1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelsesinformasjonsystem
Advertisements

Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Tre hovedtyper mål på variabler
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Kvantitativ dataanalyse: Prinsipper og eksempler
Metode.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
VALIDITET OG RELIABILITET I KVALITATIV FORSKNING
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Testing, måling og forskningsdesign.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Kapittel 3 Metode.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
A review of exploration activity and results on the NCS
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Divide ratios.
Utskrift av presentasjonen:

1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:

2 GJENNOMFØRING AV MARKEDSUNDERSØKELSER INNEBÆRER VALG Valg av problemstilling (fenomen/beslutninger) – beskrivelse, forklaring, kausal forklaring, prediksjon Valg av perspektiv (teorier) Valg av undersøkelsesopplegg (metoder) – eksplorerende, beskrivende, kausalt Valg av operasjonalisering/måling (fenomen/teori/metode) Valg av datainnsamlingmetode/utvalg (metoder) Valg av analysemetode (teori/metoder) Valg av tolking (teori/metoder/beslutninger) Valg av rapporteringsform/formidling (fenomen/beslutninger)

3 Nominal: male-female Ordinal: brand preference Interval: attitude toward brand Ratio: units sold Målenivåer Measurement: Rules for assigning numbers to objects in such a way as to represent quantities of attributes.

4 Prosedyre for utvikling av mål Spesifiser begrepsdomene Generer et utvalg indikatorer Samle inn data Velge gode indikatorer(rendyrking) Samle inn data Vurdere reliabilitet Vurdere validitet Utvikle normer

5 Spesifiser begrepsdomene Precisely define what is included and excluded in the domain of the construct Customer (student) satisfaction –How do we define student satisfaction? Literature Experts Logic

6 Generer et utvalg indikatorer You have a definition, how was it measured before? Use a garbage-can approach to create a pool of measures. –Empirical studies –Exploratory research Evaluate the measures through logic and expert consultation.

7 Samle inn data Test the instrument (questionnaire) with a small representative sample sample It is important to have a set of indicators that tap the dimensions of the construct –Can intelligence have one indicator?

8 Velge gode indikatorer(rendyrking) If you have two constructs with five indicators each, the indicators should be highly correlated for each construct but low between constructs You want the measure to “explain” as much of the construct as possible

9 Samle inn data - for real Reliabilitet: Gjentatte målinger av samme fenomen i samme situasjon (og på samme tid), gir mest mulig like måleresultater. Validitet: Det er viktig å utvikle mål som er valid. Dette innebærer at våre mål virkelig fanger opp det vi har til hensikt å måle. Vurdere reliabilitet og validitet

10 Måleteori: X O = X T + X S + X R X O = Observert score X T = Sant (riktig) score X S = Systematiske kilder til feil X R = Random (tilfeldige) kilder til feil

11 Reliabilitet: X R = 0 Validitet: X O = X T

12 Test - Retest –test the same thing twice Split half –split the measure in half and see how highly correlated the two results are problematic because of how you divide measure Cronbach’s Alpha –calculates all split halfs and gives an average Reliabilitet

13 Begrepsvaliditet (construct validity) –I hvilken grad er det samsvar mellom teoretisk begrep og operasjonelt mål Statistisk konklusjonsvaliditet –I hvilken grad kan vi trekke konklusjoner om kovarians basert på statistiske analyser Intern validitet –Muligheten for å attribuere/tilskrive den observerte effekten til eksperimentvariabelen Ekstern validitet –Angir i hvilken grad undersøkelsesresultatene er generaliserbare på tvers av aktører, situasjoner og tid Validitetsformer

14 Begrepsvaliditet (construct validity) Face validity: Is it logical? Is there expert consensus? Convergent validity: Are the measures of a construct highly correlated? Discriminant (divergent validity) Do measures of two constructs have low correlations?

15 Statistisk konklusjonsvaliditet Er studien sensitiv nok til å trekke meningsfulle empiriske konklusjoner om kovariasjon? Er observert kovariasjon tilstrekkelig sterk nok til å kunne gi tolkbare resultater?

16 Intern validitet AB C ABC AB C

17 Ekstern validitet Can the study be generalized? Random sampling

18 Utvikle normer A particular score on a particular item is often meaningless unless it is comparable with something –How tall is tall? –How satisfied is satisfied? Norms are standards for what specific measures mean