ARBEIDSTILLATELSE FOR BORGERE FRA LAND UTENFOR EU/EØS-OMRÅDET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Alkohol | fotball.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Klubblisens v2.0 Kapittel 7 Personell og administrasjon Per-Mathias Høgmo.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
ID-vurderinger i asylsaker Seniorrådgiver Siv Blindheim Jacobsen
Endringer i arbeidsmiljøloven
Arbeidsinnvandring - Oppholdstillatelse i forbindelse med arbeid
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
- muligheter og utfordringer
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
Klubblisens v2.0 Kapittel 2 Prosedyre Kapittel 3 Lisensgiver Kapittel 4 Lisenssøker Rune Nordhaug.
NTF medlemsmøte 2. juni 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Diskusjonspunkter / Tilbakespill.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Opptak til høyere utdanning
Nord-Trøndelag politidistrikt Politiets rolle i utlendingsforvaltningen i EØS - saker  Mottar søknader fra utlendinger og fatte vedtak i de saker politiet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
3 Marius Stub.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Innlegg ved statsråd Erna Solberg Statsråden Asyl i krise? UDIs vårkonferanse 2003.
Lokale Aktivitetsmidler Sak til årsmøte i Sola Idrettsråd 17.februar 2011 Revidert etter vedtak i årsmøte SOLA IDRETTSRÅD
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Tema: Arbeidsmiljøloven §14-4a Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid Medlemsmøte den 11. februar 2015.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Kick Off VASK 2000 Evaluering av 2011 sesongen Status Mål for 2012 sesongen Cuper 2012 Pizza og brus!!
Ambassaden i Bangkok Utlendingsfeltet.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSTILLATELSE FOR BORGERE FRA LAND UTENFOR EU/EØS-OMRÅDET Medlemsmøte NTF 16. mars 2007

Overordnet NFFs medlemsklubber må til en hver tid forholde seg til statens flyktning- og innvandringspolitikk.

Hovedregel vedrørende arbeidstillatelse For å kunne jobbe i Norge trenger de fleste utenlandske borgere en arbeidstillatelse. Som arbeid regnes all type arbeid eller næringsvirksomhet, med eller uten vederlag. For EU-EØS borgere gjelder det egne regler

Arbeids- og inkluderingsdepartementet Arbeids- og inkluderingsdepartementet, ved Innvandringsavdelingen, har det overordnede ansvaret for å utforme og samordne statens flyktning- og innvandringspolitikk. Avdelingen har ansvaret for utlendingsloven, med tilhørende forskriftsverk. Innvandringsavdelingen har etatsstyringsansvaret for Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda.

Utlendingsloven og utlendingsforskriften Lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) ble vedtatt av Stortinget den 24. juni i 1988, og loven trådde i kraft 1. januar 1991. Forskrift om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften) trådde i kraft samtidig med Utlendingsloven den 1. januar 1991. Utlendingsforskriften angir nærmere hvordan Utlendingslovens regler skal håndheves.

Rundskriv fra UDI I tillegg gir Utlendingsdirektoratet (UDI) ut en rekke rundskriv som spesifiserer retningslinjer for saksbehandling. UDI må også rette seg etter de rundskriv som ansvarlig departement gir ut på utlendingsfeltet.

Forbundsstyrets midlertidig lovendring Forbundsstyret vedtok i desember 2006 en midlertidig lovendring som trådte i kraft 1.1.07: I 0. og 1. divisjon menn og 0. divisjon kvinner kan det i kamprapporten føres opp høyst 3 spillere som ikke er norske statsborgere eller statsborgere av et land som er medlem i EU eller part i EØS-avtalen. Forbundsstyret kan gi særskilt tillatelse til at en spiller som nevnt i første setning kan benyttes utenfor kvoten på 3 dersom spilleren har hatt bopel i Norge i 5 år og i løpet av denne perioden spilt 3 år sammenhengende i klubben.

Behandlingsprosedyre NFF er av UDI definert som en ”bransjeorganisasjon”: Det vil si at NFF saksbehandler søknadene overfor UDI. Dette medfører igjen kort saksbehandlingstid i UDI. NFF er altså gjennom Utlendingsforskriften definert til å være en faginstans på området relatert til området arbeidstillatelse for fotballspillere. Saksbehandlingstiden er gjennomsnittlig kort i NFF, dersom klubbene har all dokumentasjon tilgjengelig. UDI opererer ofte med 2-3 mnd. Saksbehandlingstid overfor andre yrkesgrupper.

Arbeidstillatelse som idrettsutøver eller trener Vilkårene for å få arbeidstillatelse følger av Utlendingsforskriftens § 3 andre ledd bokstav e): “Det er et vilkår for arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse etter § 18 at søkeren er: e) idrettsutøver som selv skal delta i utøvelse av idrett på høyt nivå, eller skal være trener for idrett på høyt nivå. Det er et vilkår at kompetansen anses som absolutt nødvendig for virksomheten. Uttalelse skal innhentes fra Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité.”

Utlendingsforskriftens § 3 andre ledd bokstav e): I utlendingsforskriften er Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité – herunder alle særforbundene – definert som en ”bransjeorganisasjon”. Dvs. uttalelse fra Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité skal innhentes før UDI kan gi arbeidstillatelse. I praksis foregår korrespondansen direkte mellom UDI og Norges Fotballforbund når det gjelder fotballspillere. Norges Fotballforbund skal overfor UDI sikre en sportslig likebehandling av klubbene og spillerne relatert til alle typer av saker vedrørende arbeidstillatelser. Tilrådningen fra NFF blir som hovedregel tillagt avgjørende vekt, men er ikke bindende for UDIs vurdering av søknaden.

Kriterier for å få arbeidstillatelse NFF legger til grunn følgende tre kriterier for sin uttalelse til UDI: A. Spilleren skal være på høyt nivå i utøvelsen av fotball B. Spilleren skal være absolutt nødvendig for virksomheten C. Vedrørende begrensninger i forhold til antallet spillere som kan benyttes i samme kamp

Krav til personer vedr. arbeidstillatelse A. Spilleren skal være på høyt nivå i utøvelsen av fotball Ved vurderingen blir blant annet følgende punkter lagt til grunn: den aktuelle spilleren har nylig spilt offisielle A-landskamper den aktuelle spilleren har nylig spilt kamper i klubbturneringer på andre kontinenter som tilsvarer UEFA Cup eller UEFA Champions League. den aktuelle spillere har nylig spilt fast på høyeste nivå i en fotballnasjon som over tid ligger høyt på FIFA-rankingen.

Krav til personer vedr. arbeidstillatelse B. Spilleren skal være absolutt nødvendig for virksomheten Både NFF, Norsk Toppfotball (NTF) og UDI er enige om at dette i praksis betyr at spilleren i utgangspunktet skal være så god at han/hun skal gå rett inn på førstelaget og forsterke dette.

Krav til personer vedr. arbeidstillatelse C. Kampreglementets § 2-4, vedrørende begrensninger i forhold til antallet spillere som kan benyttes i samme kamp Det vil bli lagt til grunn hvor mange borgere, fra land utenfor EU/EØS-området, klubben har proffkontrakt med fra før, ettersom kun 3 kan benyttes i samme kamp.

Arbeid på besøksvisum UDI aksepterer at en fotballspiller kan trene og vise seg fram for en ny klubb for om mulig å få kontrakt på vanlig besøksvisum. Når arbeidskontrakten er inngått, må det derimot søkes arbeidstillatelse og søkeren kan ikke arbeide før tillatelsen er innvilget. Det kan søkes om midlertidig tillatelse som politiet kan innvilge dersom det er sannsynlig at søknaden om arbeidstillatelse vil bli innvilget (dersom Norges Fotballforbund har anbefalt dette).

Arbeid på besøksvisum NFF og Norsk Toppfotball er i den anledning enige om at spilleren kan gis en mulighet til å vise seg fram en periode for klubben i treningskamper. Etter en slik prøveperiode blir det opp til klubben å dokumentere at spilleren er absolutt nødvendig for virksomheten, slik utlendingsforskriften tilsier.

Behandlingsprosedyre Før NFF kan gi en uttalelse til UDI, må klubben sende NFF en spesifisert dokumentasjon på spillerens ”meritter/historie” de siste årene, både i forhold til deltakelse i klubbkamper og landskamper. Klubben skal også skriftlig redegjøre overfor NFF for hvorfor den mener spilleren er å anse som ”absolutt nødvendig for virksomheten”.

Behandlingsprosedyre Dersom klubben allerede har 3 spillere fra land utenfor EU/EØS-området under profesjonell kontrakt, skal det særskilt redegjøres overfor NFF for hvorfor klubben mener at det er ”absolutt nødvendig for virksomheten” å hente inn ytterligere en ny spiller utenfor EU/EØS-området. Kriterier som vil bli lagt til grunn for NFFs vurdering i slike tilfeller, er i hovedsak følgende: Dokumentert langtidsskade eller bindende avtale om permanent overgang på en av klubbens øvrige spillere utenfra EU/EØS.

Fornyelse av arbeidstillatelse I tråd med rundskriv fra UDI i september 2005, er det et vilkår for å få innvilget fornyet arbeidstillatelse at spilleren har deltatt på minst halvparten av de obliga-toriske kampene som klubbens førstelag har spilt det året spilleren har hatt arbeidstillatelse for klubben. Dersom dette vilkåret ikke er oppfylt, og det ikke kan dokumenteres at grunnen til dette skyldes skader, sykdom, karantene eller lignende, vil vilkårene for fornyelse ikke være oppfylt.

Studenter/skoleelever NFF finner det riktig å peke på UDIs bestemmelser i forhold til ungdom under 18 år som får oppholdstillatelse i Norge som student/skoleelev. Disse vil ikke kunne innvilges arbeidstillatelse som profesjonell fotballspiller før han/hun innfrir vilkårene (A, B og C), selv om vedkommende fyller 18 år under oppholdet i Norge.

Status og framdrift Klubbene må dokumentere punktene A, B og C til NFF. Desto bedre jobb klubbene legger i dokumentasjonen, desto enklere og raskere kan NFF gi innstilling til UDI. Innenfor rammen på 3 (4) spillere, har NFF tiltro til klubbenes sportslige redegjørelser og NFF vil i utgangspunktet innstille positivt overfor UDI. Klubbene må imidlertid redegjøre for at spilleren er absolutt nødvendig for virksomheten. Ved tvilstilfeller vil NFF ta aktivt kontakt med klubben og be om mer dokumentasjon, evt. gjennomføre møte.