Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Fadderskap Sos-barnebyer i norge
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Et bilde av en offentlig leder..
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Om skole og næringslivssamarbeid
10Velstand og velferd.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hva gjør vi så? - Oppsummering Dialogseminar, Åre – Hans Heieraas, varaordfører Levanger kommune Hva gjør vi så ? Oppsummering Dialogseminar
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid Valldal 1. September 2010.
Samarbeid mellom skole og hjem
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Handlingsrom og samhandling Sidsel Haraldsen Rådmamma i Træn
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
BTV Felles samling for fagutvalg helse og omsorg i Oslo Innledning v/Eva Lian, påtroppende regiondirektør i BTV Nytt og nyttig fra KS - KS og.
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Velkommen til Økonomiplanseminar Stiklestad Nasjonale kultursenter 8.mars 2006 Verdal - en kommune i vekst. Rådmann Rudolf Holmvik.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Den entusiastiske lærer
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
RE KOMMUNE ny og varm Det grenseløse oppdraget - 12K-seminar Forventningsgapet - drivkraft eller svøpe? Rådmann Trond Wifstad, Re.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Politisk påvirkning.
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
For små? For store? Passe? Asbjørn Røiseland. Struktur på foredrag Forskerens bidrag Kommunestruktur i rom og tid Liten og lykkelig To problemer Tre løsninger.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer må bygges opp i gode tider og tæres på i dårlige tider. Ambisjonsnivået må ikke være høyere enn at vi kan innfri. Størst mulig grad av frie midler gir best løsninger lokalt og minst administrasjon. Budsjettdisiplin – tjenestene må tilpasses hva vi har.

Viktige spørsmål fra KS – debatthefte Inntekter – spørsmål 14: Større andel frie inntekter Helse og omsorg – spørsmål 18: Pengene følger pasientene Skole – spørsmål 20: Tiltak med gode resultater Inntekter Helse og omsorg Skole

Inntekter Kort og greit: Vi er kompetente til å styre kommunene. Frie midler gir oss handlingsrom til å prioritere innbyggerne best mulig. Administrasjonsulempene er store ved alle mulige bundne midler. Restriksjoner hindrer effektiv oppgave- løsning i det lange løp. Bindinger kan imidlertid i få enkelt- tilfeller være nødvendige for å oppnå overordnede politiske mål.

Helse og omsorg Meget viktig at vi nå er våkne og offensive og at vi ikke blir salderingspost for helseforetakenes prioriteringer. Kommunesektoren har potensial for å spille en viktigere rolle enn i dag. Viktig at vi sikres rett finansiering for oppgavene vi til enhver tid har. Kommunesektoren må være involvert i beslutningsprosessene om hvor oppgaveløsningen skal finne sted. KS har en viktig rolle.

Skole Dette er investering i framtidig velferd og må prioriteres høyt. Vi politikere må ha fokus og entusiasme i forhold til innholdet i skolen. Skolebygg er sikkert viktige, men innholdet er viktigst. Kvalitetssikringssystem etter opplæringslovens § er viktig – men vi må ikke la paragrafene drepe godt og entusiastisk læringsmiljø. Satsingen på barn og unges oppvekstvilkår i Vestfold må vi lykkes med. Vi må satse tidlig i barnas liv for å få dem inn på rett spor raskt.