Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Veien videre etter ungdomsskolen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Status for Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
FAGSKOLEUTDANNING.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
JOBBSKYGGING.
Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Fokus: den formelle læreplanen: Er det samsvar mellom det som står i læreplanen og intensjoner i Kunnskapsløftet? Ellen Bjerknes.KIP-konferanse 27 oktober.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Fagforbundet Vest-Agder
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen Grete Haaland Sund, Hæge Nore og Inger Vagle Høgskolen i Akershus H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Innlegget vil dreie seg om Yrke - Yrkeskompetanse og vurderingsgrunnlaget Vurdering for og av yrkeskompetanse Yrkesdidaktiske utfordringer Krav til kompetanse hos de som skal vurdere H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Yrkesdidaktikk – ikke fagdidaktikk. Yrke - lærefag Yrkesdidaktikk – ikke fagdidaktikk. H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Yrkeskompetanse og vurderingsgrunnlaget Alle fag inngår integrert i yrkesutøvelsen Faglig kompetanse og nøkkelkompetanse H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Helhet og sammenheng En sammensatt yrkeskompetanse – tverrfaglig opplæring (Alle fag integrert) H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Relevans – en utfordring i brede Vg1 og Vg2 Forankring i dagens arbeidsliv Skolefagene er redskaper i yrkesutøvelsen Samarbeid skole – arbeidsliv H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Vurderingsgrunnlaget Produkt Prosess Dokumentasjon H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Dokumentasjon som grunnlag for faglig dialog - vurdering for læring og av yrkeskompetanse Bilder, lyd, filmsnutter, stikkord….. Som viser arbeidsprosess H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Eksempel elektro H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Vurdering i yrkesfagene Må være relevant i forhold til elevenes utdannings/karriereplaner (nytteverdi for den enkelte) Må være relevant i forhold til det arbeidslivet de skal inn i (egnethet for arbeid i ulike bransjer) Angår næringslivet – mottakerne av kompetanse H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Vurdering i yrkesfagene (2) Relevante kriterier/kjennetegn Tverrfaglig arbeid (kompleks arbeidsoppgave) Yrkesutøvelse (praktisk og konkret) Progresjon fra vg1 til vg3 (fagprøve) H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Yrkesdidaktiske utfordringer Relevans og gode oppgaver for den enkelte elev i vg1 og vg2 i skole (Bredde – dybde?) - interessedifferensiering Yrkesforankring i et arbeidsliv i kontinuerlig endring. (samarbeid med de mange/ulike praksisfeltene) Mesterlæretradisjonen er en utfordring i dagens yrkesopplæring Flere læringsarenaer – noen med sterke og tverrfaglige arbeidsfellesskap Hvordan bruke egen fagbakgrunn i undervisning og vurdering i brede utdanningsprogram? H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09

Kompetanse til å vurdere yrkeskompetanse? Analyse av yrkesoppgaver og yrkeskompetanse gjennom observasjon, dialog og dokumentasjon Oppdatert yrkeskompetanse! - oversikt over kvalitetskrav og kompetansekrav Forankring av vurderingskriterier/kjennetegn i samfunnets- og arbeidslivets kvalifikasjonskrav og kompetansebehov Vurdere og gi respons underveis i opplæringen, som grunnlag for å lede elever/lærlinger fra novise til ekspert H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09