Cake Q3 Storulykke 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Kari Pape Den gode assistenten
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hurum PPTs erfaringer med LP
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kryss-kulturell kommunikasjon
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Det gode Det rette Det rettferdige
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Frontlinjeserivce
Forbedringsprosjektet
Aggression Replacement Training
Mobbing i barnehagen?.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Q/A Teddy Broadhurst HSE Manager EKOL Project.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar 1 Lederstil - situasjonen avgjør.
1 Lederstil - situasjonen avgjør 2 Din rolle som leder Hvordan vil du beskrive din rolle som leder? Hvorfor har du valgt å ta den rollen?
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse Workshop: Denne gang ber vi om at resultet fra denne sendes onshore. Svarene fra denne workshop skal danne grunnlag for.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
CAKE session no. 10 Stille avvik og veien videre i CAKE.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
CAKE En sterkere HMS-kultur
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse. CAKE i praksis: Ny film sendes ut på minnepinne eller kan lastes ned fra Denne vises på sikkerhetsmøtet.
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
KLASSELEDELSE.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kvalitet, risiko og avvik
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Vi er nærmere en løsning …….
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Cake q2 BARRIerer I BARRIERS  .
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Fest & følelser Velkommen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Cake Q3 Storulykke 1

Hva er en storulykke? Det finnes flere definisjoner på storulykke. Vi har valgt de to vanligste. Den første beskriver omfang, den andre beskriver årsak. En ulykke (en akutt hendelse som innebærer tap) der minst fem personer kan eksponeres En ulykke forårsaket av feil på en eller flere av systemets innbygde sikkerhets- og beredskapsbarrierer.

Tilbakemelding fra Q2 viser at til tross for at vi har høyt HMS fokus og god statistikk, så er det fremdeles stille avvik og situasjoner der man ikke sier stopp. Årsaken ser ut til å være at en ser de umiddelbare konsekvensene, ikke langt frem i tid og kjedereaksjoner. De fleste stille avvik skjer innenfor: barrierer/rød sone jobb i høyden PPE når en bruker kjemikalier AT (feil bruk, fravær av AT, ikke sjekke området før jobb startes) løft De fleste årsaker til at det ikke sies stopp: unngå konflikt frykt for konsekvens (ledelse, team, karriere) tidspress (bl.a selvpålagt) kultur (alltid gjort det sånn, går bra, går raskere, aksept for snarvei etc) erfaringsbasert (den som gjør jobben kan/vet bedre)

For at Stop work direktivet skal fungere i praksis ble følgende suksess faktorer nevnt: Fra ledelsens side: regelmessig informere og oppmuntre til bruk av direktivet akseptere og anerkjenne når det sies stopp Fra crewets side: ikke godta stille avvik bakke opp den som sier stopp engasjement i TBT være åpne for og respektere nye/andre meninger Fra den enkeltes side: tenk selv tør si fra bruk VO som støttespiller aksepter at noen sier stopp Constant care!

For å øke personlig risiko og konsekvensforståelse vil det i siste halvdel av kvartalet bli en praktisk oppgave til hver avdeling. I denne oppgaven vil en se på et ”worst case scenario” i den enkelte avdeling, og hvordan ulike stille avvik og at ingen sier stopp virker inn på hendelsesforløpet frem mot en storulykke. Dette for å synliggjøre hvor mitt ansvar ligger i kjedereaksjonen f.eks når jeg er med på en mangelfull TBT eller ikke sier stopp.

Enten du er hjemme eller på jobb – ha filmen i bakhodet. Har du sett noe som burde vært fikset – ikke utsett det! Føler du tidspress – ta to, og snakk med leder/kollega ! 6