Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? : Hvilken rolle kan staten spille for å styrke.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Internasjonalt arbeid
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Innovasjon Norge Aktuelle finansieringsordninger
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Dialogkonferansen Bergen Avdelingsleder Rita Brokstad
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Kongsbergregionen Regional Innovasjon .
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Hva tilbyr Innovasjon Norge v/direktør Vigdis Harsvik.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kulturstrategi for Oppland
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
FORNY - Forum Stavanger 30.9 – Ola Børke Programkoordinator.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Miljøseminar akvakultur Florø, februar 2016 Egil H. Ytrøy, finansieringsrådgjevar IN.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Finansiering.
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Kreative og kulturbaserte næringer
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Innovasjon Norge Solenergi Verdiskapingsprogrammet for fornybar energi i landbruket – VSP (tidligere Bioenergiprogrammet) Kalnes Anders Fugleneb.
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen

Hva snakke om Kort om Innovasjon Norge Innovasjon Norges engasjement innen kultur og opplevelse Sektorsatsing på kultur og opplevelse Hvorfor egen satsing Hva inneholder satsingen Hvordan søke Innovasjon Norge

Om Innovasjon Norge

Formålsparagrafen til Innovasjon Norge Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Vest Busscar Sensonor EWOS og Global Fish i Florø REC wafer

Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

Ett sted å henvende seg – der næringslivet er Kontorer i alle fylker og i 30 land

Tilbud ut fra kundenes behov Innovasjon Internasjonalisering Profilering Finansiering Rådgivning Kompetanse Nettverkskobling Eksponering Som kunde har du et behov – sammen finner vi løsningen FokusTjenester

Innovasjon - vi ønsker fornyelse basert på mangfold. – vi ønsker økonomisk vekst gjennom internasjonal konkurransekraft - vi ønsker sterkere innovasjonstakt gjennom innovasjon i samarbeid I nnovasjons- miljø E ntreprenørskap V ekst i bedrifter Strategi: Et tydeligere Innovasjon Norge InternasjonaliseringOmdømmebygging

Sektorsatsing på kultur- og opplevelsesnæringene

Engasjement Kultur og næring som programområde sammen med Norsk kulturråd 2003 (5 mill kroner) og 2004 (18 mill kroner) som program Engasjement - Tilsagn 2007 (108 mill kroner) Mye bruk av etablererordningene En del større investeringer (sport og idrett) Film- og videoproduksjon Aktivitets- og opplevelsesselskaper

Hvorfor egen satsing på kultur- og opplevelsesnæringene? Stor vekst i flere land Økt bevissthet også i Norge om områdets betydning som næring og vekstsektor Kultur gir økt verdiskaping i tradisjonelle næringer Økt velstand og endret konsummønster

Målgrupper og mål Kulturnæringene Film, foto, video Design Video- og dataspill Musikk Arkitektur Kulturbaserte næringer Samarbeid mellom kultur og næring Det er et mål å bidra til økt vekst og lønnsomhet i kultur- og opplevelsesnæringene

Kundebehov Risikokapital i etablerings- og tidligfase Forretningskompetanse Innovasjonskompetanse Internasjonalisering og markedsadgang Bygge opp gode bransjestrukturer i ulike samarbeids- og nettverksprosjekter.

Opplevelses- økonomien Radio TV Film, foto og video Musikk Design Arkitektur Utøvende kunst Design Edutainment Bøker, aviser og blader Kulturliv Nærings- liv Finansiering: Etableringstipend Landsdekkende utviklingstilskudd Kompetanse: Etablererveiledning Forretningskompetanse FRAM-Kultur Mentorordning Eksponering: Messer Markedsutvikling Dataspill Satsing Rådgiving: Markedskartlegging Partnersøk Hjemhenting Nettverks- kobling: Samspill Internasjonalisering Arena NCE

Øremerkede midler til kultur og opplevelse (handlingsplan for kultur og næring 2007) Prioritering: Nyskapende prosjekter, utviklings- og forsøksprosjekter Internasjonalt rettede prosjekter Nettverk FRAM kultur 2007: 19 millioner kroner 2008: 18 millioner kroner 2009: 13,5 millioner kroner

Entreprenørskap - kultur og opplevelse Bidra med kompetanse, nettverk og kapital, for å utløse markeds- og verdiskapingspotensialet hos utvalgte gründere Antatt mange kvinnelige etablerere og ledere innen kultur- og opplevelsesnæringene. Stimulere til flere kvinnelige vekstbedrifter gjennom INs tilbud spesielt utviklet for målgruppen Bidra til at det utvikles verktøy for forretningsutvikling (herunder IPR) E ntreprenørskap

Innovasjonsklynger – kultur og opplevelse Det skal identifiseres miljøer som innen 2009 kan jobbe mot å bli NCE Innovasjons-miljøer

Vekst i bedrifter – Kultur og opplevelse Minimum seks nye FRAM Kultur (og FRAM Kulturhåndverk) Minimum to nye OFU/IFU prosjekter Tilrettelegge for minimum to bedrifter for investormiljøer Etablere to nye Arena prosjekter Minst fire hjemhentingsprosjekter Starte strategiprosess på omdømme sammen med to kulturnæringer V ekst i bedrifter

Hvordan søke Innovasjon Norge

Kriterier ved vurdering av søknader Innovasjonsgrad og kompetanse Potensial for god lønnsomhet Risiko Internasjonaliseringsfokus Prosjekt i forhold til bedriftens strategi/eksisterende virksomhet Virkning av tilskudd

Søknadsinformasjon Beskriv prosjekt, målsetting, marked Budsjetter og finansiering Virkning for prosjektet av tilskudd Innovasjon Sendes aktuelt kontor i Innovasjon Norge

Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no Med vennlig hilsen

24 FRIKAR - Raffinert råskap Etablert i 2005 av Hallgrim Hansegård Scenekunst fra flere disipliner rotfestet i norske tradisjoner Opptrådt i Algerie, Egypt, Kina, New York og Sverige. Gitt flere unge år arbeid i distriktet - Etablererstipendet har hjelpt så mykje i året som har gått, og vi har skapt ein infrastruktur som sikrar arbeidsplassar over tid. Hallgrim Hansegård Foto: FRIKAR DANSEKOMPANI

Bedriftseks. Fra Arendal til Oxford Street Motedesignerne Elton & Jacobsen Hos Topshop Oxford Circus i London IFU kontrakt mellom leverandør og kunde Gir mulighet til å nå et stort marked og nyttig kompetanse Er en del av regjeringens omdømmeprosjekt Foto: Elton & Jacobsen/IN

Bedriftseks. Norsk musikk ut i verden Music Export Norway (MEN) kontor i London Skal samarbeide med norske plateselskap, management, rettighetshavere og artister Målet er å styrke omsetningen av norsk musikk gjennom cd, digitaldistribusjon, konserter, låtmateriale og bruk av musikk i reklame/film IN støtter også det internasjonale programmet på by:Larm og Øyafestivalen i samarbeid med MEN Foto: MEN/IN