Andvord Tybring-Gjedde ASA Jan Mærøe Forretningsutvikler e-Handel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Araenus Web & Reklame Postboks: 4441, Hospitalsløkkan Tlf: Fax: A.W.A.C.S. – Araenus Web Admin Control.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Keyforce SMS Mobile Link
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
BraWeb Bestilling.
Salg og forsyningskjeder
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
FEIDE,  autorisasjon og informasjonstilgang Seniorrådgiver IKT-arkitektur Carl-Fredrik Sørensen Bruk av en tjenesteorientert arkitektur for å etablere.
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
BankID i Vital Forsikring ASA
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Flåtestyring via PC og internett
Strømmodul i Uni Eiendom?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Prosjektgjennomføring
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Pims i Statoil 3. mai 2000.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Nye websider for Sørli skole
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
BYGGEVAREINDUSTRIEN ERFARING FRA PILOTBEDRIFT
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Trust Solutions Hvordan illustrere bruk av elektronisk ID?
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Rekvisisjonsblokka forsvinner
Hvorfor Katalog Harald Tveit Alvestrand
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Oppdatert web-løsning Kongsberg o-lag
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Andvord Tybring-Gjedde ASA Jan Mærøe Forretningsutvikler e-Handel

Innhold: Presentasjon av Andvord Tybring-Gjedde ASA e-Handel i et mer modent marked Innkjøpsopplevelse - Hvordan kan mekanisk kundepleie dekke nesten alle tradisjonelle behov Utfordringer i en nær fremtid

Andvord Tybring-Gjedde ASA Corporate Express Andvord Tybring-Gjedde ASA 2005 Ekstern omsetning e-Omsetning over 900 millioner- 430 000 ordre- 3 mill. ordrelinjer. Intern omsetning Helintegrert bestillingsprosess fra Binders butikker mot sentrallager. RA Grafisk AS Rich Andvord AS EMO AS TG Skrivab AB Binders AS Grieg Kal.forl. AS

e-Handel, mer strategisk viktig enn før. ATG e-Konsept: Web butikkonsepter for Privat, Bedrift og Forhandlermarkedet. Punchout mot portaler og innkjøpssystemer. B2B- EDI integrasjoner mot kundens innkjøpssystemer. B2B- EDI integrasjoner mot portaler. Web butikkkonsept for trykksaker Scanner Leverandører må ha et bredt e-Konsept for å dekke et stadig mer modent marked

e-Handel, mer strategisk viktig enn før. Hvilke utfordringer skaper mangfoldet i e-Markedet En stor leverandør av forbruksvarer må forholde seg til alt fra enmannsbedrifter til store konsern, offentlige og kommunale foretak. Alt fra enkle innkjøp via web butikk, til komplekse innkjøpsstrukturer der e-Handelsmodenheten er stor. Utfordring prosess og koordinering Vi som leverandør har full kontroll over egen webplattform når det gjelder prosesser og utviklingsønsker. Der kundene benytter sitt eget innkjøpssystem har man delvis kontroll da den merkantile avtalen som oftest styrer prosessene og eventuelt nye krav som måtte komme. Der kunden benytter en markedsplass/portal vil det kreve en ny type organisering, da det er tre parter som må være koordinert. Dette for å ha full kontroll på prosesser og utvikling. Kontrakter som skrives er ansvarsmessig flyttet fra et kunde-leverandør forhold til Kunde-Markedsplass Leverandør-Markedsplass.

e-Handel, mer strategisk viktig enn før. Leverandørens utfordringer mot eksterne systemer Hvordan skal leverandør, via systemer de ikke har kontroll over, skape en best mulig innkjøpsopplevelse for sine kunder? Mekanisk informasjon erstatter tradisjonell kundepleie. Innkjøp sentraliseres på færre ressurser og tid blir et knapphetsgode. Ønsker en innkjøper å bli standardisert? Har vi som leverandør handlingsrom som setter oss i stand til å lage en arbeidsbenk der det kan skapes en god innkjøpsopplevelse for de fleste? Tid trenger vi mer av.

Definerer kjøper og leverandør e-Handel likt? Webside Mail Fax Manuelle rutiner Kjøper Portal Leverandør Tolk Ofte må leverandør yte 1. linjesupport for kundens eget system Standardisering av formater er en fordel for kjøper og leverandør Kjøper og leverandør i samarbeid, eks. e2b.no

Mennesket Innkjøpsopplevelse kan være: Jobbrelatert behov x mennesketyper x erfaring x motivasjon Innkjøpsverktøy = Lojal / Ikke lojal innkjøper Den enkleste måten er å presse innkjøpere ned i samme form, men skaper det de resultater man ønsker?

Mennesket På 70- tallet ble det gjort et studie kalt Neuro Linguistic Programming (NLP) John Grinder og Richard Bandler. Den visuelle Mottar informasjon best gjennom bilder Den auditive Mottar informasjon best gjennom å lytte Den auditivt digitale Mottar informasjon best gjennom konkrete fakta Kinestetisk Mottar informasjon best gjennom praktiske øvelser (Ta og føle)

Innkjøpsopplevelsen Hva skal da til for å lette overgangen til en ny innkjøpsorganisering som kan innbære begrensninger og strengere rutiner for hvordan et innkjøp skal utøves? Innkjøpsledelsen anser det som lettere å implementere et nytt innkjøpssystem med mindre funksjonalitet. Jeg vil her argumentere for at bred funksjonalitet i et enkelt grensesnitt vil gjøre det lettere å implemetere, og skaper mer lojale innkjøpere. Produktkatalog: For få produkter Innkjøper tvinges til å omgå systemet ved henvendelser til leverandør via andre kanaler, eller tar kontakt med leverandør som ikke har avtale. Utstrakt bruk av fritekstordre vil medføre problemer ved helintegrering. Feil produktergruppe Skaper en lojalitetskonflikt mot gjeldene rammeavtale. Riktige produktgrupper i samsvar med rammeavtale gir trygghet.

+ Innkjøpsopplevelsen Mange innkjøpssystemer/portaler har valgt en standardisert struktur. Vil denne dekke bransjespesifikke behov? + Leverandører vil som regel benytte sin egen struktur på intern e-Plattform. Hvorfor ikke spille inn begge for å øke søkbarhet mot produkter?

Varevisning Vedlikeholde relevant produktinformasjon og kunne være istand til å overføre denne til kundens systemer.

Innkjøpsopplevelsen Teknisk informasjon for å spare kunde for vedlikehold av lovpålagte arkiver. Instruksjonsfilmer for produkter som krever opplæring. Det er viktig at alle data det går an å overføre, overføres via url (linker). Dette for å hindre lagringsproblemer hos systemeier.

I en nær fremtid? Utvikling Webservices Hvor kommer flaskehalsen som vil medføre at harmonien i en god anskaffelsesprosess vil reduseres? Økt e-Handelsvolum. Flere leverandører blir integrert. Krav fra innkjøper om hyppigere oppdatering av produkter. Funksjonen i prosessen som godkjenner katalog- og prisfiloppdateringer kan på sikt bli flaskehalsen. Punchoutløsninger fra leverandør kan løse utfordringen. Raskere oppdaterting av produktdata ved at leverandør vedlikeholder i sitt system. Redusert behov for lagring av produktdata hos systemeier. Kjøper kan ta del i funksjonalitet både i eget system og i leverandørens system. Punchout Tid

Andvord Tybring-Gjedde ASA Takk for oppmerksomheten