Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen Grete Haaland Sund, Hæge Nore og Inger Vagle Høgskolen i Akershus H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Innlegget vil dreie seg om Yrke - Yrkeskompetanse og vurderingsgrunnlaget Vurdering for og av yrkeskompetanse Yrkesdidaktiske utfordringer Krav til kompetanse hos de som skal vurdere H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Yrkesdidaktikk – ikke fagdidaktikk. Yrke - lærefag Yrkesdidaktikk – ikke fagdidaktikk. H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Yrkeskompetanse og vurderingsgrunnlaget Alle fag inngår integrert i yrkesutøvelsen Faglig kompetanse og nøkkelkompetanse H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Helhet og sammenheng En sammensatt yrkeskompetanse – tverrfaglig opplæring (Alle fag integrert) H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Relevans – en utfordring i brede Vg1 og Vg2 Forankring i dagens arbeidsliv Skolefagene er redskaper i yrkesutøvelsen Samarbeid skole – arbeidsliv H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Vurderingsgrunnlaget Produkt Prosess Dokumentasjon H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Dokumentasjon som grunnlag for faglig dialog - vurdering for læring og av yrkeskompetanse Bilder, lyd, filmsnutter, stikkord….. Som viser arbeidsprosess H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Eksempel elektro H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Vurdering i yrkesfagene Må være relevant i forhold til elevenes utdannings/karriereplaner (nytteverdi for den enkelte) Må være relevant i forhold til det arbeidslivet de skal inn i (egnethet for arbeid i ulike bransjer) Angår næringslivet – mottakerne av kompetanse H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Vurdering i yrkesfagene (2) Relevante kriterier/kjennetegn Tverrfaglig arbeid (kompleks arbeidsoppgave) Yrkesutøvelse (praktisk og konkret) Progresjon fra vg1 til vg3 (fagprøve) H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Yrkesdidaktiske utfordringer Relevans og gode oppgaver for den enkelte elev i vg1 og vg2 i skole (Bredde – dybde?) - interessedifferensiering Yrkesforankring i et arbeidsliv i kontinuerlig endring. (samarbeid med de mange/ulike praksisfeltene) Mesterlæretradisjonen er en utfordring i dagens yrkesopplæring Flere læringsarenaer – noen med sterke og tverrfaglige arbeidsfellesskap Hvordan bruke egen fagbakgrunn i undervisning og vurdering i brede utdanningsprogram? H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09
Kompetanse til å vurdere yrkeskompetanse? Analyse av yrkesoppgaver og yrkeskompetanse gjennom observasjon, dialog og dokumentasjon Oppdatert yrkeskompetanse! - oversikt over kvalitetskrav og kompetansekrav Forankring av vurderingskriterier/kjennetegn i samfunnets- og arbeidslivets kvalifikasjonskrav og kompetansebehov Vurdere og gi respons underveis i opplæringen, som grunnlag for å lede elever/lærlinger fra novise til ekspert H. Nore, G.H.Sund, I. Vagle 15.01.09