Etatsprosjekt Transport i by
Kreativ prising av kollektivtransport
Bakgrunn I løpet av de siste 15 årene har tilskuddene til kollektivtransport i storbyområder blitt kuttet betydelig. I Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø ble de årlige tilskuddene redusert med 42 prosent i faste priser i perioden Utviklingen betyr at kollektivtransport i by i større grad er blitt avhengig av brukerfinansiering. Spørsmålet er om hvordan takstene kan brukes mer effektivt for å øke passasjerinntektene og hvordan inntektene kan økes uten å miste markedsandeler. Dette er kalt "kreativ prising".
Differensierte takster Kan differensiere på Mengde (periode eller sone) Kvalitet Betalingsvillighet (segment) Utgangspunkt Jo mer prisfølsom en trafikantgruppe er, jo større er sjansen for at det lønner seg å senke prisene for dem. Grupper som er lite prisfølsomme bør ikke gis rabatter hvis formålet er å øke trafikkinntektene.
Eksempler Bergen Familiebilletten: Gir voksne og honnørreisende rett til å ta med et barn gratis, gjelder på hverdager mellom klokken 9 og 14 samt etter klokken 17 og hele lørdag/søndag. Fritidskortet: Kan brukes hverdager etter klokken 16, samt lørdager, søndager og helligdager. Oslo/Akershus Dyrere billett kjøpt hos fører Flytoget Göteborg Fulltids månedskort: Gjelder for alle reiser uansett reisetid. Lavtrafikkort: Gjelder til enhver tid, unntatt hverdager mellom klokken 6 til 8.30 og klokken 15 til 18. Storbritannia Saver tickets: Ikke gyldig i morgen og ettermiddagsrushet Prisforskjeller på Undergrunnen og buss USA Dagskort (Washington): Gjeder bare reiser etter kl 9.30 på hverdagene Ekspressbusser (New York) dyrere enn ordinære busser Hong Kong Tidsbegrensede kampanjer i samarbeid med kjøpesenteret ved stasjoner Billigere på mindre trafikktunge ruter Rabatter før rushet