Kvalitativ metode i medisinsk forskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Hvordan intervjue en forsker?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
STATISTISK GENERALISERING
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Etikk i pedagogisk arbeid
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsmetoder i psykologi
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kapittel 3 Metode.
Undersøke bruk Kapittel 7
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Gjennomgang før eksamen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitativ metode i medisinsk forskning Studerer meningsfylte helse fenomener

Hva slags data gir forskningsmetoden? Gir kunnskap om personers eller gruppers erfaringer, opplevelser, oppfatninger, tanker, begreper, verdier, normer, handlinger eller følelser.

Hva er poenget? Finne ut hvordan folk erfarer, forstår og fortolker sin egen tilværelse i samsvar med de relasjoner de lever i. Gi føringer for hvordan vi planlegger helsepolitiske tiltak. Iverksetter tiltak slik at de fremstår som erfaringsnære for de vi ønsker å nå.

Hva slags kunnskap? Avgjørende for å forstå hvordan samfunn fungerer og få forståelse av hvorfor mennesker handler som de gjør i konkrete situasjoner. For å forstå må vi undersøke hvordan folk erfarer og fortolker verden. Vi ønsker å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør, da blir verden slik de tror den er viktig. En slik type kunnskap blir spesielt viktig å innse i helsefaglige og helsepolitiske sammenhenger.

Kvalitativ forskningsopplegg Data som ikke kan kvantifiseres, hvor det ikke er et poeng å kvantifisere. Data kan ordfestes ,men ikke tallfestes. Data fremkommer gjennom bestemte former for kommunikasjon med og observasjon av dem forskeren studerer.

Hva kan kvalitativ forskning brukes til? Få tak i folks levde erfaringer Studere sammenhengene i komplekse og sosiale helheter, og til å studere hvordan disse faktisk fungerer i praksis. Beskrive det som er særegent Generere hypoteser som senere kan testes ut Pilotstudier i kvantitative studier Teste hypoteser

Hva kan en ikke bruke kvalitative studier til: Generalisering i statistisk forstand Utvalget av enheter er normalt lite (15 - 30 personer) Utvalget blir ikke trukket tilfeldig, men strategisk. Har ikke standardiserte spørsmål, benytter intervjuguide som består av stikkord for temaer som ønskes belyst. Intervjuet utvikler seg som en samtale, som kan gå i ulik retning, alt etter hvem som samtaler. Stille forskjellig spørsmål for å få frem ulik informasjon og ulike oppfatinger som kan være hensiktmessig å få frem.

Reliabilitet og validitet Reliabilitet gjelder i bunn hvor nøyaktig forskningens arbeidsoperasjon er utført. Validitet gjelder spørsmålet om forskeren ved hjelp av de instrumenter hun har valgt virkelig belyser det som vil belyses

Etiske utfordringer Informert samtykke Forskning må oppleves som meningsfylt av informantene Ansvar for informantene: data beskyttelse, pseudonymer og kamuflasje når nødvendig Ansvar for assistentene Ansvar overfor sponsorer og ”døråpnere” Ansvar overfor kolleger Egen oppførsel

Data innsamlingsteknikker Deltagende observasjon Kvalitative intervjuer Livsløpsintervjuer og narrativer Fler-lokalisert etnografi Livsformsintervjuer ”Grounded theory” Rapid Rural Assessment og Participatory Assessment.

Supplerende innfalsvinkler: Historiske metoder Lingvistiske metoder Fotografiske metoder Innsamlinger av gjenstander

Analyse av kvalitativ data Dagbøker – personlige Dagbøker – systematiske Retrospektivt nedskrevne intervjuer Båndopptak av intervjuer eller fokusgrupper Fortellinger nedskrevet av informantene selv Dokumenter, litterære kilder og avisutklipp Video/film, foto, tegninger Gjenstander

Anbefalt litteratur Malterrud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning. En innføring. Oslo; Tano Aschehoug 1996. Kvale S. Interviewes. An Introduction to Qualitative Reseach Interviewing. London SAG Publications 1996. Morgan DE (red). Sucessful focus groups. Advancing the State of the Art. London. SAGE Publications 1993. Hilden PK., Middelthon AL. Kvalitative metoder i medisinsk forskning – et etnografisk perspektiv. Tidskrift Norges Legeforening 2002; 25: 2473-6.