Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen
Hva snakke om Kort om Innovasjon Norge Innovasjon Norges engasjement innen kultur og opplevelse Sektorsatsing på kultur og opplevelse Hvorfor egen satsing Hva inneholder satsingen Hvordan søke Innovasjon Norge
Om Innovasjon Norge
Formålsparagrafen til Innovasjon Norge Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Vest Busscar Sensonor EWOS og Global Fish i Florø REC wafer
Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”
Ett sted å henvende seg – der næringslivet er Kontorer i alle fylker og i 30 land
Tilbud ut fra kundenes behov Innovasjon Internasjonalisering Profilering Finansiering Rådgivning Kompetanse Nettverkskobling Eksponering Som kunde har du et behov – sammen finner vi løsningen FokusTjenester
Innovasjon - vi ønsker fornyelse basert på mangfold. – vi ønsker økonomisk vekst gjennom internasjonal konkurransekraft - vi ønsker sterkere innovasjonstakt gjennom innovasjon i samarbeid I nnovasjons- miljø E ntreprenørskap V ekst i bedrifter Strategi: Et tydeligere Innovasjon Norge InternasjonaliseringOmdømmebygging
Sektorsatsing på kultur- og opplevelsesnæringene
Engasjement Kultur og næring som programområde sammen med Norsk kulturråd 2003 (5 mill kroner) og 2004 (18 mill kroner) som program Engasjement - Tilsagn 2007 (108 mill kroner) Mye bruk av etablererordningene En del større investeringer (sport og idrett) Film- og videoproduksjon Aktivitets- og opplevelsesselskaper
Hvorfor egen satsing på kultur- og opplevelsesnæringene? Stor vekst i flere land Økt bevissthet også i Norge om områdets betydning som næring og vekstsektor Kultur gir økt verdiskaping i tradisjonelle næringer Økt velstand og endret konsummønster
Målgrupper og mål Kulturnæringene Film, foto, video Design Video- og dataspill Musikk Arkitektur Kulturbaserte næringer Samarbeid mellom kultur og næring Det er et mål å bidra til økt vekst og lønnsomhet i kultur- og opplevelsesnæringene
Kundebehov Risikokapital i etablerings- og tidligfase Forretningskompetanse Innovasjonskompetanse Internasjonalisering og markedsadgang Bygge opp gode bransjestrukturer i ulike samarbeids- og nettverksprosjekter.
Opplevelses- økonomien Radio TV Film, foto og video Musikk Design Arkitektur Utøvende kunst Design Edutainment Bøker, aviser og blader Kulturliv Nærings- liv Finansiering: Etableringstipend Landsdekkende utviklingstilskudd Kompetanse: Etablererveiledning Forretningskompetanse FRAM-Kultur Mentorordning Eksponering: Messer Markedsutvikling Dataspill Satsing Rådgiving: Markedskartlegging Partnersøk Hjemhenting Nettverks- kobling: Samspill Internasjonalisering Arena NCE
Øremerkede midler til kultur og opplevelse (handlingsplan for kultur og næring 2007) Prioritering: Nyskapende prosjekter, utviklings- og forsøksprosjekter Internasjonalt rettede prosjekter Nettverk FRAM kultur 2007: 19 millioner kroner 2008: 18 millioner kroner 2009: 13,5 millioner kroner
Entreprenørskap - kultur og opplevelse Bidra med kompetanse, nettverk og kapital, for å utløse markeds- og verdiskapingspotensialet hos utvalgte gründere Antatt mange kvinnelige etablerere og ledere innen kultur- og opplevelsesnæringene. Stimulere til flere kvinnelige vekstbedrifter gjennom INs tilbud spesielt utviklet for målgruppen Bidra til at det utvikles verktøy for forretningsutvikling (herunder IPR) E ntreprenørskap
Innovasjonsklynger – kultur og opplevelse Det skal identifiseres miljøer som innen 2009 kan jobbe mot å bli NCE Innovasjons-miljøer
Vekst i bedrifter – Kultur og opplevelse Minimum seks nye FRAM Kultur (og FRAM Kulturhåndverk) Minimum to nye OFU/IFU prosjekter Tilrettelegge for minimum to bedrifter for investormiljøer Etablere to nye Arena prosjekter Minst fire hjemhentingsprosjekter Starte strategiprosess på omdømme sammen med to kulturnæringer V ekst i bedrifter
Hvordan søke Innovasjon Norge
Kriterier ved vurdering av søknader Innovasjonsgrad og kompetanse Potensial for god lønnsomhet Risiko Internasjonaliseringsfokus Prosjekt i forhold til bedriftens strategi/eksisterende virksomhet Virkning av tilskudd
Søknadsinformasjon Beskriv prosjekt, målsetting, marked Budsjetter og finansiering Virkning for prosjektet av tilskudd Innovasjon Sendes aktuelt kontor i Innovasjon Norge
Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no Med vennlig hilsen
24 FRIKAR - Raffinert råskap Etablert i 2005 av Hallgrim Hansegård Scenekunst fra flere disipliner rotfestet i norske tradisjoner Opptrådt i Algerie, Egypt, Kina, New York og Sverige. Gitt flere unge år arbeid i distriktet - Etablererstipendet har hjelpt så mykje i året som har gått, og vi har skapt ein infrastruktur som sikrar arbeidsplassar over tid. Hallgrim Hansegård Foto: FRIKAR DANSEKOMPANI
Bedriftseks. Fra Arendal til Oxford Street Motedesignerne Elton & Jacobsen Hos Topshop Oxford Circus i London IFU kontrakt mellom leverandør og kunde Gir mulighet til å nå et stort marked og nyttig kompetanse Er en del av regjeringens omdømmeprosjekt Foto: Elton & Jacobsen/IN
Bedriftseks. Norsk musikk ut i verden Music Export Norway (MEN) kontor i London Skal samarbeide med norske plateselskap, management, rettighetshavere og artister Målet er å styrke omsetningen av norsk musikk gjennom cd, digitaldistribusjon, konserter, låtmateriale og bruk av musikk i reklame/film IN støtter også det internasjonale programmet på by:Larm og Øyafestivalen i samarbeid med MEN Foto: MEN/IN