Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Fonologi.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Dialekter Sigrun Eckhoff mars 2010.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
LAG EN SANG! Komposisjon.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Å skrive en sakpreget tekst
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
1 Tema Vg1, kap 2.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Skriftspråk og talemål
Sentrale begrep i fonologien
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Enkel og dobbel konsonant
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
1 Tema vg1, kap 11.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Morfologi.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Norske dialekter – fire dialektområder:
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Talemål.
Dialektar og sosiolektar
Talemål.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Talemål.
Substantiv Artikler og kjønn.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
1 Kommunikasjon.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris  © Olav Christopher Jensen/BONO 2009 1 Tema Vg1, kap 9

Del 3: Norske lyder Læreplanen sier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, sammenliknet med andre språk 2 Tema Vg1, kap 9

Vokaler og konsonanter De lydene som et språk bruker til å skille ord fra hverandre, er en del av språkets lydsystem. d a l g a l Rulle-r og skarre-r skiller ikke mellom ord i norsk, så derfor sier vi at vårt språk bare har én r-lyd. Det finnes likevel språk der det å skifte en r-variant ut med en annen kan føre til at vi får et helt annet ord. 3 Tema Vg1, kap 9

Vokaler og konsonanter Norsk har flere vokaler enn de fleste andre språk. Skifter vi en lang vokal ut med en kort, kan vi få et nytt ord, så både de lange og de korte vokalene må være med i lydsystemet. a – e – i – o – u – y – æ – ø – å Noen ordeksempler: man – mann pen – penn fin – finn gul – gull søt – søtt 4 Tema Vg1, kap 9

Lyder i rekkefølge i s r i s r i s t f r i s t s k r i f t f r i s k t * s k t i r f * f t i r s k STAVELSESKJERNE Norsk har klare regler for hvilke grupper av konsonanter som kan stå før og etter kjernen i en stavelse. Andre språk har helt andre regler for dette enn det norsk har. 5 Tema Vg1, kap 9

Tonelag Eksempel: tanken Med tonelag 1: bestemt form entall av en tank Med tonelag 2: bestemt form entall av en tanke De fleste norske dialekter har to ulike melodier i intonasjonen, som alene kan endre betydningen av ord. Vi kaller disse melodiene tonelag 1 og tonelag 2. 6 Tema Vg1, kap 9

Tonelag Eksempel: endene Med tonelag 1: bestemt form entall av en and Med tonelag 2: bestemt form entall av en ende 1endene 2endene vestnorsk østnorsk vestnorsk østnorsk dialekt dialekt dialekt dialekt De to tonelagene kan ha ulike melodier i ulike dialekter. 7 Tema Vg1, kap 9