Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær
LVK organiserer 170 kommuner med vannkraftanlegg innenfor sine grenser Domineres av vertskommuner og ikke eier - kommuner Partipolitisk nøytral Det fremtidige eierskapet til norske vannkraftressurser LVKs viktigste sak siden 2000 LVK tilhørte mindretallet i Hjemfallsutvalget (NOU 2004:26) sammen med LO og KS LVK støtter regjeringens syn på betydningen av at vannkraftressursene er i offentlig eie
Rammene for ny lov EFTA-domstolens avgjørelse 26. juni 2007: ”(…)EØS-avtalens art.125 må tolkes slik at en EØS- stats rett til å bestemme hvorvidt vannkraftressurser og tilknyttede installasjoner skal være i privat eller offentlig eierskap ikke berøres av EØS-avtalen” ”(…)Norge kan legitimt forfølge målet om å etablere en ordning om offentlig eierskap over slike eiendommer, så fremt målene søkes oppnådd på en ikke – diskriminerende og proporsjonal måte.” (Avsnitt 72)
Kraftintensiv industri Hjemmehørende i LVKs medlemskommuner LVK har sterk interesse av konkurransedyktige rammevilkår for industrien EFTA-dommen og EØS-avtalens rammer for ny lov gjør det umulig å bruke hjemfallsreglene til å gi industrien gunstige regler for krafttilgang ”Ikke- diskriminerende måte” innebærer at andre må gis samme rettigheter Regjeringen mangler ikke vilje, men mulighet
Utleieordning Positivt at forslaget om adgang til utleie av kraftanlegg ”inntil 30 år av gangen” er utelatt og henvist til egen sak LVK vil oppfordre komiteen til å understreke hvor viktig det er at en utleieordning ikke undergraver målet om et ”reelt offentlig eierskap”, jf § 2 LVK vil be komiteen utsette til behandling forslaget om mulig evigvarende forlengelse av eksisterende leieordninger (”30 år av gangen”), jf § 4
Alle regler om utleie bør fremmes samlet, slik at virkningene av en utleieordning kan vurderes opp mot domstolens utsagn om at det ikke kan være opp til myndigheten å avgjøre ”(…)hvorvidt privat eierskap av aktiva bør reetableres.” (avsnitt 73) Forslaget til utleieregler i § 4 bør ikke fremmes nå