Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Med forskning på timeplanen
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Publisering på internett
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Retorikk og tekstanalyse
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Nye websider for Sørli skole
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Presentasjon av operaprosjektet
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Student som produsent Jo mer de produserer - jo mer lærer de! – Økt 2
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Retorikk.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Digital startpakke kurs 3
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Engasjement og undring B – Samarbeid
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Engasjement og undring B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+

Denne presentasjonen Videoserien ”Læreplan+” Prosjektet ”Fra video til web” Min hovedfagsoppgave

Læreplan+ Undervisningsserie om internasjonale spørsmål, Univisjon og UD Videregående skoler Ikke-kommersielt Min rolle Mål: interaktivitet og interesse Satellitt – video – web? Videoserien ”Læreplan+”

Fra video til web Prosjekt skoleåret 2001/2002. Tre faser: –evaluere dagens L+ –utvikle nettversjon –evaluere nye L+ Prosjektet ”Fra video til web”

Problemstilling og metode 1)Hvordan fungerer og brukes serien i dag? 2)Hva bør vi satse på når vi lager Internett- versjon? Produsent LærereElever FILM ”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

Retorikk og læring Argumentasjonsformer –Etos: behage –Patos: bevege –Logos: belære følelser fornuft Debatten om film i skolen Elevaktivitet, PBL osv Min hovedfagsoppgave

Noen enkle konklusjoner Produsent: 80% fornuft, 20% følelser Min hovedfagsoppgave

Utdrag fra ”Det nye Russland” Min hovedfagsoppgave

Noen enkle konklusjoner Elev: XXX  følelser  XXX Lærer: kamp om oppmerksomheten  Levende bilder som interessevekker!? Produsent: 80% fornuft, 20% følelser Min hovedfagsoppgave

So what? Fra video til web… Internett byr på andre måter å få realisert intensjonene bak ”Læreplan+” på: –aktivitet og fleksibilitet –tilgjengelighet –toveis kommunikasjon  Tungt stoff: kan bli morsomt??  Levende bilder også i prosjektarbeid!? Min hovedfagsoppgave

Men… Hvorfor gjør vi dette? Videoformatet har verdifulle egenskaper: –sammenheng –felles referanseramme –oppmerksomhet Må bli del av noe større Min hovedfagsoppgave

Noen som vil prøve? Skolen må ha bredbånd (og en entusiastisk lærer) Utprøving januar/februar 2002 Tema: globale miljøproblemer Prosjektet ”Fra video til web”

Referanser Andersen: I retorikkens hage Diesen: Eit hugtakande læremiddel? Erstad: Medieundervisning og mediebruk Koschmann: Paradigm shifts and instructional technology: An introduction