Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Dioleder-samlingen HS / Administrasjon - oppgaver, roller og arbeidsdeling.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
UiB’s kompetansestrategi
Rune Nilsen prorektor.
«Forbedringsprosess(en)»
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Gjennomgang og utvikling av de administrative funksjoner.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Trysil 8. desember 2011 Kommunikasjonsleder Erik Johnsen Hedmark fylkeskommune.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Årsplan siste mulighet for å nå målene
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for fagstøtte
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Studieledernettverket 15. februar 2019
Studieseksjonen ved UV
Avdeling for studieadministrasjon
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen

Gruppens medlemmer Studiesjef Elisabeth Müller Lysebo, leder, fakultetssekretariatet Seniorkonsulent Ingrid W. Solhøy, fakultetssekretariatet Konsulent Bjørn Bleie, fakultetets felles studentekspedisjon Førstekonsulent Lars Jordanger, Matematisk institutt Seniorkonsulent Eli N. Høie, Institutt for biologi Andre bidragsytere: Kontorsjef Heidi Espedal (innledningsvis), ansatte ved fakultetssekretariatet (studiesiden), representanter fra UA Sekretær i starten og slutten: rådgiver Kristin Bakken

Overordnede målsetninger Den samlede studieadministrasjonen ved fakultetet skal på en profesjonell måte legge til rette for rekruttering til og utvikling av fakultetets utdanningstilbud. Studieadministrasjonen skal legge forholdene til rette for at studentene ved fakultetet får gode arbeidsforhold innenfor et attraktivt og relevant utdanningstilbud. Studieadministrasjonen skal yte god service til studenter og ansatte, initiere og bidra til et systematisk utviklingsarbeid knyttet til læringsmiljø, undervisning og studieadministrasjon, samt bidra med innspill til og innsikt i den offentlige debatt rundt utdanningspolitiske spørsmål, med vekt på realfag.

Hva er studieadministrasjon - og for hvem? Målgrupper –Studenter –Potensielle studenter –Vitenskapelig personale –Andre nivåer og administrative avdelinger ved UiB –Eksterne samarbeidspartnere –med flere Arbeidets art –”Tekniske” oppgaver (NB! Krever også kvalitet i arbeidet!) Oppdateringer i studentdatabaser Timeplanlegging og rombooking Skaffe eksamenslokaler Osv.

Hva er studieadministrasjon – forts. Arbeidets art (forts.) –Kvalitative, utviklingspregede oppgaver og funksjoner Pedagogisk tilrettelegging av undervisning Studieveiledning Studiekvalitetsarbeid Rekrutteringsarbeid Initiere utviklingsarbeid på alle områder og nivå. Saksbehandling Forvaltning av regelverk Med mer

Føringer utover endret ledelsesmodell Kvalitetsreformen –Mandatene for fakultetets programstyrer, hovedprogramstyre ved instituttene og fakultetets studiestyre. –To allerede vedtatte planer for internasjonal studentmobilitet – mål og organisering –Skriftlig konkretisering av arbeidsdelingen mellom Utdanningsavdelingen og ”fakultetene” (= fakultetssekretariatets studieadministrasjon og studieadministrasjon på institutt/studieprogram samlet) Enhetlig nivå på studieadministrasjonen ved instituttene (inkl. SMR) fra Elektroniske støttesystem (videreutvikling av FS, innføring av nye systemer)

Studieadministrative hovedområder Område 1 (direkte mot studenter og potensielle studenter) –Rekrutterings- og informasjonsarbeid – eksternt – målgruppe: potensielle søkere –Informasjonsarbeid – eksternt – målgruppe: søkere –Opptak –Studentmottak –Læringsmiljø –Informasjonsarbeid – internt – målgruppe: eksisterende studenter –Ekspedisjon og skranketjenester –Studieveiledning –Karriereveiledning –Internasjonal studentmobilitet (inn/ut)

Studieadministrative hovedområder – forts. Område 2 (administrativ oppfølging av studentene) –Undervisningsadministrasjon –Eksamensadministrasjon –Innpassing og godkjenning –Studieløpsadministrasjon –Studiekvalitet/Kvalitetssikring av undervisningen/utdanningen –Felles studentsystem (FS) –Øvrige elektroniske støttesystem

Studieadministrative hovedområder – forts. Område 3 (andre studieadministrative oppgaver) –Saksbehandling, sekretærfunksjoner –PhD-administrasjon – Undervisningsbudsjett og statistikk – Arealsaker

Servicenivå Arbeidet og informasjon - høy kvalitet Kvalitetssikringsprosedyrer God informasjonsflyt mellom nivåene God opplæring Intranett og Internett skal til enhver tid være oppdatert Kunnskap for videre henvising Imøtekommende og yte god service overfor studenter og ansatte Drive et godt og aktivt informasjonsarbeid –Sikre mest mulig hensiktsmessig tidsbruk og prioritering av arbeidsoppgaver Skape robuste systemer for henvendelser og fravær.

Funn Vekst i den studieadministrative virksomheten –Antall oppgaver er økt –Omfanget av en del oppgaver er økt, for eksempel Internasjonal studentmobilitet, oppdatering av portaler og databaser, studiekvalitetsarbeid, eksamensarbeid, studieløpsadministrasjon –I liten grad bortfall av oppgaver/reduksjon i omfang Elektroniske støttesystemer gir profesjonalisering, men er krevende: ”barnesykdommer”, stadig videreutvikling, krav til kontinuerlig vedlikehold. Krever ofte stor grad av opplæring og/eller kompetanse hos brukerne.

Anbefalinger Etablering av et informasjonssenter ved fakultetet Klargjøring av kompetansekrav og sikre kompetanseutvikling (og belønning) Flere institutter går sammen om finansiering av studieadministrative stillinger Opprettelsen av en sentral felles oversettelsestjeneste ved UiB