LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vurdering for læring.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Nettvett.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digital kompetanse i Mat og helse
Sammensatte tekster: Photo Story
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
L97 - Informasjonsteknologi ”Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Media og informasjon.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Opprettholdende faktorområder
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
PRAKTISKE OPPGAVER.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kilder og kildebruk.
Estetiske virkemidler
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING

KONFLIKFELT Smug-chat Pornosniking Smugspilling Formålsløs surfing Kildefusk Atspredelse Grensetesting Sosial utfoldelse Pensumkrav Læringseffekt Ansvarlighet Lovlydighet Konsentrasjon Faglighet Kontrollbehov

HOVEDPUNKTER Forventninger og holdninger til internett (sosiale og etiske normer) Innvirkning på undervisningssituasjonen (eksempler underveis) Å komme avsporinger og konflikter i forkjøpet (dialog om normer) Bruk av nettet som målrettet læringsredskap (design-eksempler)

NORMER I IKT-ROMMET Teknologi - det mulige Etikk-fri sone uten prinsipper og relasjoner?

VIRTUALETISK NORMBASIS? Digitale scener: spill og virkelighet

NETT-IDEOLOGIER Data- freak- enes hjørne?

DIALOGEN I Klarlegge elevenes nettvaner og nettpraksis Lokalisere dataekspertisen i klassen Utvikle gjensidig forståelse Bygge allianser, utforme kontrakter

DIALOGEN II Leken i faget/undervisningen Rollespillets muligheter Identitetsutprøvingens plass Teknologiutprøvingens plass Alvoret i faget/undervisningen Virkelighetens plass og virkelighetens grenser Ideologiske spenningers plass

DESIGN OG FOKUS I Målrettet kildebruk Hvor skal elevene hen? Forhåndoppgitte kilder Effektivt, men styrt Tidsavgrenset fritt søk Konkurranseelement Nettadresser i bakhånd

DESIGN OG FOKUS II Målrettet fokus (kildebruk) Hva skal elevene hente fram/produsere? Utvidelse av lærebokens faktatilfang? Andre stoffvinklinger enn lærebok? Vurdering av nettkilder versus lærebok? Estetisk vurdering?

DESIGN OG FOKUS III Allsidig fokus (kildebruk) Faktafokus: utvalg, tilfang, pålitelighet Kritisk fokus: kilde, argumentasjon Estetisk fokus: utforming, design Kommunikativt fokus: verbal og ikke-verbal påvirkningsevne Kreativt fokus: alternativ vinkling, utforming, presentasjonsform

DESIGN 1 – fakta & vurdering Nettressurs kirkerom: Skien kirkeSkien kirke Eventuelt: Moske i UppsalaMoske i Uppsala Elevene undersøker kirkerommet. Faglig begrunnet utvalg av de fem viktigste elementene bygg/rom. Begrunnet utvalg av de mest sentrale kristne symbolene i bygg/rom. Estetisk begrunnet utvalg (kriterier ?) Eventuell begrunnet kommentar til forskjeller mellom kirkerom og moske.

DESIGN 2 – kreativ rollebruk Eks 1: Faglig rollespill i chat-rom Eks 2: Provokatør i nettklasserom Lærer leder et seriøst debattforum Kollega bryter inn som provokatør Elever prøver ut rollestrategier i møte med provokatøren Saklige Alternative: motprovokasjon

DESIGN 3 – kritisk-estetisk Nettsider for religioner eller nyreligioner Sammenligning av overtalelsesevne: hvilket nettsted ”selger” budskapet best? Faktamessig: Utvalg, sannhetsgehalt Språklig: Vanskegrad, formuleringskunst Designmessig/layoutmessig: Billedbruk, fargebruk, redigering, animasjoner, lyd Vekting av elementer Vurdering av presentasjonsform versus budskap Sammenligning med eventuell lærebokframstilling

DESIGN 4 – kritisk-kreativt Diskusjonsforum – debattinnleggdebattinnlegg Velge ut innlegg – saklig og usaklig Kritisk vurdering av premisser for og intensjoner med innleggene Utprøving av premisser. Formulere svar – ”kreative” og saklig-kritiske Gruppevis drøfting av forslag (premisser og funksjonalitet) Plenumsdrøfting av svar (og publisering)

OPPSUMMERING Mål: konstruktiv forening av lek og ansvarlig alvor Premiss 1: arbeidskontrakt som tar elevenes nettkulturelle forutsetninger på alvor Premiss 2: allsidige og fokuserte undervisningsdesign