Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om trygghetsalarmer
Advertisements

Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Brukerveiledning i FS ved UiN
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Praktisk info til prosjektkunder
April 2007, Per M, Jorunn og Mads
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Punktlighetsprosjekt Alnabru Prosjektmøte 8. november 2007.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Grunnleggende testteori
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Innføring i bruk av Dashboard
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Avgangspunktlighet Alnabru
Introduksjon til workshop Oppstartsmøte Avgangspunktlighet Alnabru
Årsaks analyse Alnabru
April 2007, Per M, Jorunn og Mads
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Stortingsvalget 2013 Forsøk med elektronisk avkryssing.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Problemstyring Problem Management
Overvåking Feilhåndtering
Kommunejordmorkontaktene 2009
Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo
PRESIS Nytte av et forskningsprosjekt? 1 Jernbaneverkets punktlighetsdag Andreas Seim, Forskningsleder, SINTEF.
Utforming av stasjoner
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Punktlighet på Jærbanen
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Budsjettarbeid i styret
Digital eksamen på UiA Status.
Kampanjer som bedrer punktligheten
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?
ÅTSI Punktlighetsseminar 23.november 2017
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
På sporet av den tapte tid
Akershus fylkeskommune
Juristsamling - Ålesund
Utskrift av presentasjonen:

Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV Punktlighet i rushtrafikken i Oslo-området Et samarbeid mellom Flytoget, NSB og Jernbaneverket Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV

Bakgrunn og forberedelser Drammen Brakerøya Lier Asker Sandvika Lysaker Skøyen Nationaltheatret Oslo S Lillestrøm Leirsund Frogner Lindeberg Kløfta Jessheim Nordby Hauerseter Dal Bakgrunn: Punktligheten i rush i Oslo-området under målet på 90 %. Avgrensing: Fokus på Drammen- og Hovedbanen. Etter innledende analyser ble det dannet fire undergrupper som analyserte følgende hovedårsaker: Feil på materiell, kode 81 i TIOS Stasjonsopphold, kode 84 i TIOS Sikringsanlegg, kode 2 i TIOS Trafikkavvikling, kode 7 i TIOS

Dybdeanalyse Dybdeanalyser ble gjort på merknadsfeltet til årsaker i TIOS. Undergruppen Feil ved sikringsanlegg (kode 2 i TIOS) analyserte informasjon i Banedata. Undergruppen Feil ved sikringsanlegg (kode 2 i TIOS) hadde møter med fagmiljøet Signal i Jernbaneverket. Her fikk man belyst utfordringer og ønsker fagmiljøet har.

Feil på materiell (kode 81 i TIOS) Bedre punktligheten fra verksted med formalisering av hvem som følger opp og stiller krav fra NSB. Nye møtearenaer for samhandling er etablert. Ny kontrakt med Mantena for vedlikehold av materiell. Pr. nå er dagens avtale videreført. Ny avtale er utformet.

Stasjonsopphold (kode 84 i TIOS) Få merknader gjør oppfølging vanskelig Togleder skriver i merknadsfeltet når togleder vet årsaken. NSB jobber langsiktig mot togpersonalet for å få opp innmeldingen til togleder. Av eller påstigning av rullestol er største årsak (med merknad i TIOS)

Stasjonsopphold (kode 84 i TIOS) Gjennomgang av antall Handicap-ramper og plassering. NSB ser på plassering av rullestorrampe samtidig som de er på befaring i forbindelse med plassering av toglengdeskilt. Det er få steder behov for endring er avdekket. NSB innfører rutiner som gir konduktørene mulighet til å få hjelp. Informasjon om mulighet til å få hjelp med rullestol på de stasjonene hvor det er kundeveiledere er sendt ut. Det er testet med gode resultater på Oslo S og er under vurdering.

Sikringsanlegg (kode 2 i TIOS) Denne koden benyttes hvis togleder/txp ikke får stilt signal. I denne analysen ble også Banedata benyttet. Det kan være feil i signalanlegget (faget signal). Det kan være feil i under- eller overbygning (faget linjen). Største forsinkelsene kommer fra: Kortslutning på sporfelt. Sporveksel/sporsperre ikke i kontroll. Ingen registreringer viste til teknisk feil i sikringsanlegg.

Sikringsanlegg (kode 2 i TIOS) Montere flere magneter ved limskjøter Det er på noen spesielt utsatte steder satt på magneter ved limskjøt for å hindre at metallspon forårsaker belegg og signalstopp. 12 magneter er montert ved limskjøter i Drammen-området (Brakerøya). Økt visitasjon av utsatte sporveksler Jernbaneverket har fokus på enkelte veksler. De følges opp ekstra. I vintersesongen har de visitasjon hver dag. Overvåke sporfelt og sporveksler Jernbaneverket skal etablere en overvåkingssentral. Arbeidet har akkurat startet. Jernbaneverket planlegger å starte overvåkingen av sporfelt og sporveksler høsten 2015.

Trafikkavvikling (kode 7 i TIOS) For å få et bedre grunnlag ble analysen gjennomført på forsinkelser fra hele landet. Primærårsakene bak Trafikkavvikling er «Bane», «Sikringsanlegg» og «Feil ved materiell». Forhold som går på selve trafikkavviklingen, som kø og prioriteringer. Trafikkavvikling vil også reduseres når forsinkelser grunnet andre årsaker reduseres. Fordeling av følgeforsinkelser pga Trafikkavvikling

Trafikkavvikling (kode 7 i TIOS) Banefeil fremstår som en større forsinkelsesårsak enn først antatt, og må derfor analyseres nærmere. Analyser viser at 66 % av årsaker registrert under Bane (kode 1 i TIOS) er saktekjøringer. Gjennomsnittlig forsinkelse er 5 minutter. Innarbeide saktekjøringer som pågår over lengre tid i ruteplan. Infrastruktur og Ruteplan vil begge være gjensidig oppmerksomme på å få saktekjøringer inn i ruteplan. Infrastruktur og Ruteplan vil begge være gjensidig oppmerksomme på endringer i ruteplan som vil medføre varig endring av kryssinger.

Trafikkavvikling (kode 7 i TIOS) Ruteplan: Optimere slakk, kjøretider og stasjonsopphold. NSB gjør analyser basert på GPS-data for ruteplan over hele strekningen et tog kjører. Funn legges frem for Ruteplan i JBV etter behov. Gjennomgå prioriteringsreglene for trafikkstyringen. I samarbeid JBV, Flytoget og CN har NSB ledet en gruppe som har gått igjennom prioriteringsreglene for trafikkstyring. Den anbefaler å opprettholde dagens prioriteringer. Innføre støtteverktøy for toglederne for å hjelpe dem i prioriteringen. Det er gjennomført et vellykket forskningsprosjekt på sentralen i Stavanger. Denne typen verktøy vil være integrert i det nye togstyringssystemet Train Management System (TMS)

Videre arbeid Tiltakene følges opp i linjen. Status følges opp i SSK-møtene i hht årshjulet. Det arbeides videre med nye funn som kom frem. Ta i bruk oppfølgingsverktøy til å følge med på konsekvens for fremtidige planlagte saktekjøringer. I samarbeid med SINTEF og Infrastruktur lete etter saktekjøringer som er gjengangere.