Digital historiefortelling - prøv selv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Presentasjonsteknikk - med PowerPoint som presentasjonsverktøy
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Praksisrefleksjon gjennom digital historiefortelling
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Digital historiefortelling
Dokumentasjon av en prosess
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Mandag 8. November Powerpoint..
11 Fotolesing.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Samtale om læremidlene
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Næranalyse film – IMK
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Reklameanalyse av Baneservice
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Adaptasjon Fra bok til film. Adaptasjon: overføring eller tilpasning Bok – film Film – teater Dataspill – film Film – dataspill osv.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator
Bruk av video i undervisning
Digital startpakke kurs 3
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Kilder og kildebruk.
Velkommen til PowerPoint
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
i Word 5 nye måter å jobbe på
Utskrift av presentasjonen:

Digital historiefortelling - prøv selv Grete Jamissen NFF-konferansen 18.11.08

Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

Bruker dette bildet for å illustrer ”hvor det kommer fra”

Litt historie Dana Atchley – Roadshow Utviklet som metode ved Center for digital storytelling i San Francisco 1994 Sjanger meget bestemt – få frihetsgrader for deltakerne (ref. Haslum-foredraget) BBC har hatt flere prosjekter – Capture Wales og Telling lives UR(SETV) har holdt på lenge NRK har prøvd seg, men uten å følge sjangeren Norsk miljø i Bergen – Flimmerfilm – prøver ut forskjellige metoder

Dagens heteste prosjekter Digitalt fortalt – kulturminneåret 2009

digital historiefortelling på HiO ”personlig-faglig” – formidling og læring Kunnskapsdeling og –utvikling - Master i folkehelse Praksisfortellinger Prosjekthistorier - ABM-utvikling - museumsformidling - IPH - St. Svithun administrasjon elever

En ”typisk” workshop Dag 1 mål: finne og skrive historien fra ”fri flyt” til 300 ord Mellomperiode mål: finn bilder, illustrasjoner, lydspor og gjenstander modning av historien Dag 2 mål: Opptak av lyd Dag 3 mål: Fullfør produksjonen

Dramaturgi Anslag/intro Presentasjon Fordypning ”Point of no return” Opptrapping Klimaks/løsning Avslutning

Halvtotal Total Halvnært Nært Ultranært Grete Jamissen 28.02.08

Dramalog Konflikt eller problemstilling Løsning Tittel Fordypning Avslutning Anslag Presentasjon

Storyboard

”Sju elementer” 1. Et ståsted 2. Dramatisk spørsmål 3. Følelsesmessig innhold 4. Din egen stemme 5. Kraften i god musikk og lydeffekter 6. Økonomi 7. Rytme 12

Om å finne historien Livslinje - veiskiller ”Triggere” Hvilken velge? Morsomme episoder, livsfilosofi, magiske øyeblikk, opplevelser som skapte mine verdier, første gang… ”Triggere” øyeblikk, da jeg… Hvilken velge? Har jeg bilder? Er jeg klar for å dele? Personlig – privat?! Er det en god historie? Inviterer den til refleksjon? Poeng med allmenn interesse?

Bildebruk I forhold til den muntlige fortellingen Bilder som legger til Samme bilde – ny betydning Bilder som står på egne ben Et bilde med mye informasjon trenger mye plass I forhold til hverandre – enhetlig uttrykk Eller bevisst det motsatte Svart/hvitt – farger, nytt-gammelt? Tegninger, skannete aviser, brev og annet Bilder som antyder heller enn er overtydelige Antall? KlippelængdeLængden på et klip er selvsagt bestemt af klippetempoet. Der er en klar tendens til, at det tempo stiger. I 1991 var de danske mediers gennemsnitlige klip på 12 sekunder, hvor det i dag er på godt 7 sekunder. I USA er gennemsnits tiden nede på 3-4 sekunder. Længden på et klip er et valg om udtryk, billed- og speakindhold. Det er et vigtigt udtryksværktøj.

Bruk egne bilder og ta opp lyd Åndsverksloven beskytter opphavspersonens eksklusive rett til å distribuere sitt arbeid, kreativt og intellektuelt privat bruk offentlige dokumenter sitat med kildehenvisning ”70 års regel” ??? Tillatelse fra de som er avbildet Spesielt varsom med barn

Medieressurser !!Husk å oppgi kilde og gi anerkjennelse !! Creative Commons !!Husk å oppgi kilde og gi anerkjennelse !! 16

Produksjon – prosess og tips Tre skritt: Importer lydfiler, bilder og eventuelt videoer Rediger – overganger, effekter Fullfør Tre viktige begreper: Collection Project Movie .jpg gif .mp3 .wav .wma .mswmm .wmv 17

Praktiske råd Hold greie på filene dine – Moviemaker er ”dum” Når et bilde fjernes -> Moviemaker lukker gapet Hvordan få et tomt rom? -> ”add title before selected clip” Et dobbelt lydspor i MovieMaker? Fullfør filmen, åpne nytt prosjekt, importer som video, legg til nytt lydspor og fullfør igjen Husk 5 sekunder svart i starten Tittel Max 3 minutter – 300 ord Rulletekster og takksigelser

En god digital fortelling? Levende fortellerstemme Dramaturgisk grep Et brennende spørsmål Bilderikt språk Utsnitt Klipperytme Lydkvalitet Virkemidler balansert Kreativ – og samtidig nøktern Enhetlig uttrykk – ”google-helvetet” ->egne bilder ”Schâfereffekt” Antydninger og spørsmål heller enn fasit ledelse administrasjon GOD: både en god læringsprosess for de som lager den og sette i gang refleksjoner hos oss som hører den. Noen erfaringer med hva som fungerer i en historie – og som jeg tror også forsterker effekten for fortelleren Dramaturgi – klassisk plot Mest interessant der det er et brennende spørsmål Begreper: Schãfer-effekten Google-helvet ”Lysbildeshow”. Ikke tilpasset rytmen og pauser i teksten. Bildene skifter ”rsndom”. Har tydelige deler, eks. blander ikke de personlige case-bildene med de som hører hjemme i fakta-delen, men innefor hver del er det mye lysbildeflyt Lite nære og ultranære bilder tekstlig. Mangler ”tårene på kinnet” (unntak Mental health) En del ”riktig – galt” –blir ofte litt lite engasjerende. Finnes en ”fasit” . Voice er veldig viktig! Lydkvalitet- forstyrrer hvis det er for lavt mer enn sus. Ikke for nært, og ikke for lavt. Pusting og nivåforskjeller, bakgrunnsstøry. Råd. Hør på opptaket og ta det eventuelt om igjen Musikk meningsbærende sammen med bilder uten tale. Litt schãfereffekt – eks ”så tjukk du har blitt…”. Tenk balanse i hva som er meningsbærende til enhver tid – bilde, lyd eller tale. De andre virkemidlene skal støtte men ikke ”doble”. Motsatt schäfereffekt – skjønner ikke sammenhengen mellom bilde og tekst. Metaforisk – ikke brukt. Oftest konkret og rett på sak. Utsnitt: Vi har innført fem – Esther sjekker og tegner Vær bevisst på veksling mellom utsnitt – ikke tilfeldig ut og inn. Velg hvilke momenter som skal forsterkes med nærbilde. Brukes for å skape nærhet til stoffet. Hvilke deler vil vi knytett nærhet til? En del nære bilder på ”lidelse”. Åpne sår, Biafra-barn. Slik vi er vant til å få bilder fra Afrika. Unngå klisjeer hvis du ikke vil bruke det som et virkemiddel. Tenk litt mer kreativt og orginalt på valg av bilder. Kan Norge være noe annet enn melkesjokolade? Vær bevisst på hvilken tradisjon du gjør deg til bærer for og formidler videre gjennom det preget filmen har, særlig ved bruk av bilder og musikk. Unngå ”melodrama”, vær obs på når det vipper over og blir litt parodisk. Blir fort for lettvint når man smører på med ”sterke” bilder. Blir ikke så sterke når du har sett dem hundre ganger før. ”Har en plan” Virkemidler – copyright Egne bilder, undervisnings- personale elever