Ehandel: oversikt og status Per Myrseth & Marius Bergan Norsk Regnesentral www.nr.no 2000.01.21 Holdt for:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
BankID i Vital Forsikring ASA
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Per Myrseth + GEM ansatte Norsk Regnesentral
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
KOSTRA KOmmune STat RApportering
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
1. Bankkundene er på nett. 2. Bankkunder er trygge på betaling i nettbank Antall girobetalinger over nettbank Kilde: Norges Bank.
Dyreparken på 300 sekunder.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
Monopolistisk konkurranse og oligopol
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Slide 1 Agenda: zInnledning zHva omfatter åpen EDI zSystemutvikling av et åpen EDI-system zBruk av åpen EDI.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Samdata 2012 Somatikk.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Konkurranse og samarbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Er XML egentlig svaret? Hva er egentlig spørsmålet? Hva er problemet? Per Myrseth Avdeling for elektronisk markedsplass og virksomhetsutvikling Norsk Regnesentral.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Dagligbankundersøkelsen 2014
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva er XML/EDI Per Myrseth Norsk Regnesentral
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Tjenester for bekjempelse av innholds- kriminalitet på Internett Av Thomas Ekdahl og Per Myrseth Per Myrseth Norsk Regnesentral Thomas.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Ehandel: oversikt og status Per Myrseth & Marius Bergan Norsk Regnesentral Holdt for:

Slide 2 ELCOM Hovedfinansiering: Norges forskningsråd Deltakerne: ySkattedirektoratet yAdministrasjonsdepartementet yNorsk Rikstoto yBraathens yPosten SDS yNorges eiendomsmeglerforbund (NEF) Forsknings”bolker”: yPilotprosjekter (prototyping) yHandelsmekanismer yPolicy-spørsmål & jus ySystemutvikling (metodeutvikling)

Slide 3 ELCOM-FoU i ySikkerhet i åpne nett yAuksjoner for Internett yElektronisk samhandling i oppgjørsfasen av eiendomshandel yTaksonomi/begrepsapparat for analyse av nettsteder (ehandel) yKundeadferd på Internett yRammevilkår for elektronisk handel (regelverk, teknisk og organisatorisk infrastruktur og forretningspraksis) yFramtiden for elektronisk handel (trend- og markedsanalyser) yElektronisk handel mellom virksomheter: Teknologiperspektiv (EDI, Åpen EDI, CORBA, XML) yElektronisk handel i offentlig sektor; elektronisk innkjøp (smartkort, gevinstanalyse innen helsesektoren) yNye muligheter innen mobiltelefoni (inkl. WAP) ym. fl.

Slide 4 Hva er elektronisk (sam)handel? zEt sett av elektroniske transaksjoner mellom juridiske personer som har til hensikt å oppnå et felles forretningsmessig mål. zDimensjoner: yRollermodeller yMarkedsstruktur/prisdannelse yTeknologi / arkitekturer ySystemutvikling yStandardisering ySikkerhet yMarkedsstrategi zCase yEiendom yKraft ArtToday ®

Slide 5 Kjøper Tjenester og nettressurser Tiltrodd tredjepart Nettverk Scenario- katalog Rollekatalog Programvare / objekt bibliotek Åpen ad hoc ehandel, en mulig skisse Semantisk repository Selger Transportør Bank

Slide 6 Vare verdi Egenskaper ved handel som påvirker handelsløsninger Kompleksitet av varer/tjenester Varens holdbarhet Hyppighetsfrekvens på kjøp Antall forskjellige varer Prisdannelse Aktivitetsnivå hos aktørene i handelsprosessen Overleveringsformat for varen, fysisk eller immateriell LavHøy Fastpris“Børs/auksjon” LangKort Komplekse ehandelsløsninger

Slide 7 Markedsplassen og verdikjedene Tilbud / Selger Etterspørsel / Kjøper Konkurranse Prisdannelse Design Underleveranser Distribusjon Produktidé Lagring Service Markedsføring Produksjon Betaling Salg SELGER KJØPER

Slide 8 Fasene i en handelstransaksjon zAktørene må finne hverandre zInformasjonsinnhenting (”Matching”) ykjøper velger kandidat basert på produktets egenskaper og pris og oppsøker selger yselger innhenter informasjon om potensielle kjøpere som kan brukes i markedsføring eller oppsøkende salg zForhandling yom pris, produktets egenskaper, leveringsbetingelser, garanti zAvtale zBetaling zOverlevering av vare eller tjeneste zOppfølging og garantiservice mm.

Slide 9 Teknologi og arkitekturer z WEB-basert yHTTP(S) & WAP yHTML, XML & WML zMeldingsbasert ySMTP, X.400, ftp yEDIFACT, XML, X.12 zDistribuerte objektsystemer yCorba/RMI/COM/EJB yIDL (Interface description language) zLagdelte arkitekturer

Slide 10 Systemutvikling og ehandel z Interorganisatoriske systemer z Korte livsløp z Kontinuerlig systemutvikling z Store krav til integrasjon hos mange aktører z Brukermassen er ofte hetrogen z Mange teknologiske platformer z Sammensatte teknologiske plattformer (lagdelingen) z Store krav til kvalitet og sikkerhet z Nasjonal handelsjus / Internasjonal handelsjus

Slide 11 Standardisering av utvekslinger i ehandel Alle tilpasser seg en felles felles datastruktur Alle tilpasser seg hverandres datastruktur

Slide 12 E-handelsbarometer september/oktober 99 zDenne undersøkelsen var et samarbeid mellom eforum og MMI. Ca 2870 personer fyllte ut et hefte med en rekke ulike spørsmål. zResultat yHar handlet minst en gang (september/ oktober) : / (dvs mellom ( og ) yTelefonundersøkelse (MMI) med tilsvarende spørsmål i oktober gav / ye-handelsbarometer gir et høyere tall enn telefonundersøkelsen, men forskjellen er ikke større enn at den kan skyldes tilfeldigheter.

Slide 13

Slide 14

Slide 15

Slide 16 Hva gjør (europeiske) bedrifter? Informasjon om bedriften Produkt- og serviceinformasjon Kontaktinformasjon Prisinformasjon Nedlastingsfasilitet Mulighet til merinformasjon On-line bestilling On-line betalinger Støttetjenester til leverandører Interaktive anbud/tilbud % Nå Kilde: PFA Research Inter/nasjonal nettstatistikk: IDC Datamonitor Nilsen Forrester ActivMedia CommerceNet Norsk Gallup Institute Oak Ridge Research Current Analysis

Slide 17 Hovedfunn/oppsummering fra undersøkelsene zEn meget høy andel av den norske befolkningen har tilgang til PC og til Internett/WWW (2 mill). zEt betydelig antall nordmenn har handlet på nettet og bruker banktjenester på nettet (~ ). zDet har vært en betydelig vekst i løpet av zVeksten har vært høyest innen e-handel z2 av 3 av de som hadde handlet på nettet var menn. z1 av 4 hadde brukt kredittkort på nettet zMan handler typisk for 500,- 600,- (ekskl. julehandel) z65% handlet fra et norsk nettsted zViktigste årsak til ikke å handle: Sikkerhet

Slide 18 Eiendomsomsetning + forsikring, takst, kommunale etater + Posten, Telenor, flyttebyrå SelgerSelgers bank KjøperKjøpers bank Tinglysning Eiendomsmegler

Slide 19 Fasene i privat eiendomshandel Salgs- forberedende arbeid Markedsføring av eiendommen Kontrakts- forhandling OppgjørOppdrag Informasjons innhenting Informasjons innhenting Avtale m/ megler Avtale m/ kjøper Oppgjør m/ kjøper og megler Avtale m/ selger Oppgjør m/ selger Selger Megler Kjøper

Slide 20 Rolle i endring: elektronisk tinglysningskontor

Slide 21 Nye og utvidede roller zMarkedsføring yTradisjonelle kanaler forblir viktig yNye kanaler øker yKobling mot relevante tjenester zLeverandører av basistjenester for elektronisk handel yAkkrediteringsautoriteter ySertifiseringsautoriteter ySystemleverandører

Slide 22 Nye og utvidede roller (2) zFragmentering av meglerens oppgaver yInformasjonsgrossister  Oppbevarer og innhenter informasjon  Fra kommunen, tinglysning, forsikring, takst yProspektdesignere  Sammenstiller og designer  Elektronisk medier y(Auksjonærer / Kontraktsforhandlere) yOppgjørsmeglere  Begrenses i dag til advokater og meglere av loven

Slide 23 Kraft produksjon, distribusjon og konsum Produksjons DistribusjonKonsum

Slide 24 Nord Pool, omsetning : 264 aktører, 36.6 milliarder kroner

Slide Spread Prices in NOK Buy Sell Handelsdiagram for 5MW uke kontrakter 96, ,510099,599100,5

Slide 26 Omsetningstopper og bruk av handelskanaler The figure is simplified

Slide 27 WAP og ehandel zPositive sider : yMobil kommunikasjon yRelativt billig => massemarked zBegrensende sider yBrukergrensesnittet => begrenser massemarkedet?  Skjermstørrelse og farger  Inputmekanismer yFunksjonalitet og tjenestetilbud  Båndbredde  Egenskapene og kapasitet i klienten (diskløs mm.) ySkreddersydd serverside løsninger?

Slide 28 Blårussfoilen : Grunnmuren til all ebusiness zÅ forstå potensielle forretningsmuligheter zÅ gjøre strategiske vurderinger zÅ gjennomføre profesjonell konseptutvikling zÅ forstå mediets egenart zFå på plass yStrategien yForretningsidéen yOrganisasjonen yTeknologien yMåleinstrumentene

Slide 29 Trender zNye konstellasjoner, verdiøkende tjenester, sammensatte tjenester Eksempel: Oslo Energi & NetCom, Oslo Energi & OBOS zDifferensiering mht. rolle/situasjon. Eksempel: Omsetning av verdipapirer yForbruker: Enkel informasjon, basis handelsfunksjoner yMegler: Omfattende informasjon, krevende handelsfunksjoner zEndringer i verdikjeder. Eksempel: Banken ikke lenger den eneste som er i stand til å ”orkestrere” betalinger zSammensmelting av teknologier og medier. Eksempel: Internett på TV & WAP zTeknologiuavhengighet (Samme produkt/tjeneste, ulik framstillingsnivå; PC, TV, mobiltelefon, håndholdt utstyr) zLøsninger på salg av informasjon & digitale produkter ihht. prising, håndtering av småbeløp & opphavsrettigheter (IPR) zInteresseorganisasjoner dannes. Eksempel: eforum.no zFra Person-to-Business mot Business-to-Business

Slide 30 Takk for oss Foilene vil bli lagt ut på under avsnittet siste nytt.