Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Leir-genial trosopplæring
Litterære virkemidler
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Kurskveld 4.
NERVER OG HUD.
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Gammel kinesisk visdom
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge

Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Synger du sammen med meg
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kardemomme by i Fritidsparken utenfor Kristiansand
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
God morgen! Tanker etter i går?
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 40 Side 172 – 173 Sett inn riktig form av ordet i parentes.
Du har to øyne.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Økt 3 Lyspæra.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Å skrive noveller.
Rekruttering og oppfølging av frivillige
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet… Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…. Målet her er å få frem mange ord og uttrykk som vi kan ha med i historien. Etter 2 minutter deler alle sine to favorittord høyt i klasseen.

Å skrive en grøsserhistorie

Lærer leser utdrag fra «Sort magi» Lærer leser utdrag fra «Sort magi». De andre bøkene er eksempler på bøker som kan brukes.

Ordvalg Skummelt mørkt stemning mørk blåsvart spøkelsesaktig mystisk uhyggelig ensomt spøkelseshus høstnatt grufullt nifs trolsk forhufset dyster gammel spenning forventning grøssende gammelt uhyggelig Her er ordene fra tenkeskrivinga…..

Oppgaven Du skal hjem. Du må gå forbi det verste huset i gata. Det finnes ingen annen vei, og du gruer deg….. Hva ser du? Hva hører du? Hva lukter du? Hva føler du?

Å skrive historien Et kaldt grøss går nedover ryggmargen din. Du ser deg nervøst rundt og ser portretter som stirrer på deg bak tykke lag av støv. Kaldt lys strømmer inn gjennom et sprukket vindu og kaster nifse skygger på vinduene. Etter hvert som du beveger deg innover i huset får du en følelse av at noen følger etter deg. Du ser deg rundt, men ser ikke annet enn tomme ganger og ansikter på bildene som stirrer på deg. Det er akkurat som at bildene snakker til deg: «Gå tilbake», sier de. Du vet du burde snu, men noe trekker deg videre mot de mørke rommene.   Du kommer til et mørkt rom midt i huset. Skygger kryper rundt føttene dine og drar deg innover. I panikk strekker du deg etter lysbryteren og skrur den av og på, men rommet er fortsatt like mørkt. Frykten setter sinn og du vet det. Du er ikke alene… Du skal nå bruke de ideene du har på arket ditt til å lage en skummel historie. Her er et eksempel på hvordan du kan bruke mange beskrivende ord i teksten din

Samtale om at et skummelt ord trenger ikke bare være adjektiv, men kan også være et verb eller et substantiv. Adjektiv: gammel, knirkete Verb: hyle, skjelve Substantiv: skygge, skjelett

Elevene skriver historien sin – fokus på innledning Etter fem minutter leser noen elever opp sine innledninger. Kommenter ordvalg. Hvilke ord har han/hun brukt for å sette leseren i riktig stemning? Etter innledningen får elevene skrive sin historie.

Andre tips: Engelsk: Scary words; ordbok med skumle ord http://www.majema.se/laromedel/arskurs-1-3/kopieringsunderlag ed:

Linker: Undervisningsopplegg: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/grss-og-gru/ Maler for skriving: http://www.activityvillage.co.uk/halloween-writing-frames Bokverksted: http://www.majema.se/laromedel/arskurs-1-3/kopieringsunderlag