpliktelse Lovutvikling Støtte og formidling av gode eksempler Forsøk

10 Regjeringens regional- og distriktspolitikk Vårt bosettingsmål for de neste tyve årene er en mer balansert utvikling, der alle landsdeler har befolkningsvekst. Regjeringen ønsker å: Bedre rammebetingelsene for verdiskapning og legge til rette for verdiskapning over hele landet Konsentrere den næringsrettede innsatsen mot innovasjon og nyskaping og desentralisere virkemidler til regionalt nivå. Vi vil satse sterkere på regioner og sentra som har vekstpotensial. Desentralisering av ansvar og myndighet til regionalt og lokalt nivå Regionalt samarbeid gjennom partnerskap

11 Vekstkraftige regioner Bosetting i Distrikts-Norge sikres og styrkes gjennom gode rammebetingelser for konkurranseutsatt næringsliv. Skatte- og avgiftslettelser for næringslivet og en finanspolitikk som bidrar til positiv utvikling på rente og valutakurs er god politikk for regionene. Selektive virkemidler i distrikts- og regionalpolitikken skal bidra til styrket vekstkraft i regionen. Regjeringen vil satse sterkere på regioner og sentre som har vekstpotensial. Vi vil styrke vekstkraften der den allerede finnes. Norge er geografisk stort og spredtbygd, og viktige deler av verdikjedene ligger- og vil fortsatt ligge utenfor regionale sentre.

12 Helhetlig og regionalt forankret innovasjonspolitikk Innovasjonspolitikken må ivareta helheten og samspillet på tvers av geografisk og forvaltningsmessig nivå. Politikken skal legge til rette for økt verdiskaping over hele landet. En helhetlig innovasjonspolitikk inkluderer en rekke politikkområder; utdannings, forsknings-, skatte-, konkurranse-, arbeidsmarkeds-, nærings- og regionalpolitikk. Regjeringen styrker virkemiddelapparatet, gjennom å etablere en ny virkemiddelenhet med felles brukerfront. SkatteFUNN stimulerer FoU i små og mellomstore bedrifter.

13 Rollediskusjon Utgangspunkt: Politiske avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig Vi forsøker å utnytte det de ulike forvaltningsnivåene er gode til Regionale ulikhetene krever en regionalt tilpasset politikk, basert på regionens muligheter og fortrinn, med utgangspunkt i det regionale næringslivets behov. Staten skal legge til rette for at enkeltmennesker, bedrifter og institusjoner kan utfolde sin virketrang for seg selv og for samfunnet. En diskusjon om roller må forstås ut fra dette.

14 Rolle - fylkeskommunen Fylkeskommunene har fått et klart ansvar for regional utvikling. Fylkeskommunen er det organ som kan se kommunene i sammenheng innenfor fylkets grenser. Fylkeskommunen har også ansvaret for, gjennom fylkesplanleggingen, å se ulike sektorer i sammenheng, plassere lokalpolitiske problemstillinger i en større sammenheng og samordne ulike samfunnsinteresser. Regionalpolitikerne er gitt et ansvar for å ta lederskap og lede regionale prosesser. Det er neppe noen andre som kan ivareta dette helhetsperspektivet på regionalt nivå.

15 Rolle - Storby - byregion Først nå definert som en del av regional- og distriktspolitikken. Viktig for å styrke norsk internasjonal konkurransekraft og samtidig fremme balansert regional utvikling. Hele landet - også distriktskommuner er avhengig av godt fungerende byer. Vi forventer at storbyene – storbyregionene definerer sin rolle i samspill med omegnsregioner, fylkeskommunen og landsdel.

16 Rolle - kommuner Regjeringens linje er at kommunene har ansvar for egen utvikling. Kommunalt selvstyre og kommuneøkonomi er sentralt i dette. Kommunene har ansvaret for tjenestetilbudet og tilrettelegging for næringsvirksomhet. Regionalpolitikken omfatter også småsamfunnsperspektivet. Hvor tilrettelegging for næringsutvikling og bolyst er sentralt. Kommunens rolle som tjenestetilbyder er spesielt viktig i små kommuner.