Administrative utfordringer EFV Kjell Bernstrøm Personal- og økonomidirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Prosjektorganisering
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
9 prinsipper og 1 regneark:
Eierskap og styring i høyere utdanning
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kurs i forvaltningsrett
Regulering av arbeidstid for ansatte i vitenskapelige stillinger Orientering til Universitetsstyret
Viktige lover og regler
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Nytt i 2010 Lønnskostnader Egenfinansiering Frikjøp Inntektsføring NFR
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Departementets styring og styrenes rolle
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Regler om offentlighet og åpenhet
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
3 Marius Stub.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
HABILITET I ET NØTTESKALL
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
SENTRALE PARAGRAFAR I:
KS Folkevalgtprogram Kurt Orre. Etikkportalen -
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Problemstillinger rundt IPR-håndtering ved Matforsk
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Det integrerte universitetssykehuset
3 Marius Stub.
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Nye retningslinjer internfakturering
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Administrative utfordringer EFV Kjell Bernstrøm Personal- og økonomidirektør

Komplekse forutsetninger Flere juridiske enheter Flere selskapsformer Flere eierkonstellasjoner Store organisasjoner Uklare hierarki Relativt høy endringstakt Regelverk i utvikling - > gir administrative utfordringer!

Administrative utfordringer 1.Rapportering 2.Budsjettering 3.Regelverket

Rapportering - problemstillinger –Problemstilling Ulike rapporter til ulike oppdragsgivere ? Rapportering som konsern eller selvstendige enheter UiB Felles Unifob

UiB og Unifob AS Unifob AS omsetning 2004 ca 450 mill Ca 200 mill av omsetningen kommer via UiB: SFF-er ca 20 mill SARS ca 15 mill (fra UiBs grunnbudsjett) Prosjekter flyttet tilbake til UiB 89 mill Eldre prosjekter som ville hatt UiB som kontraktspart etter harmoniseringsrundskrivet men som vi ikke har flyttet ca 70 mill Annen internhandel kommer i tillegg

Rapportering - utfordringer Departementets finansieringsmodell – Regnskap – Resultat, vitenskapelige publikasjoner Universitetsrangeringer, f.eks. ”Topp 200”

Rapportering - regnskap UFDs finansieringsmodell. Resultatbasert forskning

Rapportering - regnskap Regnskap 2004 –89 mill. er ført ved Unifob via UiB. Herav 57 mill fra forskningsrådet og 18 mill. fra EU. –57 mill kroner fra forskningsrådet utgjør 2,5 mill. i UFDs finansieringsmodell (7,5 over 3 år). –18 mill fra EU utgjør 1,35 mill. i UFDs finansieringsmodell (4 mill. over 3 år).

Rapportering – regnskap Endring i resultatutbetaling som følge av endring i parametre

Rapportering - stillinger –Eksternt finansierte stillinger UiB (årsverk)

Rapportering - stillinger –Eksternt finansierte stillinger UiB (årsverk)

Rapportering - løsninger - Regnskap –UiB kontraktspart når UiB tilsatte er involvert. –Prosjektinntektene føres via UiB når UiB er kontraktspart. –Omfang 2004: 89 mill. kroner. Ansatte –Midlertidige prosjektstillinger som ikke er undervisnings- eller utdanningsstillinger tilsettes som hovedregel i Unifob. Publikasjoner –Skal i hovedsak knyttes til fagmiljø ved UiB.

Oppdragsgiver mv. Kun Unifob Samarbeid Underlev. Kun UiB Samarbeid Leverandør UiB Unifob Rapportering - resultater I II III

Rapportering - utfordringer –Videre utfordringer Konsistens mellom de ulike rapportene innen økonomi, resultater og personal – EFV stillinger ansatt ved Unifob, mens resultater/ publikasjoner registreres ved UiB –Regnskap føres hos prosjektleder. Publikasjoner føres hos den enkelte prosjektmedarbeider.

Budsjettering – positiv fremgang -Budsjettering av EFV -Ingen tradisjon for å synliggjøre planer –Utfordring Sikre prosjektbudsjettering Sikre totalbudsjettering av EFV -Løsning -Gradvis innføring via BFV -Systematisk opplæring -Innføring av nye verktøy

Budsjettering – prosjektstyringsverktøy Pilotprosjekt i Unifob Fra web-grensesnitt: –Budsjett/regnskap/avvik –Rest ubrukte midler –Fakturert –Oversikt over tid/timer –Personlig tilpassede online rapporter -Gir mulighet for bedre prosjektstyring

Godkjenning av prosjektstatus

Budsjettering – fortsatt lav presisjon - Estimat for EFV i 2004 Resultatavvik på 108 mill –Utfordring Instituttenes eksterne virksomhet Unifobprosjekter som føres i UiB -Løsning -Fakultetene må sørge for at all EFV budsjetteres. -Avklare når UiB er kontraktspart (Harmoniseringsrundskrivet)

Budsjettering – den tredje modellen - Den tredje modellen Aktivitet som ikke regnskapsføres ved UiB –Utfordring Ressursinnsats holdes utenfor budsjettene Kostnader synliggjøres ikke -Løsning -Forhandlinger med Kreftforeningen og andre organisasjoner

Budsjettering - budsjettansvar Budsjettansvar: –Instituttene og Unifob har dels overlappende fagområder Utfordring: –Ca 89 mill i Unifob- prosjekter føres via UiB-institutter –Er det instituttleder ved UiB eller Avdelingsleder i Unifob som setter mål og fastsetter budsjett for dette? –Hvordan få mål for totalvirksomheten? Løsning: –Etablere hierarki: den som har hovedkontrakt bestemmer –SFF- arbeidsgruppe (samarbeid med MN- fak)

Regelverket - a) Full kostnadsdekning EFV-generelt –Alle direkte og indirekte kostnader skal føres på prosjektene Utfordring: –Unngå skjult intern subsidiering ved oppdragsprosjekter –Unngå ”usynlig” utarming av grunnbudsjettet ved bidragsprosjekter Løsning: –Sikre at instituttene fører alle kostnader på prosjektene. –Lage interne priser for innsatsfaktorer. Synliggjøre egeninnsats –Lage incentivmodeller

Regelverket - b) Samarbeid med andre Andre rettssubjekter spesielt –Statstilskudd kan ikke gis videre som tilskudd –Markedspris ved kjøp/salg av tjenester –Merverdiavgift/skatt Utfordring: –Smidige avtaler vanskeliggjøres. Risiko for underskudd og konkurs i de andre rettssubjektene. Løsning: –Må planlegges før samarbeid starter og reguleres skriftlige –Mulige avklaringer i kjølvann av Riksrevisjonens rapporter

Regelverket - c) Eget eierskap Eget eierskap –Kapitalinnskudd kun fra overskudd/utbytte fra EFV Utfordring: –UiB har nesten ingen prosjekter som kan gi overskudd da disse ligger i Unifob AS. Vanskelig å opprette flere selskaper. Løsning: –Unifob AS opptrer som kjøper for UiB. –Utrede evt. muligheter for senere kjøp i regi av UiB

Regelverket - d) Habilitet ved samarbeid Habilitet –Rektor kan ikke sitte i styret ( hvis staten eier < 100%) –UFD henleder i regelmerknadene spesielt til FVL §6e Utfordring: –Styreoppnevnelser kan gi problemer ved senere beslutninger pga inhabilitet Løsning: –100 % eierskap –Påvirkning gjennom generalforsamling

Regelverket - FVL § 6 § 6. (habilitetskrav). En offentlig tjenestemann er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak a)når han selv er part i saken; b)når han er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken; c)når han er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part; d)når han er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte; e)når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for, et selskap som er part i saken og ikke helt ut eies av stat eller kommune, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken. Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part. Er den overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse i saken heller ikke treffes av en direkte underordnet tjenestemann i samme forvaltningsorgan. Ugildhetsreglene får ikke anvendelse dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytning til saken eller partene ikke vil kunne påvirke hans standpunkt og verken offentlige eller private interesser tilsier at han viker sete. Rekkevidden av annet og fjerde ledd kan fastlegges nærmere ved forskrifter som gis av Kongen.

Administrative utfordringer - oppsummering 1.Rapportering 2.Budsjettering 3.Regelverket