Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum. 1900 1940 1960.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Å forstå seg selv og andre
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Opplysningstida - skriftrevolusjon
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Finansieringsmodellen, forskningsledelse og insentiver: Kan eller bør modellen videreføres på mikronivå? Ole Gjølberg 11. Mai 2007.
Cæsar.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Hvordan forske på publikumsdeltakelse?
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Fjernsyn, radio, dagspresse
Om å skrive om litterære tekster
Software Requirements Elicitation
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Refleksjoner over postdramatisk teater
10 regler for å skrive for web
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Undring Tro Viten.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Kvalitative forskningsmetoder
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
EXFAC03-MVIT Forelesning 3
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Daniel Stern`s Teori.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Tariff Tariffoppgjøret Prioriterte krav i KS-oppgjøret Generelt kronetillegg til alle ansatte Høyere begynnerlønn Økning av ubekvemstillegg,
Lederstiler.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Skaff deg innflytelse (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje GURO BRATTESPE LAHUS.
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Etterarbeid Balkongen
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum Antropologene fra 1920 – Diffusjons- forskning: Forskning på hvordan ”kommunikasjon om nyvinninger til medlemmer i et sosialt system over tid” var fokus” Forskningen viste når folk på gruppe/individnivå tok ting/ideer i bruk. Fase1Fase1 Avmektige media: - teorier om mektige media blir testet ut. Man mente at massemedia hadde avgrenset effekt Gjenoppdaging av mektige media. 1.Agenda Setting Research/Dagsordenfunksjon 2.Kultivasjonsanalyse 3.Taushetsspiral Fase2Fase2 Fase3Fase3 Ca 1940: Lazarfelds begynner på arbeidet med tostegshypotese: Mediene fungerte gjennom opinionsledere ovenfor ”menige” Moderne bruksstudier

Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid F a s e 4 Resepsjons forskning: Halls Encoding-Decoding modell inspirerer mye forskning. Forskerne er opptatt av meningsproduksjonen som foregår etter ”lest tekst”. Den ”forhandlede” situasjonen over hvem som har makt over hvem er en grei forkortning av at man sjelden finner entydige svar og sjelden kan generalisere på et bredt plan.

Oppgave 2 – Hvordan virker den massive mediedekningen på publikummet i lys av de forskjellige forsknings stadiene. Dagsorden Kultivasjon Resepsjon Innsamlinger og akutthjelp Lage varslingssystem, politiske ”løfter” Mye katastrofe, folk redde for å reise? Langtidseffekter Kortidseffekter Full stans i turismen til dette stedet Ingen? Fort glemt?Empati og forståelse, plassering av sinne på UD. Taushetsspiralens paradoks: I denne saken dannet mediene åpenbart meninger (sympati av dimensjoner) til saken som førte til innsamlinger etc, mens samme katastrofe inntreffer jevnlig i Afrika osv. Saken hadde i stor grad AVIS-K eller KVISA fullt utviklet – sånt selger, kanskje dessverre?