CAKE session no. 3 Læring og erfaring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
NESOs Formannskole klasse / 2014
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3

Brasil bilde 1 Presentasjon:
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Mons Og Marte i Regneskogen
Lokalplan med fokus på arbeidsprosess
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
CAKE session no. 10 Stille avvik og veien videre i CAKE.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Cake Q3 Storulykke 1.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
KOMMUNIKASJON.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
CAKE En sterkere HMS-kultur
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Nye porteringstider gjeldende fra 1.mars Nye porteringstider fra 1 mars 2013 Fra og med innføres nye regler for minste porteringstid.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Cake q1 OVERHOLDELSE AV PROSEDYRER
Cake q2 BARRIerer I BARRIERS  .
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Vi inviterer til åpen dag på SOTS!
Bredden av studentene Knut Mørken Ingrid Sand
«Bare bok gjør ingen klok»
Cake q1 HåndFRIE Operasjoner Desember 2017
- der du vokser som menneske
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Aktuelle saker Arbeidsgruppe «Faglig råd»
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

CAKE session no. 3 Læring og erfaring

Så langt Vi er ferdige med de to første CAKE sessions Vi er fornøyd med oppslutning, og imponert av engasjementet Vi arbeider enda med å utvikle CAKE sessions Vi trenger innspill: Send en mail til post@hms-kultur.no

Informasjon fra CAKE Safety Tool Box Buddysystem Vi vil uniformere alt sikkerhetsverktøy, samt å samle det ett sted Uavhengig av operatør og rigg Tool Boxen vil være klar til utprøving ved årsskiftet Buddysystem Vi trenger å kvalitetssikre buddyordningen vår Vi skal utvikle et nytt system for hvordan vi tar imot nytt personell; både ny på rigg og ny i næringen Det nedsettes en arbeidsgruppe med en bred representasjon Offshore – flere avdelinger Kurs HR HMS Denne session skal handle om Buddy-ordningen

Erfaringslæring Maersk Contractors ønsker at store deler av læring skal skje on-site Erfaringslæring er det samme som learning-by-doing Erfaring er både virkemiddel og mål Vi skal bruke tidligere erfaringer Vi skal gjøre oss nye erfaringer og ferdigheter

Læring av erfaring

Hva kreves av en veileder? I erfaringslæring snakker vi om veiledning, og ikke undervisning Veilederens jobb er å støtte eleven i læringsprosessen Passe på at læringen skjer sikkert Hjelpe eleven i å planlegge Hjelpe eleven til å samle inn egne erfaringer Eleven må selv hente inn erfaringer Det betyr at veileder skal lytte mer enn å instruere Det betyr at veileder må være forberedt på at ikke alt er rett første gang

Work shop Hva kjennetegner en god veileder? Hva kjennetegner en god elev? Hva er viktig å være oppmerksom på når vi nå skal utvikle et nytt buddysystem?