LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING
KONFLIKFELT Smug-chat Pornosniking Smugspilling Formålsløs surfing Kildefusk Atspredelse Grensetesting Sosial utfoldelse Pensumkrav Læringseffekt Ansvarlighet Lovlydighet Konsentrasjon Faglighet Kontrollbehov
HOVEDPUNKTER Forventninger og holdninger til internett (sosiale og etiske normer) Innvirkning på undervisningssituasjonen (eksempler underveis) Å komme avsporinger og konflikter i forkjøpet (dialog om normer) Bruk av nettet som målrettet læringsredskap (design-eksempler)
NORMER I IKT-ROMMET Teknologi - det mulige Etikk-fri sone uten prinsipper og relasjoner?
VIRTUALETISK NORMBASIS? Digitale scener: spill og virkelighet
NETT-IDEOLOGIER Data- freak- enes hjørne?
DIALOGEN I Klarlegge elevenes nettvaner og nettpraksis Lokalisere dataekspertisen i klassen Utvikle gjensidig forståelse Bygge allianser, utforme kontrakter
DIALOGEN II Leken i faget/undervisningen Rollespillets muligheter Identitetsutprøvingens plass Teknologiutprøvingens plass Alvoret i faget/undervisningen Virkelighetens plass og virkelighetens grenser Ideologiske spenningers plass
DESIGN OG FOKUS I Målrettet kildebruk Hvor skal elevene hen? Forhåndoppgitte kilder Effektivt, men styrt Tidsavgrenset fritt søk Konkurranseelement Nettadresser i bakhånd
DESIGN OG FOKUS II Målrettet fokus (kildebruk) Hva skal elevene hente fram/produsere? Utvidelse av lærebokens faktatilfang? Andre stoffvinklinger enn lærebok? Vurdering av nettkilder versus lærebok? Estetisk vurdering?
DESIGN OG FOKUS III Allsidig fokus (kildebruk) Faktafokus: utvalg, tilfang, pålitelighet Kritisk fokus: kilde, argumentasjon Estetisk fokus: utforming, design Kommunikativt fokus: verbal og ikke-verbal påvirkningsevne Kreativt fokus: alternativ vinkling, utforming, presentasjonsform
DESIGN 1 – fakta & vurdering Nettressurs kirkerom: Skien kirkeSkien kirke Eventuelt: Moske i UppsalaMoske i Uppsala Elevene undersøker kirkerommet. Faglig begrunnet utvalg av de fem viktigste elementene bygg/rom. Begrunnet utvalg av de mest sentrale kristne symbolene i bygg/rom. Estetisk begrunnet utvalg (kriterier ?) Eventuell begrunnet kommentar til forskjeller mellom kirkerom og moske.
DESIGN 2 – kreativ rollebruk Eks 1: Faglig rollespill i chat-rom Eks 2: Provokatør i nettklasserom Lærer leder et seriøst debattforum Kollega bryter inn som provokatør Elever prøver ut rollestrategier i møte med provokatøren Saklige Alternative: motprovokasjon
DESIGN 3 – kritisk-estetisk Nettsider for religioner eller nyreligioner Sammenligning av overtalelsesevne: hvilket nettsted ”selger” budskapet best? Faktamessig: Utvalg, sannhetsgehalt Språklig: Vanskegrad, formuleringskunst Designmessig/layoutmessig: Billedbruk, fargebruk, redigering, animasjoner, lyd Vekting av elementer Vurdering av presentasjonsform versus budskap Sammenligning med eventuell lærebokframstilling
DESIGN 4 – kritisk-kreativt Diskusjonsforum – debattinnleggdebattinnlegg Velge ut innlegg – saklig og usaklig Kritisk vurdering av premisser for og intensjoner med innleggene Utprøving av premisser. Formulere svar – ”kreative” og saklig-kritiske Gruppevis drøfting av forslag (premisser og funksjonalitet) Plenumsdrøfting av svar (og publisering)
OPPSUMMERING Mål: konstruktiv forening av lek og ansvarlig alvor Premiss 1: arbeidskontrakt som tar elevenes nettkulturelle forutsetninger på alvor Premiss 2: allsidige og fokuserte undervisningsdesign